Monacon laturin kytkennät?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja toofastforyou, 18.9.2005.

  1. toofastforyou

    toofastforyou 3rd gear

    Dodge on jo varmaan viitisen vuotta ollut pois kilvistä (tilanteeseen päädyttiin erinäisistä syistä). Nyt on kuitenkin tullut hirveä halu saada se takaisin liikenteeseen.

    Yksi vioista on edelleen ettei laturi toimi. Nyt ollaan päästy siihen tilanteeseen, että uusi laturi on paikallaan, mutta ketään ei enää muista miten ne laturille tulevat johdot pitäisi kytkeä.

    Se BAT juttu on hallussa kun siihen ei sovi kuin yksi niistä johdoista, mutta ongelma on niitten kolmen johdon kanssa joissa kaikissa on apiko liittimet ja laturissa on vain kaksi paikkaa niille.

    Eli mistä tiedän mikä tulee mihinkin?

    Tässä ollaan siis tekemisissä ensimmäistä kertaa henkilökohtaisesti amerikkailaisen auton kanssa ja siksi jotkut kysymykset saattavat olla tyhmiä...

    EDIT: Kone on 360 vm. -77 jos se jotenkin vaikuttaa...
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös normaaliin laturiin tule herätejohto, johon tulee virta kun sytytysvirta on päällä ja toinen Batti, joka tulee enemmän tai vähemmän suoraan akulta.

    Mitä nuo muut apikot sitten voisi olla, ei ole aavistustakaan. Onko siinä joku oma viritys, esim suora johto akun napaan? Olisko joku keskimääräistä fiksumpi tehnyt suoran maapiuhan siihen samaan syssyyn? Onko siinä joku laturin oma, rikkoontunut liitin korvattu johdon pätkällä ja apikoilla? Ainakin mulla on letukassa sellainen ja hyvin toimii.

    Toisaalta, mahtaako nuo ylimäääräiset johdot edes liittyä siihen laturiin vaan johonkin muuhun värkkiin, joka on aikojen saatossa ottanut ritolat.

    Mittaa nyt kuitenkin ensin milloin mihinkin karvaan tulee virtaa. Siitähän sitä voisi alkaa arvuuttelemaan.
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mopella on latureita, joissa on kaksi kenttänapaa. Eli laturissa on kaksi liitäntää jossa F-kirjain. Sitten on se paksu Batt. Kuitenkin nyt jää 1kpl yli. Olisko mahdollista, että on maa, batt, ja 2kpl Field?

    Tarkista laturista kuinka monta F-napaa (1 tai 2).

    Joskus olen käyttänyt 2 F-napaista laturia autossa, joka on johdotettu yhdelle F-liitännälle kytkemällä laturista toisen F:n maihin, jolloin kenttä sulkeutuu ja "yksi äFfäinen säädin" osaa ohjata.

    Tarkista myös mihin ne johdot menee.
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Olis pitäny lukee tarkemmin. Sul on siis 2 äFffäinen laturi. Onko mahd, että yksi johto on lämpöanturin ö-pain anturin tai muun aikas lähellä olevan komponentin johto?
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    piuhojen värejä??niistäkin voipi päätellä jos ovat antureiden johtoja.niin jos ovat orkkis johtoja...
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    katot minne ne piuhat menee...
     
  7. toofastforyou

    toofastforyou 3rd gear

    Jos en ihan väärin muista, niin sieltä tulee vihreä, sininen ja vihreä/keltainen. Vihreä/keltaisessa on musta apiko päässä (maa?)

    Muistaakseni nämä kaikki kolme tulee samasta suunnasta, enempää en ole katellut. Pitääpä katella ensi kerralla että minkälaisia johtoja sinne akulle tulee...
     
  8. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

  9. Swinger340

    Swinger340 1st gear

    Vihreä ja sininen johdin ovat kummatkin laturin "Field"-liittimiin tulevat johdot. Vihreä tulee jännitesäätimen "Field"-liittimestä ja sininen jännitesäätimen "ignition"-liittimestä. Tuosta vihreä/keltaisesta johtimesta arvelisin, että on jonkun omatekemä maadoitusjohdin. Moparin kytkentäkaaviot kun eivät tunnista tuollaista värikombinaatiota. Ainoat värit ovat keltainen, keltainen/ruskea tai keltainen/musta.

    Moparin kytkentäkaaviot ovat sen puoleen hyvät, että ns. peruskaaviot ovat aina samoilla väreillä, oli sitten 60- tai 70-luvulta esim. lataus, sytytys, valot, startti, jne.

    Kytkentäkaavioita löydät esim. tuolta
     

Kerro tästä muillekin!