Ajovalot katoavat kokonaan Chevy Vanista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Jacka, 13.10.2005.

  1. Jacka

    Jacka Gearhead

    Joo eli Chevy Van -90 (Starcraft) ja ajovaloihin on vaihdettu paksunnat johdot sekä releistetty. Eli ylemmät valot palaa lyhyillä ja pitkillä palaa ylemmät sekä alempana lisäksi pitkät. Varsinkin kun käyttää vähän enemmän pitkiä valoja, niin pomppaa konetilassa akun yläpuolelta kakskymppinen automaattisulake pois tilastaan. Ei oikein miellyttävää, kun eio jää kuin parkkivalot päälle. Vaikuttiko paksumpien johtojen laitto ja releistäminen sen, että nyt ei alkup. sulake enää riitä? Meneekö sulakkeen vaihdolla suurempaan, vai onko jotain muuta vialla?

    Polttimot ovat ihan normi sinne kuuluvat...
     
  2. Ylli

    Ylli Gearhead

    En tiedä mistä johdosta se sulake pomppaa pois, mutta sulakkeen mitoituksen voit suorittaa kaavan P=UI mukaisesti -> I=P/U (P=teho[W], U=jännite [V]).

    Jotenkin tuntuu, että jos sulake on ennen kestänyt, ja se ei nyt johtojen vaihdon ja releistyksen jälkeen riitä, niin on syytä tarkistaa kytkennät.

    Eiks se nyt oo kuiteskin yleisin keino suurentaa sitä sulaketta :soosoo: , tai poistaa sulake kokonaan :oops: esim. sähköflektiltä!
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    mulla oli joskus sulanut johdot valonvaihtokatkaisijalta(rattiakselissa kiinni) ja teki tota samaa.myös ajovalojen liittimet (siis umpion takana)oli vähän aikaa sitte huonossa hapessa ja taaskaan ei toiminut kuin parkit.että silleen
     
  4. barfly

    barfly Gearhead

    Tahi ajovalokytkin rikki?
    Mulla nimittäin Mercuryssä alkoi "räpsimään" valoja juuri pitkien valojen päälläolon jälkeen.

    ELi esim eilen toimi ok, ja tänä-aamuna räpsi.

    Parkeilla ei ole kiva ajaa.
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Yllille tiedoksi, että ainakin Gm käyttää sellaisia itse palautuvia sulakkeita juuri valoissa. Yritetty hakea turvaa kun sulake kuormittuu ja pompsahtaa pois päältä se yrittää hetken päästä kytkeytyä uudelleen.= Itsepalautuva automaattisulake.
     
  6. Jacka

    Jacka Gearhead

    Vastaan

    Vastaan itse.

    Elikkäs valot on joskus releistetty (2xrelettä, ylemmille ja alemmille omansa). Ylemmillä on 15 A sulake ja kun pitkillä palaa lisäksi myös alemmat lisäpitkät niin niillä on 30 A sulake. Muuten hyvin kytketty, mutta virta oli otettu tuohon 30 A sulakkeelle siitä piuhasta mikä menee sen automaattisulakerasian 20 A automaattisulakkeen kautta. Nyt otettiin virta suoraan akulta lähtevästä johdosta ennen mitään muita sulakkeita ja pelaa hienosti. Ei ole temppuillut enää yhtään.

    Toivottavasti nyt on kytkennät oikein?
     
  7. Ylli

    Ylli Gearhead

    Kyllä Ylli tietää kyseisestä automaattisesta sulakkeesta (circuit breaker)...Silti jos on ennen kestänyt, niin kannattaa tutkia kytkennät :D ...Eli juuri kuten Jacka itse totesi...
     

Kerro tästä muillekin!