Johtojen yhdistäminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 14.10.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites olette yhdistäny kaks johtoa parhaalla tavalla. Onko tinaamisesta mitään hyötyä jos kuorii johtoa riittävän pitkältä matkalta, pyörittää johdot yhteen ja pari kuristesukkaa päälle niin eikö ole hyvä liitos?
     
  2. Tweek

    Tweek Gearhead

    Tinaaminen kannattaa AINA.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tinaisin mutta kolvi ei lämpee kunnolla ja puhaltimella sulaa just ja just muttei levity kunnolla tulee hirveetä klönttiä. ajatelin että olkoon. Meen huomenna kauppaan millainen kolvi tai sulattaja on hyvä tarkkaan paikkaan?
     
  4. Tweek

    Tweek Gearhead

    Tuttu autoradio, -hälyytin, -puhelin ja mikä tahansa -lisälaite asentaja käyttää lähes yksinomaan sellaista täytettävää kaasusytkäriä johtojen tinaamiseen. On nopea ja kätevä kapine näissä hommissa.

    Oman hankaluutensa hommaan kyllä aiheuttavat vanhat hapettuneet kuparijohdot. Onko nytkin kyse sellaisista?
     
  5. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    Kuori johtojen päätä paksuudesta riippuen esim. n. 2-3 mm, kuumennat kolvilla johdon pään ja imeytät siihen hiukkasen tinaa. Sama toiselle piuhalle. Sen jälkeen 2-3 cm pätkä sopivan vahvuista kutistesukkaa piuhaan ja liität kolvilla lämmittäen piuhat yhteen. On meinaan hiukka helpompaa, kun olet ensin tinannut päät erikseen. Lopuksi sukka päälle ja kuumailmapuhaltimella sopivaan tiukkuuteen. Kunnon kapeakärkinen juotoskolvi kuuluu kyllä vakiovarustukseen, joten hanki semmoinen.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vanhoja hapettuneita kuparijohtoja saa juotettua kun käyttää erillistä syövytettä, taitaa noi tavallisen juotostinan syövytteet olla aika mietoja (kenties kolvin syöpymisen estämiseksi?). Itse tinaan KAIKKI liitokset varmuuden vuoksi, jotkut puristusliitoksia puolustavat on sitä mieltä että juotettu liitos saattaa murtua tärinästä mutten ole koskaan nähnyt autossa tärinästä murtunutta tinausta. Päähän ottaa sellaiset yleensä mankan takaa löytyvät abiko- ja ryöstöliitinsykkyrät, kaverin kadetissa oli hirvein näkemäni viritys: kellon johdoilta ryöstöliittimillä ruokittu tarvikemankka :mad:
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tinaat abikot releisiin kiinni vai? Vai mitä tarkoitit.
     
  8. etna

    etna 1st gear

    Ja pöh jatko abikot toimii ihan hyvin kun on kunnon työkalut ja järrki pääs mistä syötöstä tarvittava virta otetaan. Ryöstäjiä en suosittele ovatten johdon murhaajia
     
  9. surma erkki

    surma erkki 3rd gear

    Totta puhutte, mun kokemuksien mukaan LAADUKAS apikojatko ja LAADUKKAAT pihdit nii tulee aika sikahyvä mut jos haluaa idioottivarman jatkon, nii sit juottamaan vaan :wink:
     
  10. Aako

    Aako 1st gear

    Juottamalla ehdottomasti aina kun on mmahdollista!! Juotan puristettavat abikotkin johtoihin kiinni,eipähän sitten tule onkelmia
     
    Seevu tykkää tästä.
  11. Luigi

    Luigi Gearhead

    On myöskin abikoja joissa on tina valmiina,lämmität kuumailmapuhaltimella ja vot,on tinattu vesitiivis liitos.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo,idea ihan hyvä mutta jääpä tinamäärä turhan pieneksi, ei jää kun muutama säie kiinni... ohuissa johdoissa kyllä toimii
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tavallisilla siirtoleukapihdeillä oon puristellu eikä oo irronnu
     
  14. Badabum

    Badabum 1st gear

    Mäkin yleensä painelen noita liitoksia kiinni vähän millä sattuu, mutta kerran oli vähän isompi sähköurakka autossa ja silloin lainasin tutulta sähkäriltä pihtejä, joten valittetavasti olen nyt tietoinen laadukkaiden työkalujen merkityksestä tuossakin hommassa... Juotettuakin on tullut joitain kriittisiä liitoksia, ei vaan yleensä ole siihen aikaa (ei jaksa) :odroll:
     
  15. lemmy

    lemmy Gearhead

    ei kai noita tinauksia pitäs harrastaa muissa kuin pienelektroniikassa. kun tinasauma ajan myötä altistuu tärinälle ja se on piuhan kovin kohta niin siitä se sitten murtuu. kai nuo mekaaniset liittimet on ihan jees ja paras kun minimoi ylimääräiset niistäkin pois. en kyllä ole alan ammattilainen, niinkuin en juuri minkään alan.
     
  16. jyha

    jyha 1st gear

    tinauksen murtuminen on harvinaisempaa kuin apikon hapettuminen!
    tinaamaan siis!
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joojoo, mulla on valojen johdot kierretty yhteen ja vedetty maalariteippiä. Näin ollut ainakin 13 vuotta, koskakohan se palaa.
     
  18. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Itse tehnyt seuraavasti: pujottanut lämpökutistesukan toiseen johtoon, kuorinut molemmat johdon päät n. 20-30 mm, jakanut säikeet kahteen nippuun per johto, pyörittänyt ne kierteelle ja taivuttanut koukkumaisiksi ja liittänyt näin syntyneistä "hakasista" toisiinsa, "lukinnut" painelemalla ja kiertelemällä säienippuja ja lopuksi tinaus ja lämpökutistesukka päälle. Jos on paksuja johtoja, niin em. voi varioida esim. vaan yksi koukku per johto jne.
     
  19. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Ainakin wurthilla on sellasia liittimiä missä on kutiste sukka,liima ja tina samassa siis johtojen jatkamiseen ja yhdistämiseen olen käyttänyt itse niitä eniten varsinkin auton alustassa paloautoissa ja toimii kun junanvessa!
     
  20. lemmy

    lemmy Gearhead

    eikös tuo ole nimeltään "Keiteleen apiko" :lol:
     

Kerro tästä muillekin!