Cruisen käytöstä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja KimK, 19.10.2005.

  1. KimK

    KimK 1st gear

    Auton käyttöoppaassa neuvotaan asettamaan cruise off-tilaan, kun sitä ei käytetä. Onko tämä vain amerikkailaisille suunnattu varotoimenpide cruisen tahattoman kytketymisen ehkäisemiseksi, vai onko jatkuvasta päälläolosta haittaa? Esim. onko cruisen laitteistossa jotakin kuluvaa jonka vuoksi vehje kannattaisi sammuttaa kokonaan kun sitä ei käytetä?

    Mielestäni tuntuu niin turhalta olla asettamassa kytkintä jatkuvasti off-asentoon ja sitteen taas uudestaan päälle. Helpointa olisi jos kruise aktivoituisi aina pelkällä viiksen pään nappulaa painamalla :)
    Auton malli alla.
     
  2. slote

    slote Gearhead

    ON/OFF

    Kyllä kai juttu niin on että ameriiikkalaiset mukavuutta varsinkin autoilussa rakastavana kansakuntana on tehneet sen niin helpoksi kuin vain voi olla...cruise ON asennossa aina. Mitään ei kulu kun cruise on ns. valmiina käyttöön odottaen sitä näppylän painamista. Sen "kun ei käytetä" voi tulkita niin monella tapaa mutta jos ajat liikenteessä niin kai silloin näppäät sen päälle viiksestä ja pois jarrulla ( tai viiksen OFF asennolla) tarpeen mukaan. Muistissa oleva nopeushan katoaa OFF asennossa.
     
  3. KimK

    KimK 1st gear

    Juu, eli tarkoituksena oli juurikin kysyä että "kuluuko" cruise jollain tavalla jos sitä pitää jatkuvasti ON-asennossa, valmiina käyttöön. Muuta ilmeisesti tätä pelkoa ei ole, vaan voin jatkossakin pitää cruisea jatkuvasti valmiina

    Taitaa koko OFF-asento olla amerikkalaisten tuotevastuulakien vuoksi rakennettu toiminta. OFF-asennollahan voidaan ehkäistä cruisen käynnistyminen vahingossa.
     
  4. slote

    slote Gearhead

    vielä hiukan cruisesta

    ...jos Sinulla on kytkentäkaaviota Corsican cruisesta niin siinä selkeästi näkyy minkälaisesta systeemistä on kyse. ON / OFF kytkimen takana on koko systeemin virrat. Ja koko systeemissä ainoat liikkuvat osat ovat oikeastaan servo ja nopeustunnistin. Servo ei toimi ennenkuin se saa jännitteet cruise control modulilta tai järjestelmästä riippuen powertrain control modulilta. Ja nuo kumpikaan taas (ccm/pcm) eivät toimi ennenkuin viiksestä kytket ne päälle. Ainut joka liikkuu jännitteistä välittämättä on nopeustunnistin......niin ja jarrukytkin.
     

Kerro tästä muillekin!