Akkunaparasva?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 19.10.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko tuo sellaista ainetta että voi laittaa mihin tajhansa, liittimiiin yms ?? Ettei vaan vie kosketusta ??
     
  2. yyvee

    yyvee 1st gear

    :eek: Tuskin se kosketusta vie kun on kerran akun napoihin tarkoitettu.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tästäkin nyt on ainakin kahta mielipidettä. Armeijassakin oli molempia, ensin piti pistää ohjesäännönmukainen naparasva akunnapaan ja sitten räjähti Masista akut ja seuraavaksi ei saanutkaan rasvaa laittaa, kun kapiaiset epäili, että rasva teki tolle akulle jonkun tempun. Mutta ei akunnapoja oikeestaan rasvata tartte, sillä vaan tahrii kätensä jos pitää kiristää tai vaihtaa akku ja muuta. Käyttöautossa ei toi hapettuminen ei ole niin kovin iso ongelma, ja seisottaessa akku pitää kumminkin irrottaa.
     
  4. janzamar

    janzamar 1st gear

    enpäs tiedä mitä rasvaa pitää olla että akun saa räjähtämään.. :lol:
    jotain pioneerien omaa erikoistuotetta varmaan :odroll:
     
  5. Annie Mopar

    Annie Mopar 1st gear

    ei

    menee kyllä ihan tot. ohi topicin, mutta olipa uskomattoman vaikea sana tavata tuo akkunaparasva. Akkuna pa--mitä?!
     
  6. yyvee

    yyvee 1st gear

    Alkuperänen kysymys ei ilmeisesti koskenut kuitenkaan akunnapojen rasvausta, vaan sen rasvan käyttöä muissa liitoksissa. Niin että jos jotain huonoissa olosuhteissa olevia liitoksia haluaa lisäsuojata niin kyllä tuota voi siihen käyttää. Taitaa olla potentiaalinen aihe juupaeipäs-keskustelulle. :argue:
     
  7. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Mulla on jossain tuubi Enston liitosrasvaa, jota käytetään Al-Cu liitoksissa ja muissakin.

    Sitä olen töräyttänyt aina auton liitoksiin, jos on purkki sattunut olemaan käsillä.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Akun navoille ja muihinkin liitoksiin wd40 tai crc ei muuta tarvii eikä oo paikat sotkusia rasvasta
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ainut vain, että wd40 ja crc ovat öljyjä -> eriste. Suomen oloissa ei ole tarvetta akun napoja rasvata puhdas ja kuiva liitos riittää. Akkunaparasvaa voi käyttää muissa liitoksissa jos näkee sen aiheelliseksi. Jos on kyse liitoksesta, mikä on paljon kosteuden kanssa tekemisissä niin jopa suosittelisin. Esim. moton kourassa olevien venttiili karojen ohjauksien liitoksiin suosittelisin seuraavaa. Tinalla liitos, rasva väliin ja kutiste sukka päälle kestää ainakin seuraavaan öljynvaihtoon saakka :D Akkunaparasva ei ole eriste.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hetkinen! siis sitä rasvaa laitetaan juuri sinne liitokseen minkä pitäis johtaa sähkö? Johtaakse rasva siis sähköö? Mä luulin että sitä laitetaan liitkosen ympäristöön estämään veden pääsy liitokseen. Biltemasa saa muuten tuota rasvaa spryna. Onko samaa tavaraa?
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis sprayna piti kirjoittaa.
     
  12. ViLU

    ViLU Gearhead

    Kuinkahan moni tässä kirjottaneista on käynyt sähköpuolen tai vastaavan? Vastaukset on jo sitä luokkaa, että heikottaa :-?

    Se akkunaparasva ei johda sähköä, piste! (eikä se ole eriste!!)

    Itse käytän aina kyseistä rasvaa akun navoissa ja muissakin liitoksissa, estää juurikin sitä hapettumista. Eikä sitä akkua nyt joka päivä tarvi nykiä siitä irti, eikä siinä suttaa itteään sen enempää kuin muutenkaan autoa korjaillessa. Vai mitä neitejä täällä oikeen majailee!? :lol:

    Edit: Hieman selvennetty...
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    No kerro ny hemmetissä miten sitä rasvaa vopi liittimeen tunke jossei se johda sähköä? sittenhän se eristää eli sähkö ei kulje. Eikö tähän löydy asiantuntijaa kun mulla odottaa tuubi tuossa vieressä
     
  14. ViLU

    ViLU Gearhead

    Noin sanoo maalaisjärjellä ajatteleva :D Sähkö kulkee ihan normaalisti vaikka laitat liittimeen sitä sähkörasvaa!

    Se sähkönjohtavuus meinaa vähän eri juttua kuin sitä, että jos laitat sitä liittimeen niin sähkö ei kulkisi :lol:
     
  15. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Ettei vaan nyt juuri tarkoitettaisi että sitä rasvaa laitetaan sinne liitoksen "toiseen" päähän jottei kosteus pääse tekemään tuhoja.
    On olemassa myös lakkaa moiseen tarkoitukseen mitä ite käytän paljon töissä on siistimpää käyttää siis spraynä ja tunkeutuu pienempiinkin koloihin ilman että on kädet mämmissä.
     
  16. ViLU

    ViLU Gearhead

    Se on aivan sama mihin sitä rasvaa nyt haluutte tunkee.

    Otetaan esimerkki: Jos on kaksi apico-liitintä, koiras ja naaras. Vaikka sitä akkunaparasvaa/sähkörasvaa laittaa kummankin, koiraan ja naaraan ihan täyteen, niin se liitos toimii niinkuin ilmankin sitä rasvaa. Se rasva auttaa vain siihen, että se ei hapetu :D

    Miten tää voi olla näin monimutkaista?
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Re: ei

    Heh, mäkin ensin luin tuota että mitä hemmetin ikkunan parastusta täällä ollaan tekemässä :D Joo, ei sitä rasvaa sinne kontaktipintaan välttämättä tartte. Hapettumiseltahan se vaan suojaa.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Musta ihan ymmärrwettävää ettei sitä voi ymmärtää. Arkijärjellä ajateltuna metaali metaalia vasten on parempi liitos kuin metalli-rasva-metalli. Mut jos ei niin ok
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hmööh. Jotenkin tuntuu kummalta ajatella, että sähköä johtamaton aine kahden johtimen välissä ei mitenkään vaikuttaisi sähkönkulkuun? Jossain tuollahan sanotaan, että akkunaparasva ei johda sähköä eikä ole eristekään?

    Voihan se olla, että rasvatutkin apikot toimii, mutta jos kahden apikon välissä on tarpeeksi paksu sähköä johtamaton kerros, niin sittenhän ei enää kulje virtaa suuntaan eikä toiseen. Siihenhän se perustuu johtojen eristäminen ylipäätään, että sähkö lakkaa kulkemasta kun on tarpeeksi paljon sähköä johtamatonta skeidaa ympärillä.

    Niin että kyllä sähköä johtamattomalla aineella virtapiirissä joku merkitys on aina pakko olla?
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kertokaapas nyt millä ihmeellä se rasva muka pyysyy siellä liittimien välissä?
    kyllä se pursuu sieltä välistä pois ja kontakti on metalli metallia vasten sen rasvan ollessa siinä ympärillä.
     

Kerro tästä muillekin!