Pitkät päällä: sammuu kaikki!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 22.10.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    En tiedä ottiko sähköpuoli kosteutta, mutta tosiaan, kun laittaa pitkät valot päälle menevät kaikki lamput himmeäksi, vilkut toimivat (lyheyt toimivat).
    Kyseessä oldsi.
    Voisiko olla, että lamput ovat sittenkin palaneet...? hmh, neljä kpl!
     
  2. janzamar

    janzamar 1st gear

    rele saanut kipeää,lamputhan on helppo kattoa kun annat suoraan akulta niille virtaa.
    mutta itellä teki noin niin relen vaihto auttoi.
    voi olla että sen sais korjattuakin? hapettumat pois.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    -Mistähän tuo rele löytyy?
     
  4. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Millaisesta Oldsista on kyse? Ei taida olla ainakaan näissä vanhemmissa Oldseissa releitä vakiona, vaan valonvaihdin on rattiputken päällä, kojelaudan alla.

    Mitkä valot menevät himmeäksi? Pitkät, vai jääkö lyhyetkin päälle samanaikaisesti? Valonvaihdinkatkaisijoita farmareissa on kahdenlaisia, tiltille ja ilman tilttiä.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo. v, 1980 Delta on kyseessä;siis lyhyet valot ovat kunnossa ja, kun vaihtaa pitkille lyhyet menevät pois päältä ja pitkät eivät syty, parkit palavat!
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Se, että kaikki pitkät pimenivät kerralla, viittaa kyllä siihen, että virta ei mene valonvaihtajalta lampuille. Puolien valojen kuuluukin sammua pitkille vaihdettaessa. Helpointa on ehkä kuitenkin ensin kokeilla ehjällä polttimolla, ettei lampuille tule virtaa. Ota pistoke irti jommastakummasta ulommasta lampusta ja kokeile sitä uuteen polttimoon. Senhän ei tarvitse olla paikallaan valonheittimessä. Jos se ei syty, tutki, tuleeko valonvaihtajasta lähtevään vaaleanvihreään johtoon virtaa. Se on pitkille valoille vievä johto.

    ...ai niin, sittenhän on vielä se mahdollisuus, että joku on jossain vaiheessa asentanut valoille releet. Usein niissä ja etenkin johdon välille tulevissa sulakepesissä on huonoja kosketuksia vanhemmiten. Tutki, onko moottoritilassa ei-amerikkalaisen näköisiä relevirityksiä.
     
  7. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Deltassa ja farmarissa on samanlaiset rattipylväät, joten alkuperäinen valonvaihdin on samassa paikassa. Tarkista vasemman sisälokasuojan päältä mistä johdot menevät valoille näkyykö siinä releitä ja sulakkeita valoille? Jos niitä ei ole, on vika melko varmasti vaihtokytkimessä rattipylväässä.

    Omassa Capricessa pitkienvalojen ongelman aiheuttaa keraamiset sulakkeet releiden yhteydessä, eivät yhdistä aina kunnolla. Saksalaisia tarvike-osia ei saisi asentaa konehuoneeseen? :rotfl:
     
  8. SamiL

    SamiL Gearhead

    Saksassa kun ollaan maailman kärkeä joka asiassa, niin siellä on kehitetty myös maailman hapettuvimmat metallit sähkölaitteisiin...
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vasemmalla puolella on tosiaan sulakeloota, jossa neljä sulaketta, näkyivät olevan ehjiä. Vääntelin valonappulaa (=laitetaan ajovalot päälle) edestakaisin, (siinä on mittaritaulun valojen himmennin) ja katsohan, lyhyet ja pitkät rupesivat taas toimimaan.
    Nyt ei oikein tiedä missä vika oli, oliko joku sulake hapettunut (pyörittelin niitä paikoillaan) vai oliko syy tuossa valokatkaisijassa...?
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    Jos nuo sulakkeet olivat konepellin alla, niin todennäköisesti ne ovat valojen jälkiasennussulakkeita. Niissä se huono kosketus varmaan oli, valokatkaisijaltahan virta tulee sekä pitkille että puolille samaa johtoa pitkin. Puhdista ne sulakkeenpitimet ja laita sinne vaikka uudet sulakkeetkin, etteivät valot häviä kesken kaiken säkkipimeällä ajossa.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    mulla oli sulakkeen kanta hapettunut keskeltä pois ei saanut kosketusta :oops:
     
  12. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Ne sulakkeet ovat varmaan niitä Boost-sulakkeita, nostavat jännitettä johdon keskelle asennettuna, ja korvaavat releet! :lol: Mitä enemmän liitoksia, sen enemmän vikamahdollisuuksia.
     
  13. SamiL

    SamiL Gearhead

    Mistä niitä saa? Minä laitan niitä sarjaan sytytysjohtoihin, niin ei tarvitse puolaa ollenkaan :D :rotfl:
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    No, kummallista oli , että sähkökellokin rupesi toimimaan!
    En tiedä johtuuko se siitä että katsoin auton sisällä sulakerasiasta TAIL-sulakkeen kunnon (kunnossa oli); irrotin sulakkeen paikaltaan!
    -Oliko se Uri Keller, joka pani noita kelloja hiljaiseksi...?
     
  15. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Noiden saksalaistyyppisten keraamisten sulakkeiden boost-ilmiö perustuu huonoon yhdistykseen ja sen myötä jatkuviin jännitepiikkeihin, joka aiheuttaa hehkulangan ohentumista sekä lampun palamista hetken kirkkaammin.

    Aikoinaan mersumiehet kyseli Oldsin 5,7 dieselillä ajelevilta: Moi moi, monesko moottori. Mersumiehiltä voi kysyä montaako sulaketta pyöritit? :odroll:

    En aikonaan ko. Kellerin esiintyessä telkkarissa saanut pysähtynyttä kelloa käymään, taisin hieroa sitä väärällä tavalla?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    -No, onko sinulla mersu vuodelta 1980!
     

Kerro tästä muillekin!