GM laturien ulkoiset erot 63 -> 105

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Jiihaa, 23.10.2005.

  1. Jiihaa

    Jiihaa 1st gear

    Vanha 105 amppeerinen irtisanoutui, ja tuli hankittua tehdaskorjattu tilalle. Mutta siinä ei ole mitään lappusta, josta näkyisi, että onko se juuri tuo 105, ja iski epäilys, että nyt on viety allekirjoittanutta kahville, ja annettu pienempitehoinen laturi, koska tuossa sadekelillä kun ajelin takaisin kotio pyykijät, puhaltimet ja radio päällä, alkoi latausjännite laskemaan melkein neljännekseen :mad:

    Siimapyörä siinä ei ollut samassa kohtaa, kuin aiemmassa, joten jouduin vaihtamaan sen vanhasta tähän uuteen tilalle.

    Onko mitään tapaa, millä maallikko pystyisi tuon tutkimaan, että onko tuo nyt ihan varmasti se 105 a versio?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Päältäpäin kaikki on ihan samannäköisiä, ainakin täällä Keski-Suomessa autosähkökorjaamot näköjään myy vain yhtä mallia -one size fits all- :mad:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyl ne taitaa vaan olla hiukan eri kokoisia ja näköisiä.

    Latureita
     
  4. Aako

    Aako 1st gear

    105 A Laturissahan on tuuletin kuorten sisäpuolella,vai onko tuota vanhanmallistakin ollut 105 A Versiona?? en muista varmasti
     
  5. slow down

    slow down 1st gear

    Ulkoisia eroja on noilla sen verran etteivät ole suoraan vaihtokelpoisia keskenään. Uudemman mallin sisäisellä tuulettimella varustettua laturia en ole koskaan nähnyt pienempää kuin 90A joka pitäisi kyllä riittää porvarimallin sähkönkuluttajaankin. Tuo jännitteen laskeminen perustuu uudemman laturin itsesuojelu-toimintoon, laturit joiden pistokkeeseen menee neljä johtoa suojelevat itseään lämpötilan noustessa. Kaikissa latureissa on samat sisäkalut mutta tämä toiminto on käytössä lähinnä malleissa joissa on "kaikki" varusteet ja lähes kaikissa etuvetoisissa missä laturi on sijoitettu "kuumempaan" paikkaan eli ei ajoviimasta jäähdytystä. Eli ne mallit joihin menee 1-2 johtoa+päävirta eivät omaa tätä toimintoa.
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ittellä yks vanhemman mallinen 97A vanis. Ja niitä uudemman mallisia parikin käytössä. Stratekiset tiedot löytyy niistä uudemmista pikkurunkoisista siitä rungon kiinnikkeen vierestä,
    [​IMG]
    ainaskin mulla löytyi kun varovasti hinkkas santapaperilla paskat pois. Vanhemmissahan se merkintä on ihan rehristi meistetty siihen runkoon.
    Se on muuten sama GM laturi mitä Obelixit käyttää tänä päivänä.
     
  7. Harri

    Harri 1st gear

    Ite olen ton vanin laturin kanssa leikkinyt viimepäivinä ja sevverta tullut tolkkua että ainakin se liitinpaketti on hiukka erilainen; vanhassa 63A:ssa on vain kaksi liitintä ja siinä tehokkaammassa olisi neljä, lisäksi toi tehokkaampi taitaa vaatia kunnon hihnan ja toi vanhempi käyttää kiilahihnaa...korjatkaa jos/kun olen väärässä
     
  8. Jiihaa

    Jiihaa 1st gear

    Kiitoksia kaikille, jotka kannoitte kortenne kekoon! Pitääpä irroitella tuo laturi taas kerran, ja tutkia, mitä siellä pohjassa koreilee..

    Hihnapyörä oli erilainen, ja vaihdoin sen vanhasta..
     
  9. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Sillä hihnalla ole väliä. Ittelläkin vaihdettu normaalin v-pyörän sen urahihnan tilalle ja hyvin toimii.

    Niitä vanhanmallisia oli aika laaja teho skaala aina 37A ylöspäin ainakin 97A asti.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tai ajelet johonkin autosähkökorjaamoon yms paikkaan josta läytyy tasavirtapihdit ja mittautat paljonko antaa virtaa. Kaikki mahdolliset sähkövehkeet päälle ja mittaamaan.
     
  11. Jiihaa

    Jiihaa 1st gear

    Pitäis vaan löytää sähkökorjaamo, johon vois luottaa edes sentin vertaa...

    Kokemuksia eräästä viimeaikaisesta - laturin johto-ongelman takia vein sen sinne, että olisivat vaihtaneet, ja samalla katsoneet, kun sisävalo oli juuri alkanut palamaan jatkuvasti, eikä sammunut ollenkaan. Noh, kun menin hakemaan autoa, sisävalo-ongelma oli näppärästi ratkaistu: oli otettu sen sulake irti! Sillähän ei ollut väliä, että esim. pakkivalot oli samassa sulakkeessa kanssa... Ja todettiin, että vika on varmaan himmentimessä, hanki uusi.. Ja kun katsoin itse sitten ajan kanssa, niin kas kummaa, oli ovikatkaisija vaan irronnut paikaltaan. Tälläisestä "korjauksesta" sitten piti maksaa tunnin työ :mad: Niin, ja laturin johto, jonka PYYSIN VAIHTAMAAN, niin kommentoivat näin: "me katsottiin, että se on ottanut hieman lämpöä, se pitäis varmaan vaihtaa, mutta ei me sitten alettu vaihtamaan, kun tuo laturi näytti olevan rikki."?!?!? Tämä pisti kyllä allekirjoittaneelle jauhot suuhun, ja lähdin hiljaisena miettimään kotiin, että minkähän takia auton sinne veinkään - rikkinäinen johto sen laturin käräytti alunperinkin.. :odroll:
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Et olisi maksanut. Olisit samalla tehnyt palveluksen myös meille muille kuluttajille. Ovikatkaisimen irrottaminen ja sulakkeen poistaminen EIVÄT ole korjaamista, josta voi veloittaa, jos olet vienyt auton sisävalot korjattaviksi laturin kera. Olisit maksanut vain sen laturihomman viemän ajan ½ tuntia. Ovikytkimen ja sulakkeen irottaa 5 minuutissa, eikä se ole korjaamista.
     
  13. Jiihaa

    Jiihaa 1st gear

    Siis vika oli se, että se katkaisija oli irronnut. Se oli vaan liian vaativa ongelma ratkaistavaksi arvon autosähköalan ammattilaiselle. Niin, ei olisi kai pitänyt maksaa. Tapana vaan on kiittää ja kuitata, ja etsiä paikka, joka tekee hommansa. Parin vastaavan laitoksen kanssa on mennyt aikaa ja hermot tapellessa rahojaan takaisin, kun korjaukset ovat olleet lähinnä rikkomisia..
     
  14. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Normi jenkin kaikkikaan sähkönkuluttimet ei vie tota 100A. Kyllä se laturi Pitää ponnistaa penkissä jos aikoo saada totuuden.
     

Kerro tästä muillekin!