valot pätkii?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 23.10.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    eli ajaessa pitkät valot rupeaa välillä vilkkumaan, parkissa ollessa vikaa ei ilmene. missä vika?
     
  2. junnu78

    junnu78 1st gear

    tere

    kirkastuuko ne vai himmenee? eli kun vilkkuu ni kirkastuu ja palaa normaaliks vai himmenee ja palaa normaaliks?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    eli valot sammu kokkonaan ja sitten taas syttyy!
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itellä oli sama vika. Ajovalokatkaisija kuumu liikaa pitkät päällä. Hommasin uuden katkaisijan ja on toiminu kuin kello sen jälkeen.
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Automaattisulake tekee tehtäväänsä turhan helposti. Onko normaali polttimot vai vähän isot. 100W/55W-12v. Voi olla vaan väsähtänyt sulake tai sitten rikkinäinen katkaisija kuten jo edellä mainittiin.
     
  6. barfly

    barfly Gearhead

    Mulla on sama vika Mercuryssä vielä tällä hetkelle, veikkaavat valokatkaisijaa.
    Kunhan ehdin vaihtaa, kerron, auttoiko.
     
  7. E.V.Rolet

    E.V.Rolet 1st gear

    Kannattaa samalla harkita valojen relettämistä, mikäli releitä ei vielä ole.
    Tällöin katkaisijan kautta kulkee vain valojen ohjaus jännite, eikä kaikki valojen tarvitsema virta, valot kirkastuvat ja katkaisija kestää.

    Kun katkaisin vanhenee, ja siihen tulee pientäkin väljää, niin ilman releitä alkaa kipinöinti katkaisijan sisällä ja katkaisin palaa nopeasti.
     
  8. barfly

    barfly Gearhead

    Tuo menee allekirjoittaneella kevääseen.
    Noi autosähköhommat on mulle (melkein) täyttä hepreaa.
    Eli se menee jakeluun, että akulta otetaan releelle valojen käyttövirta ja ainoastaan ohjaus valoille menee valokytkimen kautta.
    Mutta mistä sen ohjausvirran ottaa?
    Eli mikä piuha konehuoneessa on nyt se valojen virtapiuha?
    Ja auto on Mercury Colony Park Gran Maquis 1985.
     
  9. buick8791

    buick8791 1st gear

    Moi,

    noin geneerisenä vinkkinä, ei siis merkkikohtaisena: konesalin puolella ihmeteltäessä ohjausvirtapiuhat releille ovat ne piuhat, mitkä menevät nyt ajovalopolttimolle: pitkälle omansa ja lyhyille omansa. tarvit siis tietty kaksi relettä tai sitten tuplareleen.

    Katso vaikka mittarilla, missä ajovalolopolttimolle menevässä piuhassa on kulloinkin jännite, kun on pitkät päällä ja kun on lyhyet päällä(polttimolle menevä maadoituspiuha saa jäädä rauhaan, mutta sen olemassaolo on todettava. Paitsi on sekin tärkeää uusia, riittävästi poikkipintaa siihenkin).

    Sitten vaan oikeat piuhat poikki( jommalle kummalle-vasen, oikea- lampulle menevä lyhkäsen piuha ja pitkän piuha) ja vedät ne releelle/releille ohjausvirtaa syöttämään. Tietty uusi, riittävästi poikkipintaa omaava johto sitten releen työjännitepuolelta molemmille polttimoille.

    Suunnittele ensin, mihin releet/releen sijoitat, niin ei tule katkottua johtoja väärästä paikasta.

    Ota nyt tästä selvää.....
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo ongelmahan kuulemma on suomessa myytävissä ajovalopolttimoissa, jotka on "erilaiset" kuin amerikassa. maailman helpoin tapa selvitä ropleemasta on laittaa rele heti valokatkaisijan taakse, jolloin päävirta ei kulje itse katkaisijasta ja taas toimii. itse olen 3kärryyn näin tehnyt. kiitos ja hei.
     
  11. barfly

    barfly Gearhead

    Kiitos tiedoista!
     
  12. barfly

    barfly Gearhead


    1 kysymys asiaan liittyen, riittääkö, että vain toiselle valolle/ valoille menevän piuhan katkaisee?
    Vai molemmat?

    Siis vasen TAI oikea vai vasen JA oikea? :odroll:
     
  13. E.V.Rolet

    E.V.Rolet 1st gear

    1 kysymys asiaan liittyen, riittääkö, että vain toiselle valolle/ valoille menevän piuhan katkaisee?
    Vai molemmat?

    Siis vasen TAI oikea vai vasen JA oikea?

    Vastaus:
    Toisen johdon katkaisu riittää ohjaamaan relettä.
    Releeseenhän tulee 4johtoa (perusrele)

    1-releelle tuleva jännite 30 -eli tämä paksua johtoa koska tästä tulee syöttö valoille. Joko suoraan akulta tai jos haluaa olla tarkka, ja autossa ampeeri mittari niin tämän mittarin jälkeen,(päävirta releeltä) jolloin mittari ymmärtää valojen viemän jännitteen ja lukema pysyy samassa kohdassa kuin ennen. Tähän johtoon sitten SULAKE..

    2-releen maatto esim. releen kiinnitys ruuvin alle muistaakseni joko 86 tai 85 -näillä ohjaus kohdilla ei ole väliä kummanko kytket maihin ja kummanko valojen herätteelle.

    3-releen heräte joko pitkien tai lyhyiden valojen johdolta, siis siitä joka nyt tulee katkaisijalta. taas joko 85 tai 86 riippuen siitä kummanko kytkit maihin.

    4- valolle menevä syöttö kaapeli, paksua johtoa, haaroita molemmille ajovaloille joko pitkille tai lyhyille riippuen siitä kumman releen asensit.
    olisiko ollut 87

    Tarkista vielä tuo numerointi, en ole siitä näin aamutuimaan 100varma, mutta yleensä releen sivussa on kuva josta ne selviää kyllä. :odroll:

    Tee liitokset huolella, itse olen juottanut johdot apikoihin, mutta käytä ainakin hyvälaatuisia liittimiä.

    Relehän on periaatteessa sähköinen katkaisin, jossa pienellä virralla pystyy "kääntämään" katkaisijaa ja ohjaamaan ison virran kulkua haluttuun kohteeseen.


    Kaveri puhui tuossa muutama päivä sitten, että biltemalta löytyisi "valmispaketti" valojen relettämistä varten, eli releet, lampunkannat ja johtimet liittimineen, sulakkeet tosin puuttui, ja sanoi että pitäisi olla ihan reilusta johtimesta tehdyt, ja helpot asentaa. Sanoikohan vielä ettei tarvitse katkoa omia valojohtoja ollenkaan vaan liitetään suoraan alkuperäisiin piuhoihin?-eikä ollut kuulemma pahan hintainenkaan.
    Mutta en tiedä tuosta tarkemmin, mutta näin niinkuin vinkkinä...

    Toivottavasti selvensi???
     
  14. buick8791

    buick8791 1st gear

    Moi,

    joo,niin se menee kuten varmaan itse pohditkin asian olevan. Eli vain toisen lyhdyn orggisjohdot riittävät ohjaamaan relettä(tuplarele)/releitä. Hanki samantien laatureleet, niin vikamahdollisuudet vähenevät. Uusille johdoille sitten riittävästi poikkipintaa; siinäkään ei kannata vähätellä. 1,5 mm2 on ehdoton minimi(itse laittaisin 2,5mm2) releeltä valoille ja 4 mm2 akulta releelle.

    Toki laskukaavalla saa aikaiseksi pinempiä neliömääriä, mutta kuitenkin...
     
  15. barfly

    barfly Gearhead

    Kiitos taas tiedoista!
    Tää selvensi asiaa ja loput selviää, kun rupean tekemään tuota.
    Taidan kalliastua siihen Bilhelveten relesarjaan * 2.
    ELi molemmille omansa.

    Ja kaapelilaskuri: http://www.adita.fi/laskuri.asp
     
  16. GMC VAN25

    GMC VAN25 1st gear

    Asiasta kolmanteen. Miten saa siitä valokatkaisiasta sen helv... nuppelin pois päästä? kyseessä on gmc van -86. Meinas tulla puoli koelautaa mukana ku revein, painoin ja käänsin sitä potikkaa.
     
  17. '82 Le Sabre

    '82 Le Sabre 1st gear

    Nupin ja katkaisijan ''akselin'' välissä on tyhjä tila, jossa on eräänlainen kynsi joka lukittuu akselissa olevaan uraan. Jossain kohtaa nupin kyljessä on luultavasti kolo josta pääsee painamaan kynttä taaksepäin (itseesi päin)
     
  18. GMC VAN25

    GMC VAN25 1st gear

    Täyttypäs mennä kattoon. Kiitoksia vinkistä. :)
     
  19. E.V.Rolet

    E.V.Rolet 1st gear

    Ainakin vanhemmissa valokatkaisimissa on usein sellainen systeemi, että katkaisijan takaosassa (siis koetaulun takana)on nappi, jota painamalla voi vetää koko akselin nuppeineen ulos. Tämän jälkeen saa akselin juuressa olevan mutterin auki, ja katkaisijan työnnettyä takakautta ulos.
    -takaisin laitettaessa lukittuu paikoilleen, kun akselin työtää takaisin.

    Kurkkaa olisiko tämä systeemi, mikäli lukkokynttä/ruuvia ei löydy.
     
  20. barfly

    barfly Gearhead

    Mulla Mercury -85:sessa on just tuollainen tapa kiinnittää valokatkaisija.
     

Kerro tästä muillekin!