Startti sanoo ratatatatata...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Timmo, 28.3.2003.

  1. Timmo

    Timmo 1st gear

    ..eikä sitten sanokkaan mitään muuta. Kyseessä Olds 307. Akun kengät uusin ja liitoksien pitäis olla ok. Onkohan solenoidi tms vika vai jotain muuta. Oireet on siis että naksuu vaan mutta ei ala pyörittämään moottoria. Piru kun kunnon lammikot vettäkin auton alla ja ympärillä niin ois voinu käydä antamassa vasaraa.

    Mutta jos on tuttuja oireita niin vinkkejä. Pystyykö mokkulan korjaamaan vai pitääkö alkaa säästämään rahoja?
     
  2. Timmo

    Timmo 1st gear

    Hmm, tuosta en mene ihan takuuseen, koitin kyllä valoista katsoa niin ei himmennyt (eikös pitäis himmentyä aika nopeesti kun on virrat finaalissa) ja muutkin sähkövehkeet toimi oikein.

    Voishan tuota kyllä boostailla toisella akulla varalta...
     
  3. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Vaikuttaisi kovasti hapettuneilta akunkengiltä, virranpuutteelta, löystyneeltä kaapelilta startin päässä tai sitten sokerina pohjalla sökö startti
     
  4. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Vaikuttais pendix-laitteen vialta. Ei lyö päälle.
     
  5. A. Koivualho

    A. Koivualho 1st gear

    Solenoidin kosketinkärjet eli kytkentäsilta. Ne palaa pois eikä yhdistä. Silloin vaan sanoo naks, eikä pyöri.
     
  6. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Heiheiheiheihei.... Vetolevystä hampaat kaputt... noin teki kaverin blazerikin, sama juttu, startti oli ok, veti päälle ja vaan rallatti. Hampaat kuluneet loppuun vetolevystä. Eikun vaihdatti uuden, 400€ tuli kustantaan. Ja taas pelaa. Koitappas pyöräyttää konetta kampiakselin toisesta päästä hihnapyörän mutterista pätkän verran pyörimissuuntaan ( kato flektistä ) ja koita startata. Jos pyöräyttää vähän matkaa vika on siinä.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Blazer-83 2003-03-29 14:36 ]</font>
     
  7. Timmo

    Timmo 1st gear

    Hmm, kumpaas suuntaan 307 pyörii? Myötä vai vastapäivään?
     
  8. Timmo

    Timmo 1st gear

    Niin sen verran että ei se koko aikaa sano ratatatatata vaan ehkä semmosen muutaman sekunnin ja sitten ei tapahdu mitään, joskus kuuluu pelkkä naks ja hiljaisuus perään. Joskus ei sano yhtään mitään.

    Ei kai vetolevy tuommoista aiheuta. Ainakaan järjen mukaan...
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Sähkönpuutetta. Joko akku vajaa tai kaapelin liitokset huonot.
     
  10. matrahip

    matrahip 1st gear

    Mulla Lincolnissa oli/on ajoittain samaa vikaa. Omassani tämä johtunee "neutral safety switch" -kytkimestä. Tämä laitehan estää starttaamasta muulloin, kuin vaihdevipu P ja N -asennoissa. Vaihdekeppiä kun vähän liikuttelee, niin johan löytyy kohta, jossa starttaa.
     
  11. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Pyörii varmaan edestä katottuna myötäpäivään niinkun 350:kin, Itsekin sain samalta kuulostavan vian eilen caminoon, akkukin oli tosin aika tyhjä, pitää tänään katella lisää.
     
  12. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Timmo, tietysti jos myöhemmin ilmottelet uusia tai erilaisia oireita niin vikadiagnoosikin muuttuu. Mut koitikko pyörittää konetta käsin ensin vähän ? Jos SE autto niin että startti alko pyörittää, niin sit se on vetolevy. Mut jossei sillä ollu p...skankaan vaikutusta, sillon strattimoottori vois kaivata pikku operointia. Se ratatata ei voi kuulua muutakun joko hampaista tai sit ehkä bendixistä...se tosin epätodennäköistä. Selkeeltä kuitenkin vaikuttas että solenoidi ei jaksa tai pääse liikkumaan tarpeeks paljon. Voi johtua pahasta sähköpulasta tai sit startin sisällä on joku hazardi käyny. Koska jos nakshtaa, vaan on hiljasta sen jälkeen, solenoidi vetää, muttei niin pitkälle että pääkärjet yhdistyis ja startti alkas pyöriä. Jos taas se alkaa pyöriä, mut rallattaa, saattaa olla et solenoidi ei silti vedä hammasta ihan kehälle asti vaan jää paukuttaan vetolevyn reunaa (kuluneet hampaat varmasti auttaa tässä ääniefektissä) eli vetää niin pitkälle et pääkärjet menee kii ja ite starttimoottori pyörii. Toi kyl sopis molempiin oireisiin. Mut sähköpulaa siellä tuskin kauheesti on kun se ratataa kuitenkin kuuluu eli ite moottorikin ainakin välillä pyörii... Mä ottasin strtin pois, putsaisin sen sisuskalut, voitelisin, ja ehkä uusisin solenoidin, se ei oo kuin n.20€ menoerä.
     
  13. Timmo

    Timmo 1st gear

    Ensinnäkin kiitos että vaivaudutte vastaamaan ja auttamaan :smile:

    Tuota vaihdekepakkoa ravistelin eikä auttanu mitään. Mun mielestä startti ei myöskään pyörähdä vaan pelkästään solenoidi "hakkaa" jolloin kuuluu tuo ääni. Se ei oo siis semmonen että kriik krääk mitä kuuluu jos esimerkiks antaa starttia kun kone käy vaan selkeesti naks naks, eli semmonen virta vähissä ääni "naks" mutta monta peräkkäin.

    Pitää jostain pölliä apuvirtoja ja koittaa mitä sanoo sillä, toisaalta voihan sitä kampuraakin pyöräytellä.

    Harjoitukset jatkuu :smile:
     
  14. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Jos et meinaa ruveta huoltamaan sitä starttia sen enempää niin anna kunnon hammerilla iskua kylkeen(startin). Ite meinaan eilen tein niin ja nyt on pelannut jo toistakymmentä starttausta. No ei se mitään, nyt alko kaasari tulvimaan ja ajot loppu siltä erää siihen.
     
  15. Timmo

    Timmo 1st gear

    Nonnii :smile:

    Kytkettiin rinnalle toinen starttimoottori eli litranen ford fiesta niin johan tärähti tulille pirssi. Tosin tuota ennen menin hätäpäissäni dampperista pyörittelemään konetta joten ei ole vielä tuo vetolevyhommakaan pois suljettu.

    Voi olla että purkaa akkua johonkin, mikäs lienee yleinen paikka jenkkifarkussa mihin se vois sitä hupuloida? Tai sitten yksinkertaisesti akku on out of order.
     
  16. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Automaattivaihteisen auton starttiongelmat on miellyttäviä
    custom cruiserin startti rupesi vuosi sitten temppuilemaan niin että välillä ei tapahtunut mitään ja sitten taas saattoi mennä pari viikkoa että toimi hienosti.noh kuitenkin piti käydä kysymässä sitä startti että paljonkos maksaa"markkoja maksaa mutteioota,tulee joskus" eli ei ostettu ja matka jatkui kunnes eräänä iltana ostoshelvetin parkkihallissa ei tapahtunutkaan enää mitään joten työntämällä ulos ja hinausauton lavalle ja kotiin tuhat markkaa hinaajasedälle ja sitten ruvettiin katsomaan että pitäiskö sille jotain oikein tehdäkkin.
    Startti irti ja auki->hiilet kuluneet niiden kiinnitysruuvien puoleen väliin->uudet hiilet kaupasta->kasaan->suoraan akulta virtaa->pyörii->paikoilleen(tietysti ulkona pimeässä ja pakkasessa)->eikun starttaamaan->ei toimi->startti irti ja roskiin->kaupasta uusi startti ja toiminut vuoden verran.Ainakin ajoautossa(jos sillä ajaa myös ei-urheilu henkisiä olentoja)kannattaa varmaan suosiolla ostaa samantien uusi/tehdaskorjattu jos siis vika on startissavaikka niistä jotain joutuu maksamaan onpahan vähemmän jännitävämpää kun kaupan pihalla avainta vääntäessä ei joudu rukoilemaan että lähe ny..

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: rotke 2003-04-01 19:01 ]</font>
     
  17. Timmo

    Timmo 1st gear

    Joo prkl äsken kävin kopasemassa jos ois ajelulle lähteny niin hyvä että mittarivalot sytty, taitaa olla akku finaalissa taikka sitten se purkaa sitä jonnekin paikkaan x.

    Pistinpä laturiin niin katselee huomenna lisää.
     
  18. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Jos sulla on "akusta hiilet loppu" niiku "kaverin" autossa kuulemma on. :lol:

    Offtopic:
    Ja sitte se oli viel sanonu kerran kuskille et vaihdat vaihdetta ihan päi h*lvettii ku nykäsee näin pahasti. (autossa oli automaatti) :lol:
    Ja äijä puhelee noit viel tosissaa.
     
  19. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Jos sinä epäilet,että akku purkautuu jonnekin autoon,niin ota plus-napa irti ja laita virta mittari väliin,niin saat heti selvyyden onko vika autossa vai akussa.
     
  20. Timmo

    Timmo 1st gear

    Latasin raadon yöllä ja otin aamulla piuhat veks kun lähdin käppäilemään ja nyt illalla kun tulin himaan niin starttas viimesen päälle. Jatkamme tutkimuksia.
     

Kerro tästä muillekin!