laatikon irroitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja zilverado, 14.11.2013.

  1. zilverado

    zilverado 2nd gear

    Elikkä tarkoitus olis tiputtaa laatikko(4l80e)silveradosta (-03 6.0 takaveto)
    En ole ennen moista tehnyt, joten osaisiko joku kertoa mistä löytyis ohjeistusta askel askeleelta tyyppisesti?
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    Kardaani irti, öljynjäähdytinlinjan putket irti, vääntömomentinmuuntimen suojakoppa irti, vääntömomentinmuutimen pultit irti, vaihdevaijeri irti, johtopistokkeet irti, takapalkki irti, öljytikun putki irti, kehäpultit ja sit se onkin tiputtamista vaille valmis.
     
  3. zilverado

    zilverado 2nd gear

    kyllä kyllä....
     
  4. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Huomaa että momentinmuunnin (turbiini) tulee siis askin mukana alas ja se on ainoastaan työnnettynä akselille, varo ettei putoa
     
  5. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Ai.. Se on tää se remppa. Jos teet yksin niin tee joku kehto/kehikko laatikolle, jonka saat tukevasti hallitunkkiin kiinni niin voi pudottaa hallitusti lodjun alas ja saa myöhemmin kivasti paikoilleenkin eikä tartte punnertaa.
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Foortiin menee ainaski ihan hyvin laatikko paikalleen ja pois pelkästään isolla hallitunkilla avustaen, ei oo kehikkoja tarttenu ku laitaa vaa keskellä painopistettä sen tunkin ni no roplem.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jos makaa lattialla pukkien varassa.
    Nosturilla taasen hieman erilaista toimintaa.
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Hyvin tarkennettu.
     
  9. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Moottoripyörä nostin on hyvä laatikkohommissa,matala ja laatikko pysyy ilman mitään kikkailuja sen päällä,pyörät alla,voi vetää näppärästi auton alta pois.Rampit vaan joka nurkkaan niin toimii.
     
  10. zilverado

    zilverado 2nd gear

    Hyvä idea tuo nostin.. olis muutenkin käyttöä. Mut tosiaan, jos jollain olis tiedossa vaikka joku hyvä linkki jonnekin, missä käydään läpi tuo laatikon irroitus, niin olis jees. Liian epävarma olo, että lähtisin kylmiltään sitä kokeilemaan.
     
  11. sbf

    sbf Gearhead

  12. zilverado

    zilverado 2nd gear

  13. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Niin, ite en kyseistä autoa tunne, mutta eiköhän se noin mene. Momentinmuuntimen, eli turbiinin pultit vetolevystä irti, oisko niitä neljä, konetta joutuu pyörittää että ne saa aina kohilleen. Lootan takapalkkia kun irrottaa, ni siinä vaiheessa se tunkki jo sinne lootan alle. sitte mottikin pitäis tukea takapäästään jotenkin kehäpulttien irrotus vaiheessa, ettei keikkaa taakke ja nojaa tulipeltiin ja kenties riko jotain, mitä romuja sielä sitte voi tulipeltiin ottaakkan kiinni koneen kallistuessa. Eli vaikka toinenkin tunkki, vaikka pullotunkki laudanpalan kanssa öljypohjan alle, tai sitten ihan kiinteäkin pukki/laudanpalanen.
     
  14. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    niija pakoputkihommelit kans. Tartteeks nekin jo tilan puutteessa irrottaa, tai jos ei tarvi, niin sitte se motti pitää passailla pukilla tai tunkilla just siihe asentoo missä se nytkin on ettei väännä putkia pakosarjoissa. Tosin arvaan että mottia joutuu kallistaa niin paljo taakkeppäi mitä tulipelti antaa myöten, et ne putket on kuitenki irrotettava
     
  15. Make.S

    Make.S Gearhead

    ...ekana öljyt pois ;)
    Kaikki tarvittava irti, kyllä ne siinä purkaessa huomaa mitä purkaa tarvii.
    Laatikon alas otossaa/ takaisin laittaessa olen tunkki käyttänyt.
    Turbiinin olen lukinnut peltilirpalla paikalleen "oravapellin" kiinnikkeitä hyväksikäyttäen, kun alan punnertaa laatikkoa paikalleen.
     
  16. sbf

    sbf Gearhead

    Just nyt ihan tommosesta en ole lootaa irrottanu mutta vastaavista kyllä.
    Letukan patti keikkuu tyynyjen varassa aika vaaterissa eikä sitä tarvi tukea eikä pakoputkia irroittaa jos se ei tilan puutteen takia ole välttämätöntä.
    4l80e:ssä on 6 turbiinin pulttia.On senverran iso loota et en itse lähtis missään nimessä kokeilemaan millään hallitunkkipatentilla irroitusta.Nosturilla ja lootanosturilla irtoaa kivuttomasti.
     
  17. zilverado

    zilverado 2nd gear

    mietin varmaan liikaa, mutta kuulostaa liian helpolta, että "pultit auki ja laatikko pois".. tarkoitus myös muuten saada se korjauksen jälkeen takas paikoilleen. Puran vaikka koko auton siitä ympäriltä, se ei ole ongelma, mutta tuo itse laatikon irroitus on se mystinen alue. Ei viittis särkeä mitään.
     
  18. laakkius

    laakkius Gearhead

    jos laatikon irrotus tuntuu liian isolta hommalta niin vie suosiolla jonnekin pajalle se laittoon, ei tartte jännittää muuta kuin laskun suuruutta... :) sbf:n ohjeilla se onnistuu jos on onnistuakseen... ja niinku tossa jo varoteltiin niin se loota painaa reilun 100kg...
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tulipa mieleen omat romiskeikat ja lootien irrottaminen ilman tunkkia. Tunkit on romiksella kiellettyjä litistymisvaaran takia. Homma pitää hoitaa potkimalla sopiva kasa autonrenkaita ja laudanpätkiä maankamaran ja lootan väliin, sitten vetää loota vitusti kiroillen kasan päälle. Sitten vaan lisää kiroilua, renkaita ja laudanpätkiä välistä pois ja vapaapainia lootan kanssa kunnes se on parketilla. Erityisesti pitää varoa ettei se kierähdä naamalle, munille tai sääriluille.

    Nämä on olleet F250 dieselien lootia.

    Ensin tietysti takapalkki ja vääntyneet pakoputket on vedetty sahalla poikki ja kuuseen, ja johtoniput ja muut retaleet peltisaksilla poikki.

    Takasinlaitto vois olla näillä keinoin vielä pykälän ylempää vaikeusastetta.
     
  20. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    tiedä silveradosta mutta tue kone ettei virranjakaja nojaa tulipeltiin ja kaveri mukaan laskiessa, jos sattuis kallistuu
     

Kerro tästä muillekin!