Kumieristetty Fairlane -66 kardaani hiperf käytössä ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Futurage, 21.7.2014.

  1. Futurage

    Futurage Gearhead

    Mun -66 Fairlanessa on orkkis kardaanissa kumiholkki itse kardaanin ja sen peräosan välillä. Kuinka tämmöinen 50 vuotta vanha osa mahtaa toimia miedohkossa ( 450 heppaa) katukäytössä ? Mulla on epäilys että kumi antaa periksi / pyörähtää / liikkuu ja sen takia kardaani menee epätasapainoon. Onko kokemuksia ?
     
  2. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    mulla on vähän vanhempi kardaani samalla systeemillä rakennettuna enkä ole vielä rikki saanut. kaikkeni olen välillä yrittänyt, mutta kun ei niin ei.
     
  3. sbf

    sbf Gearhead

    Mulla oli 63 fairlanessa (on varmaan vieläkin mutta myin auton) tommonen kardaani eikä ollut mitään ongelmia.
    Miedolla resettillä kasattu 347 stroker varmasti silti tukisti sitä enemmän kuin alkuperäinen 260...
     
  4. saresks

    saresks Gearhead

    Tämähän kiinnostaa minuakin. Alkuperäisen antautuessa löivät kardaanipajalla juurikin tällaisen foortin kumipuslakardaanin käteen uusilla ristikoilla ja päädyillä sekä tasapainotettuna käteen ja sanoivat et nyt kestää. No lyhyehkön säätely(=revittely)kauden jälkeen alkoi tärinä maantienopeuksissa. Nyt epäilen kauhiasti tuota kumidonitsia. Voihan se olla vaikka vaihteiston hännän liukulaakeri tai joku muu, mutta mutta ...

    Moottori kanssa n 450 hv ja 1500 kg, automaatti.

    Mikäs idea tuommoisessa on, harmoonisten fibojen tappo vai sulakkeena olo??
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ainakin manuaali vehkeissä se on koneen työtahtien värähtelyn vähentämiseksi, samaa tekee dampperi kampuran etupäässä

    Jossain joku kirjoitteli, et kun laittoi viritettyyn takapotkuun kovan sintterin niin alkoi napsimaan vetareita poikki, sit lopetti kun hardy kiekon teetti kardaaniin
     
  6. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Hardy&Spicer rules!
     
  7. Futurage

    Futurage Gearhead

    Kiitos kommenteista. Yksi juttuhan on, jonka pystyy heti tarkastamaan on mahdollinen kumin pettäminen " liiasta voimasta" = ristikot ovat tehtaalta 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden.Jos gummi on pettänyt tämä ei enää pidä paikkaansa.Pitääpä tsekata.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    muistan olleeni väärässä jortaanin jokejen linjauksesta ja oikeesti niiden pitää olla samas linjas eikä vinkkelissä toisiinsa nähen?


    astron jortaani on aika tuhti ja G-bodyn 4d cutlassiin, hiinä ja hiinä sopiiko suoraan, saattoipa hyvinkin sopia (riippuu tiätty toosasta ja perästä). jos käyttää cutlasin etujokea, astrossa tosin olis se vaimennuslimppukin etupiässä.

    --------------------------------------

    itellä tuli laitettua perän pinjoni pikkasen liikaa nokka roikolleen, jurnasi häiritsevästi joissain nopauksissa kun kevitti kaasun silleen ettei ollut vetoja oikeestaan mihinkään suuntaan.
    uudet ristikot poistivat onkelman toistaiseksi.
    laite ei ole saanut kauheesti monoa ristikoiden vaihdon jälkeen kun on toimittanut lähinnä käyttiksen virkaa eikä viittis ehoin tahoin yrittää sitä rikkoa ja siten jurina on toistaiseksi pysynyt poissa.

    Tarttis joskus laittaa kamera auton alle ja kattoo mihin asentoon perä oikeesti menee kun antaa kenkää ja tehä korjaus sen mukaan.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä jortaanin lenkkien tulee olla samassa linjassa, mulla on -70 Skylarkissa orkkis kumijortaani ja hyvin kestäny vaikka slikseilläkin on revitelty.
     
  10. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Sillähän ei nyt suurta merkitystä ole onko ne linjassa vai 90 astetta. Molemmin toimii..
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No kun ei toimi muuten kuin luotisuorassa linjassa, siis ristikkäin olevat. Samassa linjassa olevat toimii kun kulmat muuttuu.
     
  12. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    näin se asia on. :soosoo:
     
  13. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Why? Vai onko idea et tulee tärinöitä ja rasittaa kuppien päitä hyrrävoimien kasvaessa? Siinä ainoat jotka tuli 8 karhun jälkeen päähän..
     
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ristinivelessä kulmanopeus muuttuu, eli kardaanin keskiosa ei pyöri tasaisella nopeudella, vaan sen nopeus muuttuu jatkuvasti ja jos takaristikko on väärin, tapahtuu niin että nopeuden muutos tuplaantuu, jos takaristikko on oikein, takaristikon jälkeen pyöriminen on jälleen tasaista.
    Tämä tietysti edellyttää, että etu ja takaristikon kulmat ovat yhtä suuret.
     

Kerro tästä muillekin!