Bemariin kestävää voimansiirtoa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja juhakuus, 28.7.2014.

  1. juhakuus

    juhakuus 1st gear

    Terve!

    Oon täysin ummikko kaikkeen jenkkikalustoon liittyen, mutta heräsi sellainen haave, että täytyis saada projekti-bemariin vähän nyt kestävämpää palikkaa. Löytyyhän niitä kestäviä osia kyllä BMW:n malleissakin, mutta uskoisin että halvemmalla pääsee parempaan lopputulokseen.

    Eli haluaisin automaatin vaikka 3-vaihteisen, sellasena manuaalitoimisena? Että saa siis käsin runtata seuraavaa pykälää. Ja jäykän taka-akselin, johon voisi mahdollisesti sovittaa jotain kiihdytysrenkaita(?)

    Auto on e21-korimallia jossa moottorina m50b25 turbolla. Viime kesänä se oli pienellä kiinaturbolla, 3,5mm cometicilla, 390cc suuttimilla, ja arpin kannenpultteja sekä Harjun tekemää kantta lukuunottamatta vakiohiluilla. 1,2barilla tuli 355hv ja 422nm moottorilta. Suuttimet jäi armottoman pieniksi.

    Nyt ajatus olisi nostaa puristukset matalalla cooperingilla, kanteen jäykempää venttiilijousta, jotkut turbokäyttöön sopivat nokat, garrett gt35-37 kuulalaakeriahdin, männät ja veivit vaihtaa asiaankuuluviksi, sekä isommat suuttimet ja etanolia tankkiin. Jospa näillä päästäisiin 600-700 hevosen konetehoihin.

    Nyt sitten tosiaan tulee se itse kysymys. Mitä tuonne kannattaa laittaa moottorin jatkeeksi ja kuinka? Niin ja ajatus on että voisi vähän kokeilla kiihdytellään varttimailia ihan vain hupimieles omaksi iloksi.

    Kiitos etukäteen.
    -Juha
     
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    M50:ssa poikkeuksetta vakiona oleva valuakseli ei tule kestämään tommosia tehoja vaikka männät+veivit päivittäisikin.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllähän tollasen tehon kestää vaikka TH-350 toosa ja jos haluaa yhden pykälän enemmän niin 200R4.
     
  4. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Taka-akselista puheenollen,niin jos sinne jäykkä akseli pitää saada laitettua,niin Hiacen taka-akseli vois olla sellanen,kun kaventais sen sopivaksi+tietysti rakentelee kaikki kiinnitykset,jotta sen saa bmw:n alle kiinnitettyä :-?
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mikäs haisulin perässä on vikana, muu kuin se että ei ole jenkin tekemä?
    Mulla on yks ylimäärinen :odroll: . Leveys 51" kilvestä kilpeen sisäpuolelta mitattuna.
     
  6. jallu81

    jallu81 3rd gear

    ei sitä bemarin erillisripustettua perää vaihtaa kannata. automattiaskin perässä kestää vähän heikompikin, kaverillakin on/oli 500hp manuaalibemari ja se oli painavampaa e34 koppaa, alkuperäisellä 520:en pikuperällä ja kyllä se kaks kesää ajossa/vartilla kesti ennenkuin auto talliin siirtyi.
    joku isokoneisen perä ja tekee vaan vahvat kiinnityspisteet ni kestää.
    Tietty jos haluaa sontakärryn akselin sinne rakennella ni siitä vaan tekemään. ja hiacen perä kestää sen minkä joku jenkkiperäkin.
     
  7. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mä taas halkaisin yhden e36 lukollisen pikkuperän totaalisesti paskaks m50b25 vaparikoneella pelkän kytkimen ja normi katurenkaiden avustuksella :/
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Eiköhän siellä noilla tehoilla kestä mikä vaan perämurkula mutta jos nälkä kuitenkin kasvaa syödessä niin ehkä kannattaa miettiä mitä laittaa. Miten hiasseen saa välityksiä ja spoolia? "jenkkiperiin" varmaan tarjonta on runsaampaa.

    Sinne vaan kapeeta sontakärryn akselia sovittamaa niin saa kunnon gummit alle.
     
  9. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Hieman huonosti välityksiä tarjolla hiaceen, mutta löytyy kuitenkin väliltä 3.9 - 5.7 kun jaksaa etsiä (kaikki välitykset ei kyllä kaikkiin kuoriin sovi ilman koneistuksia). Toyotan orkkis välityksiä löytynee takavetoisista pääasiassa 4.3 ja 4.37 ja nelikosta ainakin hiluxista vähän tiuhempaakin. Omaan tuli jenkeistä 4.11 välitys. spoooliakin löytyy, vakiota parempia lukkojakin on. Käytännössä sitten kun toyotan 8 tuumainen perä ei vakio sisuksilla kelpaa käyttöön olisi taloudellisesti kannattavampaa ostaa joku muu akseli mihin saa paremmin (halvemmalla) palikkaa. Osien sovittelua vaikeuttaa myös se että noissa on markkinaalue ja ikäkohtaisia eroja. jossain välissä on ainakin murikan laakerointi ja etäisyydet muuttunu ja erimarrkinaalueille ilmeisesti eri aikaan. Ainakin minä sain vihjeen kun jenkeistä osia 86 hiluxista peräisin olleeseen tilasin välityksen että samalla pitää murikalle tilata laakerit early 8" merkinnällä, lisäksi jenkimarkkinoille ei ole ilmeisesti ollu tehdaslukkoa ni sieltä ei saa sopivia poskilaareita lukolliseen, mutta ne on normilaakeriliike mittoja. aftermarket lukot siis kasaantuvat lukottoman poskilaakereilla. En enää muista tarkalleen miten hommat meni mutta toyotakerhon perä gurun puhelin opastuksella sain kuitenkin tilattua tarvittavat osat välityksen vaihtoon. niin ja jenkeissä kun on osia tilaamassa nin tarjolla on 4 syl ja 6syl versioita 6syl versio on laakeroinneiltaan erilainen ja ei kuitenkaan ole sylinteriluvusta varsinaisesti kiinni vaan joissain 90 luvun aikana on vaihtunu.

    täältä tilasin
     

Kerro tästä muillekin!