Gm 8,5 10bolt perän shimmaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Jarska-, 26.8.2014.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    Mä olen aina kylmästi virsikirjalla sipassut fosfatoinnin veke uudesta pinjonista lakrukaulan osalta niin koolin saa liikkumaan hermoja menettemättä kun vaan avaa krymppiä pienillä lämmöillä.

    Sit oon aina kasannut eka orkkis shimmeillä, vaihdoin murikan, laakerit tai en ja kattellut kuviosta mahdollisen korjaustarpeen,
    yleensä ei tarvi tehä mitään hienosäätöjä jos hyväksyy pikkasen ylärajalla olevan välyksen,
    ehkä lautasen puolelle pikkasen tuhdimpi shimmi et vanhat poskilaakerit on taas tiiviit, välyskin aavistuksen pienenee.

    -----------------------------------------------------------

    Kerran yritin laittaa pinjonin ohjeen mukaan mittaamalla keskilinjaan GM 8.2 perään, kun vieressä seisova omistaja niin vaati,
    vihelsin vastaaninttämisestä piittaamattomana pelin siinä vaiheessa poikki ja siirryin omaan metodiin kun ohjeen mukaan olis tarvinnut laittaa 1,5mm shimmiä ja murikka tuli vastaan :lol: ,
    joten aloitin orkkis nollakasilla, kasiviis tais olla hyvä.
     
  2. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    4d sedan on kyllä oikeassa, tehtävissä se on. Mulla on ollu sellasia periä itellä että laakereita saa irtona ihan sopivasti niin se houkuttaa. Aiemmin oon käyttäny just vanhaa laakeria säätölaakerina ja vituikshan sen kanssa säätö on menny, ku en oo uhrannu asialle tarpeeks ajatusta tai voinu kuvitella että heittoa vois olla niin paljon.
    Mitäs 4d on mieltä hammaskosketus kuvista vai oonko mä ainoona sitä mieltä että säätö ois liian syvällä?

    Perävälityksen hampaiden kuuluisi ikään kuin "rullata" vain toisiaan vasten ollakseen äänetön ja jos perä pitää ääntä, niin hammaskosketuksessa tapahtuu pintojen välillä luistoa. Siitä syntyy ääni.

    Tuo PETRI R:n ehdottama mahdollisuus on myös aika mahdollinen. Poskilaakereitten simmejä saa lyödä aika tiukasti ollakseen sopiva esikireys ja kyllä jotkut jopa taivuttavat akselia saadakseen simmit paikalleen. ite en oo niin koskaan tehnyt.

    Ois kiva kuulla JARSKAlta kun kerkeää linjoille että käyttikö se kosketusväriä alunperin kasauksessa. Jos pelkkiin annettuihin asennusmittoihin luottaa niin silloin todennäköisesti ollaan mettässä. Ne mitat on vaan hyvä lähtökohta, ei muuta.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Vähän ristiriitaisin ajatuksin kuvia katson, ei ole kyllä kauheasti pielessä ja jos jotain niin ehkä just syvällä? Toisaalta ulkoreunaankin jää sellainen kuvio tai toisin sanottuna just ei jää kosketuksesta kuvioo niinkuin pitääkin.... Ehkä vois kokeilla pinionia kauemmaksi?

    Jotenkin tuntuu samalta mitä Peltsi sanoi, liian kohillaan että merkittävää ääntä pitäisi, jossain muualla on nyt jotain pielessä?
     
  4. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Joo "perseenlevitintä" käytettiin, mutta ei ilmeisesti riittävästi. Löysin netistä tuon ohjeen vasta kun vahinko oli tapahtunut kaksi kertaa. Mutta toki tämä on vasta oletus viasta, ajattelin että jos vielä tälle ajokaudelle käyttäs autoa öljymontun päällä ja lisäis poskilaakereiden shimmejä, ja jos se ei auta niin sitten talvella taas akseli irti ja vaikka uudella välityksellä homma uusiksi.
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    Vaikka poskilaakerit olis hiukan huonosti simmattu ja muutenki kuviot hiukan pielessä niin ei ne rattaat hajoo muutaman kilsan ajolla.
    Itse tein putken puolikkaasta työkalun noiden simmien hakkaamiseen.

    Mun veikkaus on että loppukasauksessa kävi kämmi ja endplay häipys ja rattaat painoivat toisiaan vastaan. Siinä tapahtuu äkkiä kiinnileikkautumista ja ylikuumenemista. Ei tarvii pitkälle ajaa.
     

Kerro tästä muillekin!