Ryppyreuna 318 + 727

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Tinde61, 30.8.2014.

  1. Tinde61

    Tinde61 1st gear

    Mulla on Belvedere vm -64, jossa on alunperin ollut 3 lovinen manuaali. Laitoin siihen 727 automaatin ja kone / auto alkaa hullun lailla tärisemään 80 km/h nopeuden jälkeen. Kardaani tasapainoitettu. Nyt kysyisinkin joltain asiantuntijalta, mikä voisi aiheuttaa k.o tärinän? Turbiinista sorvautin sitä koneeseen tulevaa uloketta, ettei osuisi kampiakseliin. Pitääkö damperin olla erilainen kuin manuaalin kanssa?
     
  2. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Täriseekö se myös jos on takarenkaat ilmassa ja painaa kaasua? tai jos on vapaalla ja kenkäsee?
     
  3. Make500

    Make500 Gearhead

    Mitä uloketta tarkoitat ja ettei osuisi kampiakseliin? Jos turbiinin keskellä olevaa uloketta, niin senhän pitää olla just sopiva kampiakselissa olevaan keskitysreikään. Turbiinia ei siis keskitetä pulteilla..
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tossa hiljan ihmettelin kans erään auton kohdalla moista tärinää +80km/h vauhdeissa ja syy oli liian laiha seos. Kympin isompi pääsuutin ja tärinä tiessään.
     
  5. kingsway

    kingsway Gearhead

    normaalisesti ryppyreuna on sisäisesti tasapainotettu. Voisko olla että turbiini ja/tai vetolevy on ulkoisesti painotetusta koneesta?
    Minkä ikäinen laatikko ja turbiini kyseessä? Uudemmat turbiinit 60-luvun lopulta lähtien ei taida sopia suoraan vanhemman kampiakselin päähän kun se snoutti on isompi. Ilmeisesti siksi piti sorvata? Tuliko siitä varmasti oikean kokoinen?

    Edit: Taisinkin tuon snoutin koon vaihtumisen kanssa muistella 904 laatikkoa. Sorry. Mutta pitää se siitä huolimatta olla justiinsa oikean kokoinen.
     
  6. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Jos motin kampiakseli on epätasapainossa johtuen esim 360 turbiinista, niin se tärisee kokoajan ei niin et alkaa 80 kilometrin jälkeen.
    Ulokkeen täytyisi mennä siihen akselin päähän aika nahtisti, sehän sen turbiinin keskittää.
    Tuolla jos ajetaan noin, niin kaikki menee paskaks.
     
  7. rb

    rb Double Gearhead

    Sorry nyt, mutta eikö turbiinin epä tasapainon pitäisi ilmetä ihan paikallaankin kierroksia nostaessa, vai eikö kysymyksen esittäjä ole kenties tätä koettanut??

    Turbiini pyörii sen mitä moottorikin, eli sen mahdollinen tärinän aiheuttaminen on riippuvainen moottorin kierros luvusta, eikä auton nopeudesta.
     
  8. Tinde61

    Tinde61 1st gear

    En huomannut tärinää, kun vapaalla koitin.. Takarenkaat ilmassa en ole koittanut.. Pitää yrittää..
     
  9. Tinde61

    Tinde61 1st gear

    Minkähän lainen turbiini olisi sopiva mun autoon? 727 mukana tullut turbiinin "uloke" oli suurempi, kuin kampiakselissa oleva kolo. Eli, ilman sorvaamista ei olisi onnistunut. Tärinä voisi johtua siitä, että keskitys ei ole ihan kohdallaan.. Se kampiakselin kolo on vaan niin epämääräinen, että samanlaista muotoa on vaikea sorvata turbiiniin..
     
  10. Tinde61

    Tinde61 1st gear

    Kiitos! Mun pitää löytää turbiini, joka sopii just eikä melkein sinne kampiakseliin. Toivottavasti tärinä korjaantuu sillä..
     

Kerro tästä muillekin!