Ulosvetäjä tai ulosvetopultit vaihteistoremppaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja nuc-64, 30.8.2014.

  1. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Nyt on pakko taas lipsahtaa vähän sivuraiteelle, eli ei koske jenkkiautoa. Masinistipalstalta jo apuja kyselin, mutta siellä ei ketään kiinnostanut. Pitäisi vanhaan Volvo traktoriin koota kahdesta vaihteistosta yksi ehjä. Nyt tilanne on vaikea, koska akselin päässä oleva kartiorullalaakeri istuu kuin tauti. Manuaalissa näkyi ulosvetäjä laakerin irrotukseen, mallin mukaan tehtiin vastaava. Eli vaihteiston ulkopuolelle laippa , jossa reikä ja mutteri päälle laipan keskelle hitsattuna ja kierretangon pätkä siitä läpi, joka painaa akselin päähän. Laipan kahdella reunalla on sitten reiät ulosvetopulteille, jotka kiinnittyvät hammaspyöriin ja näiden kanssa nyt luotto alkaa loppua. Hammaspyörissä oleva ulosvetopulttien kierre on unc 1/2"ja niiden pituus 20+ cm. Näin pitkiä pulttejahan mulla ei ollut, joten täytyi hitsata 12 mm pultit jatkoksi. Nyt olen ulosvetäjää kiristänyt 70 cm pitkällä varrella, minkä jaksoin, laakeri ei liikahdakaan :mad: mistähän vois koittaa etsiä tehdastekoista ulosvetäjää tuohon hommaan tai vaihtoehtoisesti puolen tuuman kovaa kierretankoa, tai yli 20 cm pitkiä pultteja :-? En enää uskalla pidemmällä jatkolla tota viritystä kiristää noiden hitsattujen pulttien takia... Niin ja jos ideoita on millä helpottaa tuota laakerin irtoamista akselista, niin vinkkejä otetaan vastaan!
     
  2. atobee

    atobee Gearhead

    Eikö sitä laakerin koolia voi lämmittää?
     
  3. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Koolia voi hiukan yrittää lämmittää, mutta laakeri on vaihdelaatikon sisässä aika hankalassa paikassa, eli helpolla ei saa lämpöä oikeaan paikkaan.
     
  4. country sedan

    country sedan Gearhead

  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onko miten se ratas jota kiskotaan kiinni siinä akselissa ja eikö mahdu irroittamaan niin, et ottaa vaan laakerin pois?



    Niin ja kuin puhdas se on eli voisko siellä olla sokkalanka joka lähtee pois kun hieman sais pakettia akselilla liikahtamaan sisään päin?
     
  6. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    http://www.traktordelar.nu/bm4/bm320-vxldrev.htm tuossa on linkki hajotuskuvaan. Hajotuskuva vaan on hieman sekava, koska tota on kahdella erilaisella vaihteiston alemmalla akselilla, joita on rinnan piirretty tuohon kuvaan, oikeastaan sen takia tota purankin, hammaspyöriltään ehjässä laatikossa on vääränlainen alempi akseli. Tota räjäytyskuvaa olen yrittänyt tulkita, eikä minkään pitäisi mielestäni laittaa vastaan. Olen irroittanut kuvan osat 23, 24 ja 22 ja nyt pitäisi saada toi laakeri 21 pois (kuvasta poiketen, kartiorullalaakeri). Ulosvetopultit kulkevat vaihteiston kopassa olevan reiän kautta hammaspyörän 19 läpi (noin 14 mm reiät hammaspyörässä), hammaspyöräparissa 17 on sitten kierre ulosvetäjän kiinnitykselle. Ulosvetäjän kiristettävä keskitappi kiristää akselin 14 päähän. Mun logiikkani mukaan siis ton hammaspyöräparin pitäisi edellään painaa etummaista hammaspyörää ja laakeria pois. Jos oon aatellut logiikan väärin, niin kertokaa!
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ookko ihan satavarma, et siellä on akseli 14 eikä 15 jossa kierteellä lukitus tai onko aiiiiivaaaan varma, et siellä ei ole hybridi tai tein sen iha ite akseli

    Ja ettei toi holkki 18 oo lämpösovitteella tai ruosteella kiinni ja ettei noi rattaat ole joskus pyörähtänyt kiilassa, et sekin vielä puree kiinni

    Mahtuuko sinne sellaista ulos vetäjää joka ottais pelkästä laakerista kiinni? tai sit sopivalla pirralla se kooli halki
     
  8. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Nyt on akseli melkein purettu hammasrattaista. Kovia pultteja en sitten löytänyt mistään tampereen seudulla, mutta normaalit hitsaamalla jatkamanikin kestivät ainakin tän ekan laatikon purun. Ulosvetäjä täytyi vaihtaa bilteman alle 10 e maksavaan H:n malliseen ulosvetäjään, että mahtui antamaan riittävästi lämpöjä laakerin kooliin ja kylmäsprayta akselinpäähän. toi ulosvetäjä oli hiukka pieni, täytyi ohentaa ulosvetopultteja ulosvetäjän hahlon kohdalta, eli pultit porakoneeseen pyörimään ja kapealla nauhahiomakoneella sorvaamaan ;) Laakeri ja ensimmäinen hammaspyörä ja 2 sekä kolmas ratas piti vetää ulosvetäjällä pois. Akselin sai sitten kyljen luukusta irti. Nyt pitäisi vielä prässätä yksi ratas akselilta irti.
     

Kerro tästä muillekin!