Ram 4x4 -95 laatikko humppa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kmar, 23.3.2014.

  1. kmar

    kmar 1st gear

    Moikka. olisko asiantuntijoilla vinkkejä laatikkopulmaan.
    Auto on mulle uus ja loota toimi paripäivää ihan okei mutta yllättäen
    alko 80 kympissä heittään pienempää ja taas isompaa pykälää vuorotellen.
    Luin tuolta keskusteluista kaikenlaista TPS,Lootan lämpö,Jarruspedaali,ym sensori juttua joka vois olla syynä? Olisko kokemuksia ko häikästä ja että kuinka paljon sensorit ym kustantaa?? sitten oli joku Potikka juttu???Jelppikää tuoretta Ramistia,nää sensori/Potikat ei oikeen aukea. :eek: Öljyt on vaihdettu 6 kk sitten ja uus Turbiini asennettu.Ja vielä että onko Pk -seudulla joku Laatikkovelho jota voi suositella?
     
  2. freeride

    freeride Gearhead

    ooksä ny ihan varma et humppaa vaihteita,eikä turbiinin lukkoa?lukko menee päälle vakioaskilla vähä autosta riippuen ylivaihteella just siinä 75-80km/h.jos ajat just siinä rajalla se voi tiputtaa lukkoa pois päältä.
     
  3. kmar

    kmar 1st gear

    Suoraan sanoen en tiedä.Siinä 8-90,pissä alko lyömään pienempää ja rundit nousee sinne 2100 sit jonku aikaa huutaa noilla rundeilla ja heittää isompaa ja sit taas sama.Ajaminen on vähä niin ja näin.Pari päivää toimi ilman ongelmia ja mun mielestä alko yhtäkkiä ja nyt on kokoajan sitä pykälän tai lukon vekslaamista aika isolla alueella n.70-100 Km/h .Ei auta jos ajaa esim 70 tai 90 km/h samaa vekslaamista tuntuu olevan???Välistä menee muutama kilsa ylivaihteella ihan ok ja taas heittää rundit 2100 nurkille ja huutaa pitkät pätkät näillä kunnes taas lyö od.via
    Mutta kun on mulle uus laite niin ei osaa sanoa onko kyseessä t-lukko vai vaihteet mikä humppaa??Onko normaalia että pudottaa lukkoa noin isolla alueella tasasella suoralla baanalla?
     
  4. freeride

    freeride Gearhead

    kyl siä nelonen sit tippuu pois ku kerran rundit nousee noin paljon.toimiiko lukko kolmosella?pitäis mennä päälle n.50km/h ku ajelee od off asennolla.

    ja selvyyden vuoksi,se od nappi toimii vähän "epäloogisesti" eli kun valo palaa käytössä on vain kolmoselle asti vaihteet ja lukko.moni luulee aluks just päinvastoin..

    jarruvalokytkin on jarrupolkimen juuressa ja aikaa myöden jarrupoljin voi alkaa makaan kytkintä vasten jolloin lukko tippuu pois,koita nostaa jarrupoljinta ylöspäin sillon jos lukko tippuu pois mutta älä irrota kaasusta.jos lukko palaa heti niin sillon se kytkin on syypää,sitä voi säätää niin ettei poljin makaa sitä vaste.tps:n taas voi niin halutessaan korvata tarkkuspotentiometrillä.tps on ruiskupumpun kyljessä.laatikon lämpötila-anturin voi taas ohittaa vastuksella jos vika on siinä.en suosittele sitä muuta ku vian toteamiseksi ellei ole erillistä laatikonlämpötila anturia,koska ohitettuna laatikon ylikuumentumisvaroitusvalo ei toimi.se anturi on 47rh:ssa ulkopuolella laatikon öljylinjassa oleva mokkula.lisäksi laatikon venttiilikoneistossa oleva paine-anturi ja solkku vaikuttaa ylivaihteeseen ja lukkoon.

    tossa viä mussemanin tps potikka ohjeet:TPS/PCM -HUIJAUSOHJEET

    Totta vieköön.
    Loota pelaa potentiometri-TPS:llä paremmin kuin toimivalla TPS:llä!!!

    Muutin sen aikaisemman kuvalinkin suojaamattoman 1M potikan tilalle 20k lineaarisen umpinaisen tarkkuuspotentiometrin joita mm. teollisuudessa käytetään.
    Oli aivan liian herkkä säädettävä tuo aikaisempi versio ja muutenkin arka likaantumaan ym.

    Kaasun "asennoksi" siis säädin kiinteän 1.6V, eli pintakaasua vastaavan jännitteen.
    EDIT: Amerikasta sain tarkennuksen, jännite pysyvästi 2V, tällöin governorinkin paineet ovat kohdillaan ja laatikko pitää yhtä hyvin kuin toimivallakin TPS:llä

    Mittauksia:
    Turbiinin lukko menee päälle yli 80km/h nopeuksissa kun TPS -signaali *ylittää 1.25V. Ylivaihde kytkeytyy pois jos auton nopeus (VSS -signaali) menee alle 75km/h, jarruun kosketaan TAI jos TPS -anturin voltit menevät alle 1.20V.

    Ylivaihde tippuu pois mikäli TPS -signaali menee yli 2.65V JOS turbiinilukko ei ole päällä.
    Turbiinilukko tippuu pois päältä jos vauhtia on alle 90km/h JA TPS -signaali menee yli 3.0V, eli WOT -asennon.

    Summa summaarum:
    Kun TPS -signaali on kiinteä 1.6V, kaikki vaihteet JA lukko toimivat oikein.
    Kick Down jää pois toiminnasta, mikä on Cumminsin vääntökäyrä huomioiden erittäin hyvä juttu.
    Esim 60km/h nopeudesta kaasun linttaaminen pohjaan ei aiheuta vaihtoa 4 -> 3 välillä ja kone vetää huomattavasti paremmin.
    Samoin +80km/h vauhdissa kaasun linttaaminen EI tiputa lukkoa pois vaan kone vetää heti hyvin.
    Sokerina pohjalla loota toimii myös hyvin letka-ajossa maantiellä, jos edessä oleva löysää ja kaasupedaalin joutuu nostamaan ylös, tippuu lukko alkuperäis -TPS:llä heti pois vaikka vauhtia olisikin yli 80km/h.
    Muutoksen jälkeen ei.

    Eli: turha lukon vemputtaminen jää pois kokonaan ja loota vaihtaa aina isompaa mahdollisimman pienillä kierroksilla!

    Suosittelen kaikkia heittämään toimivankin TPS:n mäkeen ja korvaamaan sen potientiometrillä!

    Ohjeet:
    -1kpl 20k ( 0-20000 ohmia) tarkkuuspotentiometri, maksaa 2-3€
    -1mm2 johtoa 1-3m

    Potikka kytketään niin että keskinapa tulee signaalijohtoon (puna-valko).
    Potikan reunimmaiset (kätisyydellä ei väliä) tinnit kytketään TPS -piuhan maahan (musta) ja syöttöön 5.11V (sini-valko).
    Lopuksi yleismittari kiinni TPS -signaalijohtoon (puna-valko) ja toinen mittajohto akun miinukseen.
    Auto käyntiin, valot, puhallin ym apulaitteet päälle ja käyttö lämpimäksi etteivät hehkut ole enään päällä.
    Potentiometri pyöritetään sellaiseen asentoon että mittari näyttää PCM:lle lähteväksi signaaliksi 1.50-1.70V (omani säädin 1.6XV).
    EDIT, säätö tasan 2V jännitteeseen.
    Sitten vaan potikan säätö lukkoon ja menoksi!
    Ja taas vältyttiin maksamasta 400€ Aro -yhtymälle!

    Kaikkea tuo ihmisen köyhyys teettää, varakkailla jenkeillä ei vissiin ole riittänyt edes mielikuvitus kokeilemaan moista viritystä, en ainakaan itse muista missään moista ohjetta bonganneeni.
    Panevat vaan kylmasti uuden tilalle tai tekogengittävät vanhan TPS:n kuntoon erilaisilla poppaskonsteilla.

    P.S.
    1mm2 johto tinatulla päällä passaa muuten auton orggis-naarasliittimeen kuin nakutettu eikä auton omia johtoja tarvitse katkoa.
     
  5. kmar

    kmar 1st gear

    OK. Ja kiitos todella kattavasta tietopaketista,oon nyt mopiilin armoilla ja vastailen kun pääsen läppärin äärelle.
     
  6. kmar

    kmar 1st gear

    Joopajoo:Kyllähän se Turbiinilukkoa vemputtaa niinkun (freeride)epäilit!
    Alue on jostakin syystä 70-90 Km/h ja ajaminen aikamoista taiturointia.
    Kylmänä kun lähtee niin jonkun aikaa menee kuten pitääkin ja sitten alkaa
    humppa??Liekö joko säätö tms muuttunut kun paripäivää skulas ikäänkuin
    normaalisti...Noh,noilla antamillas ohjeilla mennään eteenpäin!
    Kaikenlaiset työkalut on kyllä pysyny käsissä mutta noi Sähköhommat(isommat) oon suosiolla jättänyt viisaammille.MIKÄ on Tarkkuus potentiometri??(en oo kuullukkaan)Mistä kannatais kysellä moista?? Ja onnistuuko Autosähkösepältä viritys(näillä sun ohjeilla) vai tarviiko spesialistin??Oon täysin samaa mieltä että Kickdaunit on näissä tehoissa turhia.Kiitti vielä hyvistä ohjeista:
     
  7. Rannis

    Rannis 3rd gear

  8. kmar

    kmar 1st gear

    OK.Kiitoksia,pitääpä tilata.Ohjeiden perusteella vaikuttaa helpolta laittaa.Vois jopa itse yrittää tumpuloida paikalleen :D
     
  9. Mulla oireili ylivaihdelaatikollinen dakota ihan täsmälleen samalla tavalla, vika oni vehicle speed sensorissa. Anturi ei ollut kokonaan mykkä, että ei vikakoodia siktä antanut, mutta arvo oli väärä ja od hyppi päälle ja pois miten sattuu. Jakiksen kyljessä mistä nopeusmittarin vaijeri lähtee pitäs anturi löytyä.
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mul jotku moopparit tehneet tota sama ja syynä oli ilmastoinnin meno päälle ja pois. Ei ehkä täs tapauksessa toi, mut helppo todentaa ku panee puhalluksen johki muualle ku tuulilasille ja sit käyttää puhalitmen kytkimen nollan kautta, ja eiku testaamaan.
     
  11. kmar

    kmar 1st gear

    Ok ja Ok.Pitää kokeilla.Kiitti vinkeistä.(kerron sittten jos ja kun vika selviää)Tps anturi on tällähetkellä vahva ehdokas.
     
  12. kmar

    kmar 1st gear

    Joopajoo.TPS.sähän siellä sekoili!
     
  13. rekkamies

    rekkamies Gearhead

    Onnea! mulla ei ratkennu potikalla ja ylivaihe tipotiessään :-?
     
  14. kmar

    kmar 1st gear

    Mulla on vanha Tps vielä paikallaan,rassasin puhtaaksi ja ruikin kontakti spreillä ja ilmanpaineella.Lisäksi reikiä ovaaliksi ja sain säädettyä 1,35V.
    On pelannut jo kuukauden loota niinkun pitää.potikkaan en lähtenyt kun oli mielipiteitä(Ihan asiantuntioidenkin)yhtäpaljon puolesta kun vastaankin.mm hävittää pykäliä,vedättää liian isolla tarpeettomasti ja täten syö lootaa ,ym ym.Tilailen uuden Tps,sän esim Rockautosta, 75 Taalaa +postim.n.35€.DHL tuo ovelle.
     
  15. powered7m

    powered7m 1st gear

    Mikäs mun pirssis on vikana. Ku meinasin laittaa tuon potenttiometrin paikalle ja mittasin piuhoja
    Nii molempiin tps:än (violet-valk) ja (pun-mus) tulee 5v virta? Musta-sin on maa.
    Auto -95
     
  16. freeride

    freeride Gearhead

Kerro tästä muillekin!