Rohinaa moottorijarruttaessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja lokoman, 29.3.2015.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    ku vaihtaa öljyt ja jää esmes puolet vanhaa ja kun "huuhtelee" toosan niin vanhaa jää neljännes.
     
  2. lokoman

    lokoman 1st gear

    Mihin sitä vanhaa öljyä jää jos pumppu pumppaa ja kierrättää öljyä niin kauan kunnes kaikki on uutta ja kirkasta?
     
  3. lokoman

    lokoman 1st gear

    No niin, nyt tässä on hiukan jo ropellettu auton kanssa. Vaihdettu tulpat ja johdot(paska homma), jakajan kansi ja pyörijä. Putsattu egr vena ja vaihdettu ilmanputsari. Moottoriöljyn suodatin vielä vaihtamatta kun ei ole vielä tullu haettua öljyjä. Kardaanin otin irti ja ristikoissa ei tunnu käteen yhtään klappia...meneekö vaihtamisen iloksi jos vaihdan? Laatikon ulostuloakselissa tuntu vähän klappia. En tiedä millainen välys siinä kuuluu olla. Vaihdan siihen joka tapauksessa uuden helan ja tiivisteen. Perämurikan pinionissa taas on selvästi ylimääräistä välystä ja tiiviste vuotaa. En tiedä voiko vain tekohengittää kiristämällä pinionia ja vaihtamalla stefan? Jos ei niin sitten pitää purkaa perä. Kannen avasin ja valutin öölit pois. Hyvän näköiset ja hajuiset liemet...ei palaneet eikä liiemmin metallia joukossa. Näyttäisi olevan olevan Governor lock lukkoperä. Posi pois ja sitten pinioni? Voiko kasata vanhoilla shimeillä? posin päittäisvälys luokkaa 0.05-0.09?
     
  4. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Päittäisvälystäkö laatikon akselissa meinasit?Perän puoleella ei pitäs olla niin väliä mutta koneen päässä 0.030-0.065" max.Rallittelu laatikoissa vähemmän.
    Pinjonia eikös kiristetä sieltä ulkopuolelta siitä kiinnitysmutterista,tarviiko sitä varten purkaa välitystä ollenkaan?
    Mikä perä siellä on?
     
  5. lokoman

    lokoman 1st gear

    G80 eaton lukollinen perä. Tiedän kyllä että pinjoni kiristetään siitä mutterista ja että vaatii voimaa. Nyt kun siinä tuntuu klappia, en tiedä onko mutteri vaan jäänyt edelliseltä omistajalta löysälle, vai onko laakereissa niin paljon kulumaa. Tosin pinjoniakseli tuntuu pyörivän nätisti eikä tunnu mitään laakerirallatusta. Ton ulommaisen laakerin pystyn vaihtamaan ilman perän purkamistakin...mutten tiedä voitanko sillä mitään. Jos vain kiristän mutteria(ehkä vaihdan uuden krympin) tarvis silloinkin oikeestaan olla perämurikka irti että saisin kiristettyä oikean preloadin pinjonille. sen momenttihan on ilmotettu kun paikalla on vain pinjoni. Olisi hyvä jos joku osaisi kertoa millainen preloadin tulisi olla perämurikka paikallaa. Vetoakselit olen jo irrottanut koska laakeroin ne uudelleen.
     
  6. lokoman

    lokoman 1st gear

    No tänään otin pinjonin mutterin auki...oli löysällä. Laakeri näytti hyvältä joten en varmaan vaihda sitä. Krymppirengas oli halki!
     
  7. lokoman

    lokoman 1st gear

    No niin, nyt oh vaihdettu kardaanin nivelet(oli vähän työlästä ilman ruuvipenkkiä), perän stefa ja öljyt...pinjoni kiristetty, laatikon hännän stefa ja hela, laatikko huuhdeltu ja uudet liemet sisällä, moottorin öljyt ja suodatin, uudet tulpat, tulpanjohdot, jakajan kansi ja pyörijä. Nyt vaihtaa nätisti eikä kuulu mitään sivuääniä. Ei jurista enää ollenkaan.
     

Kerro tästä muillekin!