Lootan öljynvaihdosta (TH-350)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja reynolds, 2.7.2015.

  1. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Teen nyt lähipäivinä öljynvaihdon+suodatin+lootan öljypohjantiiviste tuohon Pontiacin TH-350 lootaan....Kysymys on,että ajanko ensin sen lämpimäksi,ja sitten tyhjennys....Vai jätänkö yöksi tyhjentymään kylmänä (turbiini ilmeisesti tyhjenee ainakin osittain sammutuksen jälkeen)..Vai onko mitään väliä ko.asialla?....
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mukavampi se on kylmää öljyä valuttaa hihaa pitkin kuin lämmintä. Jos sul on proppu (jos ei ole niin kantsii lisätä) niin sithän voi vaikka kuumempana ottaa öljyt pois. Ei sieltä kyl yhtään enempää tuu, mutta nopeemmin. Lauhduttimelta kantsii varmaan ottaa kans alempi letku irti, saa senkin tyhjäksi jos mahd. paljon on tavotteena vaihtaa?
     
  3. reynolds

    reynolds 3rd gear

    On öljynpoistoroppu tehty aiempien omistajien toimesta...Tuossa menee sinne lauhduttimelle 2kpl metallisia putkia (lauhdutin on syylärin päädyssä)...En ota sieltä syylärin päädystä niitä liittimiä auki,kun sitten pitäisi olla ottamassa sielläkin öljyä astiaan...No joo otan siis poistoropun auki,ja sitten öljypohjan pois...
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Lämpimään öljyyn tarttuu paska parrmmin. Mikset aja lämpimäks, avaa proppua ja sitten jätä vielä vaikka yöksi että turbiinista valuu?
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Miksei sinne voi laittaa astiaa...
     
  6. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Voihan sinne laittaa astiankin,mutta kun otan sen liittimen siitä syylärin kupeesta irti,niin se öljy valuu pitkin syylärin pintaa/etuapurungon pintaa...ennenkuin se on siellä astiassa,ja sitten saa kuivailla moottoritilan puolella niitä öljyjä...Ei muuten :wink:
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niinhän se menee..
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei toi öljyn vaihto ilman proppia ole niin kamalaa mitä ihmiset usein antaa ymmärtää.

    Propun tilalle kannattaa pistää lämpömittari, saa siittä propusta jotain hyötyä.
     
  9. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ei oo kamalaa, mäkin vasta vaihdoin th400 ja nätisti valui vatiin kun takareunan pohjasta laskee ensin irti ja sit otti pohjan kokonaan irti.
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kyllä se paska tulee sieltä kylmälläkin öljyllä ulos, siinä kuin kuumallakin, mutta kkuten sanottu, on kivampi valuttaa kainaloihin kylmää, kuin kuumaa öljyä. Se, ettei kaikki ööli tule ulos, voidaan kompensoida lyhentämällä öljynvaihtoväliä.

    Hantta
     
  11. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Minun ajossa tuo loota ei liikoja kuumene....Autolla käydään näin kesäaikaan silloin tällöin kaupassa,ja jossain kesäisissä autotapahtumissa....Ja kumiakaan kun tuolla ei poltella,jos nyt kerran pari kesässä,niin se on siinä....Enemmän tuo Trans Ami meillä tallissa seisoo,kuin että sillä kokoajan ajoa olis :-?
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Miten te onnistutte päästämään öljyä kainaloon hihaan yms? Mulla on kerran mennyt hihaan kun nukahdin auton alle samalla kun odottelin että öljy valuu...

    Eka nostaa etupäätä ylös, raottaa öljypohjaa takapäästä, antaa valua, kun lakkaa valumasta, etupää alas ja tunkki öljypohjan alle, ruuvit löysään ja tunkki öljypohjan kanssa varovasti pois auton alta.
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    No kun tuon tekee nelipilarinosturilla sata kertaa, todennäköisyyslaskelmien mukaan joskus osuu kainaloon, ja joskus jopa päähän. Ja turbiinin tyhjenemistä muuten saa odottaa melko kauan:)

    Hantta
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mun osalta se oli lähinnä huumoria. Mutta kyllä se näin on, tosimies ei roppuja tarvitse!
     
  15. mesev8

    mesev8 3rd gear

    minä kävin ostamassa biltemasta semmosen alipaineella toimivan imuvaihtajan makso 59 egee,et nyt ei tartte kuin työntää letku öljytikun reiästä sisään ja pumpata muutaman kerran, sit voi vetään tupakin "jos poltaa" tai pelaa fikka bilistä ja katsoa kun purkki täytyy,eipä oo niin sottasta hommaa,suosittelen :lol:
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kätevä varmasti tuommonen imuvaihtaja! Toki sudin joutuu jokatapauksessa vaihtamaan, jos meinaa kunnolla tehdä, mutta kyllähän se helpottaa kun öljyt saa suurimmalta osin yläkautta pois.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Halvemmalla pääsee kun tekee ropun öljypohjaan. Volvojen aw lootisss metallisihti joka ei vanhojen partojen mukaan juuri mikskään mene mutta jenkkilootaan en ilkeis olla suodatinta vaihtamatta ja taas päästään pohjan irroitukseen :)
     
  18. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Niin...Siis minä vaihdan sen suodattimen sinne lootaan jokatapauksessa...Ja minulla kun on tallissa rasvamonttu,niin minun puolesta tuo Pontiacci voi olla vaikka viikon siinä montulla tiputtelemassa niitä lootaöljyjä sinne öljykaukaloon....Eli otan öljypropun auki ja lasken öljyt pois,ja sit otan öljypohjan pois :wink:
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juuri näin.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Muutenkin öljypohja kannattaa irrottaa ja kattoa onko siellä jotain outoa vaikkei sihtiä vaihtaisikaan. Niissä autoissa missä on magneetti öljypohjassa, on yleensä jonkunnäkönen läjä mössöä magneetissa kiinni.
     

Kerro tästä muillekin!