Lootan öljynvaihdosta (TH-350)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja reynolds, 2.7.2015.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    Itse ole nykyään ottanut tavaksi porata reiän öljypohjan pystyreunan alaosaan ja valuttanut siitä öljyt astiaan. Sitten sopiva peltiruuvi reikään väliaikaiseksi tulpaksi ja öljypohja irti.
    Puhdistamisen jälkeen reikä 6,5mm mittaan ja M6 ruuvi siihen kuparitiivisteellä mutteri sisäpuolelle. Siten mutterin hitsaaminen kiinni parilla täpillä sisäpuolelle. Sopivan kuparitiivisteen saa 6mm reikäisestä kaapelikengästä.
    Osat maksaa joitain kymmeniä senttejä ja on oikein toimiva ja tiivis tyhjennysproppu jatkoa varten.
     
  2. hamppi

    hamppi 2nd gear

    Itselläni on tullut tavaksi imaista pumpulla öljypohja tyhjäksi täyttöputken kautta. Operaatio kestää noin viisi minuuttia ja sen jälkeen on kiva avata öljypohja sotkematta paikkoja.

    Tällaista olen käyttänyt http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000033701/

    Ei tarvinnut kuin sopivalla liitoskappaleella laittaa pitempi/pienempi letku jatkoksi.
     
  3. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Tänää otin öljyt pois (lootasta tuli vajaat 4l pois)...Loota saa nyt yön yli tiputella ihan omaan tahtiinsa öljytippoja kanisteriin :wink: ...Huomenna sitten öljypohjan maalaus (öljypohja oli tallin osienpesukoneessa pesussa,ja on nyt täysin puhdas kauttaaltaan! )...Meinasin,että laitan huomenna 4l uutta öljyä lootaan,ja katson että miten tilanne etenee :lol:
     
  4. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Jos kaikki ölpät haluaa vaihtaa niin turbiini irti ja pesuun. Siihen ei kotikonstit riitä, mutta esim Powermaticilla on siihen oikea pesuri, eivätkä tykkää huonoa jos vie vain pelkän limpun niille huoltoon.
     
  5. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Juu...En ota turbiinia tämän takia irti :lol: ....Mielummin vaikka vaihdan öljyt lootaan muutaman kerran tässä kesän aikana=tällöin vaihtuu kaikki öljyt :-? ....Ja jos ihan perusteellisen öljynvaihdon haluan,niin käytän sitten lootan auki kokonaisuudessaan,ja uusin sinne samalla sisälle kaikki,mitä tarvii....Niin myös tulee sitten TODELLAKIN KAIKKI ÖLJYT vaihdettua :-?
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuo on niin totta!

    Aina jää tuo turbiini "oman onnensa nojaan" :soosoo:

    Harmi että näitä pesureita on niin harvassa :mad:
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Turbiinin pesu on turhempaa kuin nunnan nännit. Ihan joka merkin turbiinin saa täysin tyhjäksi kun poraa siihen reijän ja pistää miggiliimatulpan tyhjennyksen jälkeen. Sekin on tosin melko turha operaatio lootan keston kannalta.
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Samoilla linjoilla mudracerin kanssa, eli jos öljy on niin huonoa, että pitää kaikki vaihtaa viimeiseen tippaan asti, on jo vahinko tapahtunut, eli samalla, kun sen turbiinin irroittaa öljynvaihtoa varten, kannattaa vaihtaa kuluvat.

    Hantta
     
  9. bbcamaro73

    bbcamaro73 1st gear

    itel 400 sama homma tiedos lähiaikoin meinasin huudella viel kokolaatikon ensi laitteel ja sitte suodin viel uus. meneehä siin vähä hukkaan öljyy mut katotaa kuin onnistuu.. mites öljynä dextron III vai kuin synteettinen vai mineraalipohjanen ? mites dixtron IIE öljy kävis? toi on viel manuaalikoneistol
     
  10. pujar

    pujar 1st gear

    Kyseessä ois th700 öljyn vaihto.Voiko vaihtaa samalla tavalla kuin volvo v70 1997,eli huuhtelemalla.Lauhduttimeltaletku irti joka laitetaan astiaan.Moottori käyntiin ja lasketaan niin kauan öljyä että on kirkasta,tietysti lisätään samalla kun tulee ulos.
     
  11. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    tossa jäähdyttimen letkun irrotuksen kanssa tulee ongelmia vaihteiston voitelun kanssa.
     
  12. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    eipä se siinä ajassa kerkee onkelmia tekemään,itse olen kaikkiin omiin ja muihinkin tehnyt,ne lootat ei ole hajonnut,mutta monta missä öljyn vaihto on tekemättä tai tehdään sitten kun luistaa on onkelmia.yleensä öljyt vaihdetaan liian harvoin,silläkin rahalla saa pussin keppanaa.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Lootan voi vaikka tyhjentää tolla tyylillä myös ja turbiinikin tyhjenee aika hyvin kun plootan öölipumppu likuttaa myös pelkkää ilmaa. Parkkilukko päällä lootassa pyörii sisäänmenoakseli pikkasen mukana mutta voitelua se ei tarvii tyhjäkäynillä. Siitä on esimerkkinä moparin lootat joissa turbiiniin ei mene ööliä parkki päällä eikä myöskään voitelu pelaa silloin.
     
  14. pujar

    pujar 1st gear

    Volvoon tuli tuolla tavalla vaihdettua.Toimenpiteenä paljon vaivattompi.Vollessa ku ei oo suodatinta nii ei tarvi räpiä sen öljypohjan kaa.Tällä foorumilla en vaa oo törmänny tähän huuhtelumenetelmään niin aattelin sillä ettei se onnistu näissä jenkkiautoissa
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    On vulvassakin suodatin mutta sitä ei pysty vaihtamaan kuin pistämällä loota palasiksi.
     

Kerro tästä muillekin!