Ford 9" Chevelleen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja SököMotors, 5.7.2015.

  1. SököMotors

    SököMotors 3rd gear

    Tarkoitus ois saada järkevä akseli 69 letukkaan. Onko täällä kellään kokemusta kyseisestä prokkiksesta.
    Tarjolla ois 60-luvun alun fullsize fordin kokonainen lukoton akseli 28 spline vetareilla, joka olis leveydeltään hyvä, mutta pinionin offset pari senttiä liian kaukana eli banjossa hiukan tehtävää ja tietenkin vetarit, lukko, välitys sopivaksi. Oon miettiny onko ideaa lähtee tosta tekemään vai ottaako jenkeistä valmista tavaraa.
     
  2. 383

    383 Gearhead

    Ota jenkkilästä samalla tulee kunnon akselit
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  4. studio57

    studio57 Gearhead

    Oon ostanu valmiita ja tehnyt kumpikin parempi :)
     
  5. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Tai kysy Jaffulta, JaskaBetala, tarjous
     
  6. studio57

    studio57 Gearhead

    Juu,jaffu mestarilta se taittuu myös
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Vertailla kannattaa, jos siihen itse tehtyyn akseliin joutuu ostamaan ns. kaiken niin noi valmiit akselit alkaa näyttää hinnoiltaan kilpailukykyisiltä. Sit jos taas haluaa tehdä itse niin mukavaa hommaahan ne on värkätä.
    Muitakin valmiita akseleita on tarjolla jos et välttämättä 9" tehojen puolesta tarvitse...
     
  8. max

    max Double Gearhead

    Ostin juuri 2-gen Camaroon 9" Fordin perän,jossa valmiiksi jousille paikat ja orgis levyinen.3.55 välityksellä ja lukko sekä rumpujarrut.Vetarit vahvat ja 4.75 jaolla. Kaikki kilkkeet uutta custom tavaraa.Hintaa tuli sille 1850€
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Rahteineenko?
     
  10. max

    max Double Gearhead

    juu,rahteineen kaikkineen.Kaverilta sen ostin,joka sen mulle Jenkkilästä toimitti.En tiedä onko se kallis vai halpa,mutta eipähän sitten tule vetari ulos C-klipin pettäessä.
     
  11. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Tein exMeseeni 9":sen lukottomasta LTD:n perästä. Strangen 31-spline vetareilla, 3,25:1 välityksellä sekä levylukolla kasattuna hintaa tuli noin 10000 mk (taala oli tuolloin vahva). Kavennusta varten tein akselin, jonka työnsin casen laakeripukkien läpi. Hämmästys oli suuri kun pyöränlaakeripesät eivät olleetkaan ihan keskellä akseliputkia. Putkeen keskittämällä homma olisi siis mennyt pieleen tämän kuoren kohdalla.

    Tämän hetkiseen projektiin ei ollut aihiota olemassa ja pienen mietiskelyn jälkeen päädyin ostamaan valmiin Moserin 9":sen. Tukevimmalla kuorella, True Trackilla, alucasella hintaa tuli 3500 eur. Perä ei ollut ilmainen mutta kauaksi ei olisi jäänyt itse rakennettukaan eikä mielestäni uutta tukevaa kuorta ja jotain vanhaa (suolassa marinoitua) vakiokuorta voi oikein laittaa samalle viivalle.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  13. max

    max Double Gearhead

    Joo,tämän auton rakentelu on suorastaan ilmaista puuhaa.Joskus aina jotain tulee kontissa mullekin sopivasti.
     
  14. SököMotors

    SököMotors 3rd gear


    Ei tuo hinta itse tekemällä paljon tuosta jää, tekemistäkin on reilusti eikä aihiokaan ilmainen ole. TrueTrac on ilmeisesti paras vaihtoehto lukoksi.
    Tehojen puolesta en välttämättä vielä 9 tuumasta tarvii mutta minkään muunkaan perän teko ei niin halpaa ole niin saahan siitä kestävä tulla kerralla.

    Oliks tuo 3500e hinta perästä kaikkine kuluineen?
     
  15. B

    B Gearhead

    Aihiona olisi ollut kauppaamani 9" perä joka olisi ollut hinnaltaan 400€
    Eli mielestäni ilmainen!!
    B
     
  16. SököMotors

    SököMotors 3rd gear

    En ole tässä arvostellut käytettyjen osien hintoja, vaan miettinyt onko vaivan arvoista duunata akseli itse. Sun hinta akselille on mun mielestä kohdallaan. Lähes kaikki pystyn tekemään omalla pajalla, aika vaan on rajallista. Asiaan liittyvät mielipiteet ja kokemukset on tervetulleita.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nyt kun taala vs juuro = melkein 1:1 niin omatoimisuus säästää aika ison tukun kahisevaa. Se on metkaa silti että pienten osien teettäminen täällä on kalliimpaa kuin tilata ison veden takaa vastaavat valmiit pulikat. Jos ite osaat siirtää visiot suoraan "cnc" koneen ymmärtämään muotoon niin se auttaa budjetissa.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead



    Joo ei voi alucasellista verrata rautamalmiseen, hinnankaan puitteissa. Hintojen vertailussa meinasin lähinnä suurinpiirtein samoilla ominaisuuksilla varustettuja.
    Muun akselin suolassa häviämisestä en ihan heti olis huolissaan, vai onko sit vaan mun kohdalle osunut hyviä aihioita? Saahan ne kuoret puhallettua ennen hitsailuja yms.


    Mudracer, mitä palikoita tarvii CNC-llä teettää akselinteossa, manuaalikone monessa yksittäisessä kappaleessa näppärämpi?
     
  19. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    [quote="SököMotors
    Ei tuo hinta itse tekemällä paljon tuosta jää, tekemistäkin on reilusti eikä aihiokaan ilmainen ole. TrueTrac on ilmeisesti paras vaihtoehto lukoksi.
    Tehojen puolesta en välttämättä vielä 9 tuumasta tarvii mutta minkään muunkaan perän teko ei niin halpaa ole niin saahan siitä kestävä tulla kerralla.

    Oliks tuo 3500e hinta perästä kaikkine kuluineen?[/quote]

    Hinta oli kokonaisesta perästä (ilman jarruja) Suomeen tullattuna.
     
  20. max

    max Double Gearhead

    Oheisessa kuvassa 9" Ford joka on mitoitettu(myös jousien kiinnikkeet) mun 2-gen Camaroon.Maksoin kuvassa näkyvästä osakasasta 1850€.Kaikki osat ovat uusia.
    En tosin ymmärrä kyseisen perän päälle yhtään mitään,mutta eiköhän sekin avaudu, kun joutaa siihen paneutua.

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!