Rattiakselin vaihteenvalitsimen toiminta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja morgnar, 28.7.2015.

  1. morgnar

    morgnar 1st gear

    Voisiko joku kertoa miten tuon vaihteenvalitsimen kuuluisi manuaalissa ja automaatissa toimia? Tai vinkata jonkun linkin mistä tuosta voi lukea?

    Minulla on -65 Ford Fairlane, johon laitettu automaattilaatikko manuaalin tilalle ja nyt siis rattivaihteenvalitsimesta voi käännellä vaihteet automaatista päälle ja pois, mutta esim. tuo vivun itseen päin vetäminen ennen vaihteen vaihtoa ei tunnu vaikuttavan mitenkään eli menee vaihteet päälle myös ilman vetämättä. Eikös siinä kuuluisi olla joku toiminta ettei se liiku kuin silloin kun vipua vedetään itseä kohden ja jos näin niin missä paikassa se mekaaninen esto sijaitsee. Purin ratin suunnasta kaikki veke enkä törmännyt mihinkään tällaiseen osaan.

    T.Roope
     
  2. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Onkos Manuaalivaihteisissa,ja automaattivaihteisissa Fairlaneissa sama rattiakseli/vaihdevalitsin?...Ei luulis olevan vaikea asia selvittää.?. :wink:
     
  3. JTE3

    JTE3 Gearhead

    Eikös manuaalissa ole siellä konehuoneen puolella rattiakselissa kaksi vipua ja automaatissa yksi?
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja yleensä ne automaatin pykälät, jotka vaativat kepin vetoa rattiin päin, on siellä alimmaisena rattipylväässä, konehuoneen puolella. Manuaalissa niitä ei tietenkään ole, kun kaavio erilainen...
     

Kerro tästä muillekin!