Torqueflite ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Keskikaljakommando, 11.3.2015.

  1. Päivää. Tilanne lyhykäisyydessään: autoon asennettu kiinni "uusi" valurautainen torqueflite nappilaatikko, joka myyjän mukaan piti olla ajokunnossa. Laatikko kiinni, öljyt sisään ja mitään ei tapahdu. Ihan kuin laatikossa ei kiertäisi mitään, ei nosta öljyä jäähdytysletkuihin, ei reagoi nappien painallukseen, eivätkä takarenkaat hievahdakkaa auton ollessa käynnissä, renkaat ylhäällä. Etummainen öljypumppu on paikoillaan ja kunnossa, sen verran purkutyötä on ehditty tekemään. Ohjekirja kertoo öljymääräksi laatikossa 25pts, mikäköhän tää määrä on litroina? Nyt sisällä n. 7 litraa öljyä.

    Kiitos jo etukäteen!
     
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    25 pinttiä on noin 12 litraa.
     
  3. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Älä nyt enempää pura sitä laatikkoa,sieltä puuttuu 5 litraa öljyä...
     
  4. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Niin, 1 US gallon =
    3.78541178 liters

    jakaa kahdeksalla ja kertaa 25 = 11,82911 jne litraa
     
  5. Laatikko on jo kiinni, jahka saa lisää öljyä niin näkee että onko sillä oikealla öljymäärällä nyt niin suurta merkitystä ;)
     
  6. duel

    duel 3rd gear

    Aiemmin talvellapuhelin soi ja kaveri joka ei aiemmin ollut automaattien tai jenkkienkään kans tekemisissä soitti. Kertoi juuri samat "viat" ja pelokkaana epäili että ois hajallaan. Oli vaihtanu öljyt ja auto sammuksissa kattonu jotta nyt on tarpeeksi mutta liikkeelle ei päästykään. Sanoin sille että nyt lähet hakemaan lisää öljyä, auto käyntiin ja lisäile uudestaan. Vähän ajan kuluttua tuli puhelu ja loota toimi kuten pitääkin.
     
  7. No öljynvaihdon jälkeen se tuskin itsestään hajoaa. tää laatikko tuli koneen kanssa, joka "oli rempattu", tai ai ainakin purettu koska puolet koneesta jotui purkamaan uudestaan puuttuvien osien vuoksi. Tämän vuoksi epäilys laatikkoa kohtaan nousi heti esille, sekin kun oli myös "kunnostettu". Öljymäärä tuli virheellisesti ulkomuistista, Mutta jahka tässä saadaan oikea määrä öljyä laatikkoon niin raportoin kuinka siinä sitten kävi :)
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olisko käyny klassinen perusmoka ja turbiini ei ole ollut kunnolla lootassa ja öölipumppu ehkä kaputt.
     
  9. mafo

    mafo 3rd gear

    early TF ssä on erillinen "holkki" joka vetää öljypumppua, ehkä se on unohtunut :odroll:

    [​IMG]
     
  10. Jos meinaat tuota kuvan keskellä olevaa holkkia, niin se on kyllä paikallaan. Epäilykset on tosiaan tuossa öljyn määrässä.
     
  11. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    onkos tähän löytynyt jo ratkaisu ?
     
  12. Ei. Öljyä on nyt se oikea määrä, mutta oireet ovat samat. Mitään ei tapahdu. Oisko seuraavana katse turbiinissa?
     
  13. ari2004

    ari2004 Gearhead

  14. eräs diagnoosikaavio löytyy jo, mutta täytyy lukaista läpi jahka kotimaahan pääsee. Sivusto ei anna täältä ladata ko. Tiedostoa :-?
     
  15. Eipä ole tultu yhtään viisaammaksi. Etummainen pumppuratas on ok, mutta ei silti nosta öljynpaineita. edes renkaat ylhäällä ei siis tapahdu mitään liikettä renkaissa. Regulator valve on myös tsekattu. Samoin valve body- ei mitn. Kenelläkään vielä lisää ideoita?
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onkos tänkin lootan venakoneistossa takapumpun läppäventtiili, ei muista?
    Jos pitäis olla ja se puuttuu niin etupumppu imee ilmaa sitä kautta.

    Ite pistäisin auton hinaukseen ja koittaisin rupeeko kone pyörimään.
     

  17. Laatikko on nyt tsekattu kokonaisuudessaan, se oli ok. Turbiinihan on myös "uusi", joten kävin miettimän että voiko vika olla siinä, että turbiini on kuiva; tällöinhän laatikossakaan ei tapahdu mitään. Joten pitääkö kuivalle turbiinille tehdä täyttö tms. Ennen käyttöönottoa, vai riittääkö pelkkä öljyn lisäys laatikkoon?
     
  18. kingsway

    kingsway Gearhead

    Turbiinin pitäis täyttyä itekseen kun täyttelee käynnissä ja vaihde on N:llä. Muistaakseni täysin tyhjän laatikon täyttöohje on, että ensin turautetaan öljyä neljä litraa ja käynnistetään, jolloin turbiini täyttyy. Tämän jälkeen loput lisäillään auton ollessa käynnissä.

    Jos turbiini ei ole täyttynyt, niin silloin laatikko ei ole ok.
    Onko turbiini uusi vai "uusi"?
    Usein noissa vanhoissa turbiineissa on tyhjäysproppu. Jos tässäkin on niin katso siitä onko turbiinissa öljyä.

    Pystyt myös painemittarilla tarkastamaan laatikon eri piirien paineita. Joudut tosin hommaamaan mittarin, mutta homma helpottuu pirusti kun pääsee oikeasti vian jäljille.

    Itsekin kokeilisin alkuun hinata.
     
  19. Nyt vanhalla, toimivalla turbiinilla testattu; vaihteet menee päälle pitkällä viiveellä, ja silloinkin luistaa paljon. Jotenkin tuntuu että etummaisessa öljypumpussa on jotain vikaa, muuta en tähän hätään keksi. Laatikko kävi tarkastuksessa kaverilla joka osaa hommansa, ja laatikko itsessään on ok.

    Taisin aikaisemmin mainita, että vanhassa laatikkossa kun porakoneella pyöritti etummaista öljypumppua, niin se nosti öljyn heti jäähdytysletkuihin, uusi taas sitä ei tunnu tekevän. Silmämääräisesti katsottuna uuden laatikon öljypumppu on 10x paremmassa kunnossa kuin vanhassa. Onko ideoita/ ehdotuksia? Tai sitten esim. Räjäytyskuvaa etummaisesta öljypumpusta, jos sen laatikon vielä kertaalleen tiputtaisi autosta pois ja ihmettelisi öljypumppua. Alkaa loppumaan kohta ideat kesken :mad:
     

Kerro tästä muillekin!