D, 1, 2 vai 3 kaupungissa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja K3ttu, 21.9.2015.

  1. peltsi

    peltsi Gearhead

    mä olen ollut siinä harhakäsityksessä että automaattilaatikko itse valitsee oikean vaihteen eri tilanteiden mukaan.
    Ja noi jutut pakkovaihteilla kaupunkiliikenteessä olen lähinnä pitänyt kommentoijan omina mielipiteinä ilman mitään todellisuuspohjaa.

    Enkä ole viellä oikein pystynyt itselleni perustelemaan miksi kolmevaihteisilla vakio lootilla pitäis kaupungilla ajella pakkovaihteilla/öljynpaineet tapissa. Säästääkö moottorijarrutus jotenki laatikkoa?

    Mikä niistä laatikoista pettää ensimmäisenä jos antaa lootan itse arpoa vaihteet?
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    No ei niitä numeroita huvikseen ole kukaan tehnyt siihen vaihdekaavioon, mutta onhan sitten legendaarinen Daf Variomatic, jossa pykälät vain eteen- taakse- parkki, eli wash and go:)

    Hantta
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Oishan se kiinnostavaa katella kun joku mummeli yrittää miettiä miten 5 nopeuksisen lencon saa parkki ruudusta pois :poff:



    Mut sanoohan jotkut, et räikkäsifteri on mahdoton ajettava kaupungissa
    Väittäisin jopa helpommaksi esim. amerikkalaiselle joka vain automaatilla ajanut, siinä kunnei tartte miettiä mihin sivuttais koloon sen vaihteen asentelee pukkii vaan edes takaisin ja pienempää vaihdetaan kahvaa puristaen edestakaisin. Tai sit joku ohjastus oikealla ajoneuvo, kaveri koe ajoi manuaali soarerin ja sanoi et kyllä sillä ajaa, mut kaavio pitäis olla käännetty, et ykkonen oikealla ylhäällä niin ois loogisempi
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Voin ottaa sulle kuvan tosta cadillacin manuaalista.

    Eikö vaihteen vaihto aina kuluta jotain lootan osaa hiukan?
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    En ole Lencolla ajanut, mutta räikällä olen, ja luultavasti jäisi mummolta myös tuo auto parkkiruutuun.

    Hantta
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Silloin joskus kun henkilöautot oli 6metriä pitkiä ja pari tonnia painavia melko tehokkailla koneellakin vielä niin tehtaat on kattonu ne lootaa vahvistavat lukkovaihteet tarpeellisiksi.
    400 toosasta ei saa yhtään mitään helpolla rikki eikä se taloudellisuuteenkan vaikuta jos ajaa kakkosella, ykkösellä tai drive päällä kaupunkiajoa. Eikä oikein muistakaan vakiokikkaroilla olevista vehkeistä.
    Ja kauhulla kattelin kun yks hemmo veteli matalia 11sekan varttiaikoja 200r4 toosalla keppi loikkarin kohdalla :rotfl: .
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Olen käyttänyt pakkovaihteita moottorijarrutukseen oikeissa alamäissä, siis sellaisissa missä tullaan kilometrejä, jopa kymmeniä, jarrut helposti sauhuten. Mikä vaihde se sit on riippuu nopeudesta, eli kuinka isolla tiellä ollaan.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Lencoon saa myös tavis turbiinin, kyllä sellasella mummukin osaa ajaa.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ja jollei sillä lopu niin karbidilamput, akku ja sähköstartti pois ja vittu veivillä koneet käymään. Nykyisin veiveissä on kuulemma sellanen kytkinkin joka estää ettei kone lyö käsille, ihme nynnyilyä. Ja ne sähkövalot vasta persiistä onkin. :D
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos en ihan väärillä jäljillä ole, on T- Fordin laatikko eräänlainen jalkakäyttöinen Lenco?

    Hantta
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Millä mummoankka ajeli?
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    1908 Detroit Electric.

    Hantta
     
  13. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Samaa ärsyttävää ilmiötä on myös minun jeepissä. (AW-4)
    Ja taajama-ajossa D:llä surffaa edestakaisin, kun välillä pitää vähän kiihdyttää ja sitten taas höllätä. Asennossa 3 on siedettävämpi ajaa taajamat.
    En sitten tiedä, miten tuo osin sähköohjattu (mitä lie siellä ohjaa turbiinilukon lisäksi) japaninloota eroaa toiminnaltaan näistä ameriikanlootista
     
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Itse ajelen aina isoimmalla - mikä nyt sitten nimeltään onkin, riippuu autosta, paitsi kärryä vetäessä (vaan Vokkelossa koukku) en laita ylivaihdetta ja Olssissa tarvii (olikohan se) L-asentoa pihatien jyrkähkössä mäessä, ylöspäin mennessä kun Hydra-Matic on vähän laiska vaihtamaan pienemmälle (ja sitten kun vaihtaa niin kivet rapisee pusikossa ja pyöräilijöiden otsassa). Alaspäin mennessä taas vähentää jarrutuksen tarvetta ja naapurien iloksi paukuttelee putkessa hauskasti.

    Suomessa ei muuten ole niin isoja mäkiä tullut vastaan että tarvisi sen takia pykältää.

    Jaa niin, kyllä muuten ajelen Volkkarin pakkovaihteilla jos on mäkinen tie ja vakkari päällä, muuten käy niin että ylämäessä hytyy alaspäin vaihtoa odotellessa ja sitten kun mäki alkaa loppua niin menee 10-15 km/h yli asetetun pikkupykälä silmässä. No siinä onkin muutenkin tosi ärsyttävä se automaatti, kun tottunut että kaasupolkimella asetetaan nopeus ja vaihteisto hoitaa loput, niin tuossa pitää kaasulla korjata vaihteiston aiheuttamat vaihtelut ajonopeudessa. Eli ylämäessä ensin lisätään kaasua ja kun vaihteisto viimein vaihtaa (yleensä sitten 2 pykälää kerralla) höllätään ettei karkaa käsistä.
     
  16. Buickustom

    Buickustom Gearhead

    '83 capricessani on TH-350C eli lukkoturpiini jota ei pysty ohjaamaan itse D:llä. 60 nopeuksissa vekslaa päälle ja pois koko ajan, 2. tuntuu taas liian lyhyeltä.
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ja karvaranteiden kirjoittelemissa nyky akkareissa siitä loppuu bensa


    Onkos muuten joskus barksin piirtämänä siinä ollut veivi keulassa :eek:
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sinne on varmaan pistetty Chevyn kone kun jenkeissä joka vanhassa autossa tulee olla chevy v8.

    Tai sitten se on diisselöity :rotfl:
     
  19. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    on ollu veivi keulassa, ja muistaisin nähneeni siinä akutkin sekä että petrooli loppuu :) eli se on ollu vähä joka tekniikalla :)
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Hansu siihen on koneswappia aina karjasuojan ylisillä väkästellyt. Mummon fiiliksen mukaan.
     

Kerro tästä muillekin!