Ford C6 takkuaa kylmänä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Slant Sickness, 26.11.2015.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    F-150, 300ci kutonen ja 3-vaihteinen automaatti. Normaaliajossa kaikki toimii, vaihdot on paikoillaan, vaihtaa ylös ja alaspäin, on öljyä eikä pidä ääntä. Kylmänäkin lähtee ruudusta hyvin eteen ja taaksepäin ja vaihteet löytyvät. Mutta kun tulee eka stoppi, niin joskus laatikko uudelleen liikkelle lähtiessä kuin "lukossa". Kaasua painaessa kone tuntuu olevan turbiinin stallia vasten - ei siis mitään ryntäystä luistamiseen viitaten. Tilanteeseen olen päätynyt sekä ajamalla D tai 2 asennossa. Lukitus on joskus purkautunut myös paikoillaan ollessa. Klonks, auto nytkähtää, eikä muuta.

    Jos on jumissa liikkeelle yrittäessäni, niin hetken kun kurmuuttaa, jolloin auto ryömii heikosti eteenpäin eikä kierrokset juuri nouse, käy kolahdus (klonk) ja sitten toimii taas hyvin.

    Ihan kuin olisi kaksi vaihdetta yhtä aikaa päällä.

    Ja kerran tehtyään ei häröile enää sillä ajoreissulla. Eikä joka kerralla kylmänäkään.

    Ja vielä erikseen, kaikki muut toiminnot kunnossa.

    Mikähän sitä mahtaa vaivata?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Venakoneisto siellä kiusaa. Tein mun käyttöhylsyyn roskiksesta kerätyillä osilla "pika"toosan ja siinä on vähän samanlaista meininkiä. Kaupungissa mutkan jälkeen kolonen pysyy päällä kunnes runttaa kaasun pohjaan niin sitten hakee pienempää. Välillä liikennevaloissakin lähtiessä on kolonen tai kakkonen päällä ja kolauksen saattelemana joskus ykkönen menee päälle :rotfl: . Nyt se väliaikanen toosa on ollut alla jo vissiin 3v mutta ei jaksa putsata koneistoo.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aivopesulleko pitäisi mennä? Tää laite on todennäköisesti tuotantolinjalla kasauksen jäljiltä, ei näy oikein missään "ruuvauksen jälkiä". Mut mujuahan siellä voi olla kun on 1988 malli tuntemattomalla huoltohistorialla.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Koitas piruuttas nostaa plootan painetta silleen että veivaat modulaattorin ruuvia 2kiekkaa kiinnippäin.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä oon uusi näiden Fordien kanssa. CD-manuaalin automaattivaihteistotarina sivuaa vacuum diagramin testausta lähinnä vuotaako se. Sekö? Ja säätö kuin virranjakajan alipainekellossa? Vai joku muu säätö laatikossa?
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu sinne plootan takaosaan menee imusatsista letku. Lootan päästa letku pois ja pienellä ruuvarilla pari kiekkaa kiinni. Jos ei apua niin ruuvaat takaisin mutta pienestä paineen nostosta ei ole mitään haittaa vaikka ei ruuvais takaisin.
     
  7. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Ja oliko niin että vaihtohetki menee myöhäisemmäksi kun kiinnipäin kierretään?
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu oli kun kiihyttää, ei välttämättä pintakaasulla.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tässä on varmaan jo säädetty tuota modulaattoria. Normi reipas liikkeellelähtö valoista 80 alueella, vaihdot 40 ja 70 nopeuksissa. Ei tarvitse sen suhteen enempää. Jos menee yli 80 kolmoselle, niin alkaa olla jo melkoista huudatusta.

    Tarkastin öljyt oikein huolella kuumana, oli alueella.

    Lisää diagnoosia. Tänä aamuna aloitin ajot valitsimen asennossa "2". Mun matka alkaa suurin piirtein kilometrin matkalle sijoittuvilla alamäillä, eli kun olen päässyt liikkeelle, niin eka kilsa on lähinnä jarruttelua. Mäen alla C6 ryntäsi, eli oli tiputtanut vaihteen pois. Klonk ja meni takaisin päälle ja matka jatkui. Vaihdoin "D", eikä enää mitään oikkuja samalla reissulla. Kaikki ylös ja alasvaihdot ok kohdissa ja vaihtaa siististi 3->2, kun kuskilta tulee pyyntö kelata lisää vauhtia.

    Öljyt ja suodatin?
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Taitaa olla lootassa tunnit täynnä ja kaipaa remonttia.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Varsin todennäköistä. Ilmiö on seurannassa. Ajelen tuon kotitien alamäen kokeeksi ykkösellä hissuksiin alas, niin on semmoinen reippaampi öljynpyöritys siellä aamutuimaan. Sitten isompi pykälä päälle. Jos se sillä "heräisi". Kun ei ole muita oireita vielä kuin tuo aamun yksi häiriö ja sekin tuli vasta kun yöt alkoivat kylmetä. On se vuoteen ja kahvikupin välinen siirtymä aamulla itselläkin jo vähän sellaista köpöttelyä. :D Mikspä sitten ei autovanhuksella.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tää kaipaa aamulla herätyskellon soittoa. Kaikenlaista tuli koeteltua. Kun se menee pakille oikein napakasti ja herää eteenpäin lähtiessä kylmänä tooosi verkkaisesti ja kun vielä havaitsin, että kun joudun lähtemään pakilla ruudusta, niin sit ei juurikaan temppuile eteenpäin mennessä, niin mä oon nyt "lämmittänyt" laatikon aamulla startin jälkeen asennossa "R" 2-3 sekuntia stallia vasten. Sit siellä jumpsahtaa jokin ja ollaan niin kuin "valmiita palvelukseen". Pääsispä tällä kesään asti kun tän joutuis melkein preparoimaan tossa mun ahtaassa tallissa ovet auki.
     
  13. KajS

    KajS Gearhead

    Täältä maalta tulee sympatiaa, joka ei sun hienon foordin lootaa auta, mutta...

    Kelien viiletessä tuskailin Slanttivanin kanssa. Stumppasin sen milloin heti katoksesta ulos käännellessä (ahdas piha, mitoitettu 80-luvun ooppeleille) tai sitte pari kertaa isolle tielle tullessa postilaatikoille. Kyrsi, tänhän pitäs jo vuoden säätämisen jälkeen toimia kuin kello.

    No, nostin nopeeta joutokäyntiä kierroksen ja ajelen keppiykkösellä postilaatikolle. Toi kepin käyttäminen tuollaisen vanhan kaasarikoneen kanssa on aika hyvä juttu. Jos lähtee heti D:llä, haluu loota vaihtaa kolmoselle ja voimayksikkö ei vielä ole kylmänä ihan voimissaan, ei osaa vaihtaa alas vauhdin laskiessa. Fiatismi?

    Olipa taas ooteeta, mutta paransi elämää vanhan vehkeen kanssa.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu, taitaa olla niin, että helpommalla pääsemme, kun opetellaan autojemme temput. Siis sen asemasta, että yritetään niitä muuksi muuttaa. Tenu-Dart kaipaa toisinaan jonkun aamuherätyksen myös. Liittyy jotenkin Transcon shiftkittiin, jonka takia turbiini on tyhjäksi valunut ja heti pitkästä seisokista startattua tallista ulosperuutus on yhtä kuminauhaa ja ei sit myöskään hoksaa heti ensimetreillä vaihdella ylöspäin 1-2-D. Ratkaisuna säädin kylmän tyhjäkäynnin niin pienelle, että tulee odoteltua hetki. Ja sitten 904 onkin jo herännyt!
     

Kerro tästä muillekin!