Ford Explorer puoltaa nelivedolla..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Buickboi, 18.11.2015.

  1. Buickboi

    Buickboi 1st gear

    Moro!
    2000 vuoden Ford Explorer puoltaa nopeella nelivedolla ajettaessa voimakkaasti vasemmalle. Kun laittaa nelivedon vaikka suoraan ajosta pois päältä, ei takavedolla puolla ollenkaan ja taas kun nelivedon laittaa päälle alkaa puoltamaan. (Nopea neliveto kytkettävistä napista suoraan ajosta) Mikäköhän mahtaisi olla vikana? Onko kellään ollut samoja ongelmia? Nopealla nelivedolla ajettaessa kuuluu myös selkeä metallinen kirskunta edestä, ei väliä ajaako suoraan vai kääntääkö. Etuperässä ongelmia..? Pyöränlaakeri...?

    Muutenkin vähän kiinnostaisi tuon jakolaatikon (Borg Warner) anatomia.. Onko täälä Exploreristeja? :lol: Noissa vm -98? uudemmissahan nelivedon sähköisen kytkennän vivussa on valinnat "auto" sekä "4x4 high" ja "4x4 low" eli hidas ja nopea neliveto. Onko tuo "auto" täysin takaveto vai osaako se esim pidon lähtiessä laittaa vetoja myös eteen? Eikös haldex toimi juuri näin? Kiitoksia avusta!
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kirskuna vaan ei pauke? Olikos näistä jo se napalukko-ongelma hoidettu jota oli vanhemmissa?

    Ootko etupää ylhäällä kokeillu välyksiä ja tuntumia neliveto kytkettynä ja ilman?
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Auto asennossa etuperä on kytkettynä mutta etukartaaniin ei tule vetoa ennenkuin takaperä sutii.
    Vikaa kannattaa etsiä silleen että eturenkaat ilmaan ja ihmettelemään.
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Onkos kaikki pyörät samanRe: Ford Explorer puoltaa nelivedol

    Onkos kaikki pyörät samankokoisia?

    Hantta
     
  5. Buickboi

    Buickboi 1st gear

    Ok! Kiitoksia näistä! Pitää vielä ihmetellä etupyörän ilmassa, ei olla sitä vielä tehty. Neliveto päällä oleva ääni on kyllä selkeä metalli vasten metallia -kirskunta, välillä kuuluu selkeästi ja välillä vaimeana "laahaamisena". Ei pauketta tai pamahduksia. Renkaat ovat samankokoiset. En tiedä tämän mallin napalukoista, pitää selvittää.. Ainakaan niille ei ole tehty mitään.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tää napalukko ei pakosti ole sun eikä tän uudemman mallin ongelma lainkaan mutta vanhassa tosiaan se automaattinen saatto herjata eri tavoin. Muunmuassa ryski ja jumi toinen puoli niin että auto nyki/puolti sinne suuntaan.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kirskuu, laahaa ja vetää nelikolla? Vetoakselin laakeri joko pyörän tai etuperän päässä (differentsiaalin lakru), tai ristinivelhän on selvästi rikkipaskana.
    En käyttäis metriikään ennenkuin asia on tutkittu.
     
  8. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    mulla on 95 explorer ja siinäkin on tuo auto 4x4 mutta etukartaani pyörii koko ajan riippumatta missä asennossa kytkin on ja sitten kun valitsee nelivedon niin etuperä lukkiutuu. onko jakolaatikko sitten jumissa että pyörittää etukartaania koko ajan vai toimiiko tuo vanhempi voimansiirto erilailla??
     
  9. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mistään mitään tiedä, mutta jos napalukkoja ei ole, niin silloin se kardaani pyörii mukana vaikka vetoa ei olis.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa auto 4dw jäkiksessä on ihan tavis kitkalevyistä kasattu lukko joka kytkee vedon etujortaanille mekaanisella vivulla. Se ei visssiin voi jäädä jumiin.
     
  11. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    sori kun sotken toisen ketjuun :oops: joku seppä oli korjannut tuota jakolaatikkoa mikä on omassa explorerissa ja saanut kasauksessa osia väärään paikkaan. kolme kuulaa mitkä pitäisi olla omissa urissaan niin kaksi oli samassa urassa ja painoi levypakan kiinni ja kieroon, siksi etukartaani pyöri koko ajan :mad: :mad: ja pää-akselin pari öljykanavaa oli tukossa kun niissä oli tiivisteliimaa :mad:
    alkuperäiseen viestiin, niin aika yksinkertainen laatikko kun avaahttp://www.makcotransmissionparts.com/mm5/graphics/Catalog-pdf/BW4405.pdf
     
  12. Buickboi

    Buickboi 1st gear

    Siis kyllä tuossa omassa vm. 2000 Excaliburissa pyörii "auto" asennolla etukardaani kokoajan.. Eikai sitä nelivetoa voisi lennosta kytkeä päälle jos ei pyörisi.

    Nyt viimeksi muuten kun etupäätä koitin herkistellä etupäätä keula ilmassa, ei renkaissa tuntunut "vastustusta" tai laahavia sivuääni kun pyöriä pyöritteli käsin keulan ollessa ilmassa.. Ja nelivedon pitäisi olla ollut kytkettynä.. Huomasin myös että ajaessa nopeallakin nelivedolla auto "vastustaa" käänytmistä ja vähän rutisee jyrkissä mutkissa..
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa auto 4wd jutussa juju on just se että kun nappula on siinä asennossa niin etuperä kytkeytyy samalla tarvii 4-vetoa tai ei. Sitten kun takarenkaat sutii niin automatiikka kytkee jäkisestä etujortaanille voimaa.
     
  14. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Itsellä on sellainen murhe, että kun etuveto on mahdollinen, olkoon katkaisijan asento sitten auto, nopea- tai hidasneliveto, niin vähänkään reilummin vedättäessä tuntuu kuin joku hakkaisi lekalla auton pohjaan. Takarenkaiden ei tarvitse sutia. Auto on -98 Explorer ja siihen on asennettu katkaisija, jolla etuvedon saa kokonaan pelistä pois. Silloin pauketta ei kuulu. Etukardaanin takimmaisessa nivelessä tuntuu aivan pieni pystyvälys.
     
  15. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

  16. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Kytkin on minun laittamani. Ei jaksanut kuunnella.
     

Kerro tästä muillekin!