Volvon perä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja hot1930, 26.10.2009.

  1. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Kertokaas ne joilla on tietoa / kokemusta Volvon taka-akseleista / peristä ?
    Olen joskus kuullut, että 140 ja 240 sarjan Volvoissa olisi käytetty Dana 30 ja/tai 44 murikkaa ?
    Kuinkahan leveitä noi akselit on ?
    Mitä välityksiä noissa on ollut ?
    Kuinka yleisiä lukolliset on ?
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Volvoissa on ollut 3,15:1 - 4,30:1 ja muistelisin et jossain 140-sarjan malleissa olis ollut 4,56:1 ruuviakin...

    Lukolliset on SIKAharvinaisia noissa alkuperäisasennuksina,olen purkanut noita volvoja kymmeniä ja yhdessäkään ei ole ollut lukkoa ja malleina ainoastaan 240Turbo ei ole purkulistalle joutunut ja niissäkään ei kaikissa ollut lukkoa tai ei ne ainakaan vanhana sit enää pitäneet!
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    740Turbossa oli kans lukoton Dana 30. Jossain jeepeissä on tuo perä joten lukkoja olisi kai saanut helpostikin.
     
  4. flatonia flattop

    flatonia flattop 3rd gear

    240 sarjan leveys 140cm ja 140 sarjalaisen leveämpi jotain luokkaa 143-145cm.

    Lukkoja on saatavilla joka lähtöön jos ei alkuperäistä kitkalukollista satu löytämään.
     
  5. hot1930

    hot1930 Gearhead

  6. jorke

    jorke Gearhead

    Mulla lepäilee tällä hetkellä Volvon 240 akseli lattialla. Voin sulle siitä tänään illalla kuvat napata jos muistan.
     
  7. jorke

    jorke Gearhead

    Tuossa paro kuvaa löysin netistä:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. hot1930

    hot1930 Gearhead

    perä

    No, eihän noi ihan huonolta näytä.
    Onko 240:n akseleita rumpujarruilla, vai onko ne jo kaikki levyjarruilla ?

    Jos on rumpujarruilla ja akselin leveys 140 cm, niin jo alkaa kiinnostaa
    sen verran että olisko jollain myynnissä ? Niin, ja mielellään lukolla ?
     
  9. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Re: perä

    Ei ole 240 perää rummuilla tehtaalta. Vain levyillä. Mikäs vika on levyissä?
     
  10. kime2

    kime2 Gearhead

    Noissahan on ihan omat käsijarrukengät eli ei ole mikään "vivun pitäis painaa mäntää" perverssi viritelmä :lol:
     
  11. hot1930

    hot1930 Gearhead

    perä

    Olis tarkoitus tehdä sellaista ´-60:n Gasser tyyppistä viritelmää, ja siksi ei levyjarrut kiinnosta.

    Voisikohan 240:n akseliin laittaa 140:n rummut "bolt on" periaatteella ?

    Hyviä puolia on:
    - Dana
    - nää on halpoja ( 80-150 € )
    - saatavuus on hyvä
    - välläri usein 4.? :1
    - hyvällä tuurilla lukollinen murikka
    - pulttijako 5x4.5"
    - varaosat halpoja ja helposti saatavilla
    - ja se leveyskin vielä 140 cm
    - alkuperäisiä tukivarsin korvakkeita voisi varmaan käyttää ?
    - kestävä (yhdistelmänä on kevyt auto, vakio kone ja huono pito niin miksei ?)

    Huonoja puolia
    - Volvosta
    - ruma
    - liian uusi (+1966)
    - pienet jarrut (jos rummut 140:stä)

    www.usgear.com/tl/dana1.htm

    Tietysti jos jollakin on myynnissä sopivaan hintaan 140 cm leveä Fordin 8":n akseli lukolla ja 3.55 - 4.5:1 välityksillä, niin sitten kyllä unohdetaan tämä topic :lol:
     
  12. M.S

    M.S 1st gear

    löytyy 240 akseli. 80e. Volvo kaupanpäälle. Yv tai 0400988413
     
  13. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Noista pulttijakoista tuli mieleen, että oiskohan vain amotsonissa toi 5x4.5" jako, muissa 5x108mm.
     
  14. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Re: perä

    140-sarjaakaan ei ole koskaan saanut rumpujarruilla. Vain levyillä, 60-luvulta lähtien.
     
  15. hot1930

    hot1930 Gearhead

    No joo, surffailin volvolandia.com sivuilla ja huomasin saman, että ainoastaan Amazonissa on toi 5x4.5":n pulttijako.

    Lisäksi että Amazonin akselin leveys olisi 136,5 cm, Eli kapeampi ompi parempi.
    Ja olisihan siinä ne rumpujarrutkin...

    Joten nyt alkaa Amazonin akseli kiinnostamaan enempi. Mutta onko Amazonissa käytetty jo sitä kestävämpää Dana 1031:stä ?
    Lukollinen on varmasti jo vaikeampi löytää ?
     
  16. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    ja ensimmäisissä 140 sarjalaisissa oli 4.5 jako. 6? ja jotain(7???)


    amazonin perä on ainakin killalla(rumpu/napa)
     
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tuota lujempaa 1031-perää käytettiin vasta 240-sarjalaisissa, eikä niissäkään kaikissa. Amazonin, PV:n ja 140-sarjalaisten alta löytyy aina 1030-perä, joka ei ole mitenkään erityisen vahva.

    Tiedä sitten, saako Amazonin rumpuja sovitettua 240-sarjan perään? Muistaakseni ainakin laippa perän putkessa oli erillainen.
     
  18. Esaa

    Esaa Gearhead

    volvo

    muistelisin 1030 ja 1031 sisuskalujen olevan samoja, kuorissa ero,
    1031 mahtuu vaan paremmin ralli välitys!
     
  19. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Re: volvo

    1030:n lautaspyörän halkaisja 7 ja 1/8 tuumaa ja 1031 vastaava mitta on 7 ja 3/4.
     
  20. Esaa

    Esaa Gearhead

Kerro tästä muillekin!