Pellille hiominen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Anonymous, 12.9.2004.

  1. nuffield

    nuffield Gearhead

    3M:n violetit laikat kestää paljo pitempään kuin nuo motonetin laikat.
     
  2. rötkö

    rötkö Gearhead

    Mä en saanu Motonetin tukkalaikalla kuin kämmenenkokoisen alan hiottua, Noh maksohan se vaan muutaman euron. Wurthin 20€ vastaavalla pääs noin neliön. (pikku rälläkkä malli) Sitte veinkin kärryn lasikuula puhallukseen joka sekin makso ihan riittävästi.
     
  3. Toope

    Toope 2nd gear

    Amatöörit..Se maali(pinta/paksu) otetaan pois ennen neekeritukalla hinkaamista.Akryyli helpoin,termoplastinen vittumainen poistaa(teräslasta),mut poistettavissa sekin kuumalla. :argue:
     
  4. Gottlieb

    Gottlieb 3rd gear

  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Tähän ei sit kannata tyydyttäytyä, hylly uus negro ja rälläkkä päälle, niin pikkuisia käkkärän palasia oli ympäri hallia
     
  6. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Pellille voit jo hioa ulkopinnan ,mutta kun halutaan KOKO auto puhtaaksi niin puhallus ja sen jälkeen hiontaa käsikonstein. Säästyy aikaa ja omat keuhkot. Muistakaa hiomahommissa suojautuminen.
     
  7. cama73

    cama73 3rd gear

    niin onko kellään kokemusta lasikuulapuhalluksesta, rupeeko venyttää peltiä, tai muuta vastaavaa. Että kannattaako viedä ovia ja loksuja ??
     
  8. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ei venytä. Eikö siitä ole jo aika kauan puhuttu soodapuhalluksen korvaajana. Lisäksi jos on jenkkipeltiä niin saa oikeasti olla aikas kovat vehkeet että saa pellin vituilleen.Ainoa ongelma minkä näen on joku kattopelti ja sen keskusta.
     
  9. RS23V0E

    RS23V0E 2nd gear

    Tuttu maalari sanoi, että paljon on mennyt lasimurskalla peltiä solmuun. Varovainen pitää olla.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Jotkut puhaltaa kuulemma autoja jopa japanilaisia puhtaaksi teollisuus vehkeillä ja hiekalla
    Taito on se mikä ratkaisee




    Joskus puhaltelin mersun helmoja niin punahehkussa se pelti on siinä suihkun kovimmassa kohdassa jos läheltä puhaltaa, mut sitten kun hieman kulmaa muutti niin maali lähti samalla tavalla, mutta lämmönväri hävisi.
    Ergonomia vaan ei ollut enää kiva ja hiekkaa oli pitkin pihaa ja vielä melkein tallin katollakin :odroll:
     
  11. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Juuri näin ,taitolaji. Pitää tietää mitä tekee. Joku jaappanin ihme on hieman ohkaisempaa plootua..
     
  12. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Kaikki puhallusmateriaali, mikä jättää peltiin jäljen myös venyttää sitä. Eli vastaus kysymykseesi: Venyttää.
     
  13. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Eli hiominenkin venyttää peltiä kun sekin jättää peltiin jäljen?
     
  14. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kyllä hiominenkin venyttää, mutta vähäisestä lämmöntuotosta johtuen, venyminen on mitätöntä.
     
  15. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Kuten myös puhaltaessa lasilla. Venyminen on mitätöntä.
     
  16. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Kyse oli puhalluksesta... Jos hierot lasikuulalla/-murskalla tai puhallushiekalla pellin puhtaaksi, niin voin luvata, että ei veny.

    Rohkeaa luvata, että hiekalla tai lasilla puhaltaminen ei venytä peltiä. Pellin venyminen riippuu luonnollisesti pellin paksuudesta sekä puhallusmateriaalin "energiasta", jolla pintaa taotaan. Venymän näkyminen taas riippuu muodosta...

    Olen toista kymmentä vuotta sitten tehnyt maalauksen pohjatyöt autoon, johon oli saatu venymiä aikaiseksi "neekerintukalla". Kyseessä oli takaluukku, jonka sisäpuolen hiominen oli tuonut jäykisteiden kuvat pintapeltiin. Hiomallakin voi siis saada ylimääräistä kitattavaa aikaan. Tässä tapauksessa muodonmuutoksen aiheutti lämpö.
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Aina, kun pellin pintaa jollain pommitetaan, tai kuumennetaan, vapautuu prässäyksessä syntyneitä jännityksiä. Joskus näkyy helpommin, ja joskus taas ei ole juurikaan havaittavaa. Paksuun peltiin ei tule niin helpolla muodonmuutoksia, kuin ohueen, mutta aina tulee.
    Jos hallitsee kuumilla oikomisen, niin muodon saa takaisin, mutta tahtoo pieniä jälkiä jäädä.
     
  18. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Siinähän se tuli,nekrulla liikaa kun runkii niin noin juuri käy, siksi puhaltaminen joissain tapauksissa fiksumpaa. Mutta tähän venymiseen niin älkää nyt alkako ihan liikaa tätä-kin puimaan,kukaan ei uskalla kohta edes epäkeskoa näyttää. :rotfl: Joku takaluukun sisäpinta ,ns "kakkospinta" hiotaan vaikka ihan käsin mataksi jos ei ole tarvetta järeämpiin menetelmiin.
     
  19. cama73

    cama73 3rd gear

    Tässähän tuli monia mielipiteitä, kiitos niistä. Täytyy varmaan ottaa riski ja viedä puhallukseen, katsotaan sitten mitä tulee :)
     
  20. kaarlekissa

    kaarlekissa 1st gear

    Kannattaa sitten valita se puhaltaja tarkkaan,eikä pelkkien kuulopuheitten perusteella. Muuten menee kiroiluksi.
    Nimim."useamman päin persettä puhalletun auton pohjatyöt tehnyt" :wc:
    Siispä puhallan itte jos mahdollista.
     

Kerro tästä muillekin!