Mitä maalia jenkin sisuksiin kun neekerinlaikka on jo pyörin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 460ford, 26.2.2006.

  1. GS

    GS Gearhead

    Re: Mitä maalia jenkin sisuksiin kun neekerinlaikka on jo py

    Siis tässähän pinta olikin karhennettu "neekerintukalla", jossa combi tosiaan pysyy kiinni kuin tauti.
    Eli ei se tarvitse hiekkapuhallettua pohjaa, kunhan pelti on muuten jotakin muuta kuin "rasvakiiltoinen".
    Hiontaväriksi siitä ei tosiaan olekkaan sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta kuten totesin, pienissä oikaisuissa kuten pienten hiomanaarmujen tai muiden vastaavien pienten pintavikojen täytössä ja hiontaoikaisussa se kuitenkin toimii kuten hiontaväri.
    Eli sitä pystyy hiomaan ja samalla se myös pitää hiotun pinnan painumattomana.
    Mikäli hiemankin isompaa hiontavaraa oikaisussa tarvitaan, tarvitaan samalla ihan aito hiontavärikerros.
    Teknodur 3430 toimii siis itsessäänkin sulkevana pintavärinä(yksikerrosjärjestelmä), eli se ei tarvitse enään pintaväriä, jolloin se on erityisen kustannustehokasta juuri mm.näissä sisä ja ulkopuolen lattioissa.
     
  2. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Re: Mitä maalia jenkin sisuksiin kun neekerinlaikka on jo py

    Hehe, tarvis vähän tarkastella nykyaikana uudestaan näitä standardeja. Nuo uudet yksikerros uretaanit täyttää kaikki rasitusluokka vaatimukset ihan yhtälailla kuin epoksitkin. Vain pienemmillä kerrosvahvuuksilla ja huomattavasti nopeammilla läpimenoajoilla :odroll:

    Tosta nyt äkkiä esimerkki Teknoksen esitteestä

    "Esimerkkejä TEKNODUR COMBI 3560-tuoteperheen eduista perinteisiin maaleihin verrattuna:
    • Selvästi lyhyempi tuotannon läpimenoaika
    – kappaleet voidaan viedä maalaamosta ulos 2 tunnin kuluttua maalauksesta, korotettua lämpötilaa ei tarvita
    – kuivumisnopeus on säädettävissä tunneista minuutteihin
    • Huomattavasti paremmat korroosionesto-ominaisuudet ja kulutuskestävyys
    – Standardin ISO-EN 12944-6, rasitusluokkaan C4-M soveltuva järjestelmä: TEKNODUR COMBI 3560-09, PUR 120/1-FeSa2½
    – Esimerkki perinteisestä ISO-EN 12944-5 standardin mukaisesta maalausjärjestelmästä: EPPUR 240/3-FeSa2½
    • Erinomainen värisävyn-, kiillon- ja säänkestävyys
    • Huomattavasti alhaisemmat VOC–päästöt vastaaviin vesiohenteisiin maalausjärjestelmiin verrattuna"

    Löytyy myös muuntotaulukko ns. vanhoista epoksirasitusluokista "uusiin" polyuretaaniluokkiin
     
  3. HT

    HT Gearhead

    Re: Mitä maalia jenkin sisuksiin kun neekerinlaikka on jo py

    Tässä vastauksia parilta valmistajalta:

    Vastaus A:

    Sopiva pohjamaali on Ferrex ruosteenestopohjamaali pinnaksi maalaisin vielä Futuran 50 tai 90 ja ohenteena Teknosolv 9507 kumpaankin tuotteeseen. Ferrex sekä Futura ovat kumpikin hyvia levittää pensselillä ja tarvittaessa voidaan ohentaa jotta pinnasta saadaan erittäin sileä.

    Vastaus B:
    Kysyin erikseen Metallack maalista:
    Miranol Metallack ei ole varsinainen automaali, eikä sitä ole myöskään
    vaakapinnoille tarkoitettu eli se ei kestä seisovaa lunta tai vettä.
    Eli emme voi taata kuinka hyvin se siellä auton lattiassa tulee
    kestämään.
    Toki voit kokeilla maalaamista/ kestoa Miranol Metallackilla.
    Jos maalaat Miranol Metallackilla, niin pese pinnat huolellisesti.
    Poista mahdollinen ruoste.
    Pohjamaaliksi Miranol Metallackin alle metallipaljaisiin kohtiin
    kannattaa laittaa Rostex Super.

    Varsinaiset suositukset:
    Ensimmäinen vaihtoehto on Temacoat RM40 maali, jota yleisesti käytetään veneiden vesirajan alapuolisille osille. Metallia maalatessa vaatimuksena on suihkupuhallus, mutta tässä tapauksessa tämä ei tietenkään ole mahdollista. Ainakin teräsharjakäsittely metalliin asti on suotava. Tämän tuotteen puolesta puhuu myös suhteellisen sopiva 3L astiakoko.

    Toinen tuote on Temabond ST300, joka on sopiva sikäli, että se sopii huonosti puhdistetulle ja hiukan ruosteisellekin metallipinnalle. Huono puoli on 10L pakkauskoko.

    Vastaus C::
    POR-15 Ruostemaali on varsin tarkka pohjistaan, mutta oikein tehtynä erittäin hyvä sisätilojen lattiaan. Pintaväriä ei tarvitse käyttää tässä tapauksessa, eli verhoilun ja mattojen alle maalattuna POR-15 pinta on OK sellaisenaan.
    Lyhyesti:
    1) Maalattavan pinnan huolellinen puhdistus = Marine Clean, menekki maks. 1 Litra
    2) Metal Ready Ruosteenpoisto/pohjuste = menekki maks. 1 litra
    3) POR-15 Ruostemaali ohjeiden mukaan. Menekki tuskin on suurempi kuin 1 litra, 2-3 kerrosta maalattuna.
     
  4. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Re: Mitä maalia jenkin sisuksiin kun neekerinlaikka on jo py

    Höpö höpö. Yksikerrosmaali ei korvaa standardin mukaista maalausjärjestelmää vaikka sillä olisi osittain sen ominaisuuksia. Onhan tuota Combia ollut markkinoilla ainakin 10 vuotta eikä se ole mitään isompaa nostetta ottanut. Epoksin huimasti noussut markkinahinta varmasti edistää näiden yksikerrosvärien myyntiä, mutta uretaani ei ole epoksia eikä näillä pystytä maalausjärjestelmiä korvaamaan.
     
  5. GS

    GS Gearhead

    Re: Mitä maalia jenkin sisuksiin kun neekerinlaikka on jo py

    Nooh, eiköhän nämä PU-järjestelmät kuitenkin sovellu harrasteautojen sisäpohjiin, kun niitä kuitenkin käytetään yleisesti nykyään mm.raskaankaluston runkojen/alapuolisten osien maalauksissa yksikerrosjärjestelmänä.
    Kuitenkaan ei kestoiässä käytännön kokemuksella tunnu olevan mitään eroa?
    Harrastajalle nämä Polyuretaani yksikerrosjärjestelmät ovat mielestäni kuitenkin simppelimpiä ja vähentävät myös epäonnistumisen riskiä mm.tartuntojen suhteen.
     
  6. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Re: Mitä maalia jenkin sisuksiin kun neekerinlaikka on jo py

    Niin vanhaa combia on ollut pitkään, tätä uudistettua combia ei kovinkaan kauaa. Ja sillä tosiaan pystyy korvaamaan monet rasitusluokat. Kyllä mä siitä lähtisin että jos Teknos on näin tutkinut ja julkistanut, niin näin myös on.
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    Re: Mitä maalia jenkin sisuksiin kun neekerinlaikka on jo py

    Mä olen kanssa kääntymässä tolle linjalle, siinä on sinkkipohjamaali, mukava hiontaväri ja sääsuoja samassa purkissa,
    vaikka ottais kesken pohjien välillä ajoon kunhan kitit ei oo esillä.

    tosa tikkurilan temadur-20

    http://www.tikkurila.com/decorative_pai ... 1071.shtml

    auton sisälattia, jos syöpymää niin hiekka, huokosiin vaikka lesonalin kilikalihappomaalia ja sinkkipolyurtsit piälle, ei muuta tartte.
     
  8. GS

    GS Gearhead

    Re: Mitä maalia jenkin sisuksiin kun neekerinlaikka on jo py

    Näin, mutta ei tuon Teknodur:in alle kannata missään tapauksessa sotkea mitään 1K kilikalimaaleja.
    Jos ruostumista epäilee, niin Mastonin Rost Stop sutilla alle, 3h odottelua kunnes pinta on musta+kuiva ja Teknodur suoraan päälle. Ei taatusti puske kukkanen enään tältä alueelta, eikä vaikuta tartuntaan kuten nuo 1K "kilikalit".
     
  9. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Re: Mitä maalia jenkin sisuksiin kun neekerinlaikka on jo py

    Mahtaako tuo Rost Stop olla verrattavissa Fertaniin?
    Meinaan Fertanista jäävä musta kiiltävä mutta hiukan pulverimainen pinta ei ole mikään hyvä tartuntapinta kun pulveri ei ole pohjassa kiinni, meilläpäin pinta on harjattu vielä kertaalleen messinkiharjalla ja sitten vasta maali päälle.
    Ja onko tuo Temadur verrattavissa kuitenkaan noihin Teknoksen combi-aineisiin? Eikö se ole ihan "tavallinen" uretaaniväri?
    Hyvää kamaa toki, käytän Temadur 90:stä (kiiltävää) paljon epoksin päällä, kestää paremmin kuin vaikka RM40, varsinkin jos jää säälle ja auringolle alttiiksi joka saa epoksin liituuntumaan. Esimerkiksi 30 vuotta vanhaan peräkärryyn jota en jaksanut alkaa puhaltamaan vaan putsasin teräsharjalaikalla ja päälle epoksi ja uretaani. Samaa olisin tehnyt sisälattioille, mutta tuollainen kombiväri voisi olla jopa parempi vaihtoehto.
    Vaan mahtaa olla kovaa putsattavaa jos pitäisikin joskus saada pois, hyvästä profiilista ei uretaania tahdo saada kokonaan pois kuin pillillä tai räjäyttämällä.
     
  10. Damned

    Damned Gearhead

    Re: Mitä maalia jenkin sisuksiin kun neekerinlaikka on jo py

    Onko tuosta Temabond ST300:sta kellään käyttökokemuksia?
     
  11. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Re: Mitä maalia jenkin sisuksiin kun neekerinlaikka on jo py

    Hyvä huomio, noissa uretaaneissa kannattaa olla tarkkana, kaikki eivät ns. yksikerrosuretaaneja, esim. juurikin tuo temadur on vain pintamaali, eli tekee kulutuksen kestävän pinnan, mutta ei ole vesitiivis, eli päästää kosteutta läpi. Tämän alle tarvitaan epoksia.

    Tuon combin kanssa pelatessa kannattaa olla tarkkana, että pohja on varmasti juuri niin sileä kuin haluat, combia ei hio enää muulla kuin rälläkällä. On juurikin niin tiivistä kamaa ettei pääse kuin katuporalla läpi.
     
  12. solar4

    solar4 2nd gear

    Re: Mitä maalia jenkin sisuksiin kun neekerinlaikka on jo py

    Juu, tuo 90 on pelkkä pintamaali, mutta harvempi Temadur on. Esim SC 80 on kiiltävä pohja/pintamaali missä on korroosionesto-ominaisuudet varsin hyvät. Käyttävät raskaassa kalustossa sitä paljon, itekkin sillä maalaillu konehuonetta yms. Yllättävän helppoa tököttiä käyttää.
     
  13. GS

    GS Gearhead

    Re: Mitä maalia jenkin sisuksiin kun neekerinlaikka on jo py

    Ei ole ihan samanlaista. Eli tuon Rost Stopin voi tosiaan jättää ihan sinällään alle ja toimii lisähappona Teknodurin alla. Nappaa tosiaan niin kovaa tämä yhdistelmä peltiin kiinni että lähtee vain rälläkällä ja pysyy todella raskaassakin mekaanisessa ja kemiallisessa kulutuksessa maailman tappiin.
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    Re: Mitä maalia jenkin sisuksiin kun neekerinlaikka on jo py

    lesonalin happopohja on kilikalina samaa kuin 1k ruuttahappopohja, eikä se täytä mitään,
    ongelmana se ettei "pelkkään ammattikäyttöön" tarkoitettuna myydä motoneteissa,
    ja pyyhkäsen sen heti tuoreeltaan pelkkiin kuoppiin, on aika äksyt hapot siinä.
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    Re: Mitä maalia jenkin sisuksiin kun neekerinlaikka on jo py

    Temadur 20 on mm. sinkkifosfaatin sisältävä kombi niinku sanoin ja linkitin.


    "Recommended as a primer for polyurethane systems or as a semi-matt topcoat for epoxy systems exposed to weathering and/or chemical stress. Due to anti-corrosion pigments can also be used as a single coat system for steel, zinc and aluminium surfaces."
     
  16. herrakani

    herrakani 1st gear

    Re: Mitä maalia jenkin sisuksiin kun neekerinlaikka on jo py

    [​IMG]

    Tossa mun ajatus aiheesta. Sisälle ja ulos.
     
  17. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Re: Mitä maalia jenkin sisuksiin kun neekerinlaikka on jo py

    Nostellaas tätä välillä. Onko paljonkin kertynyt kokemusta tuosta teknoksen combista?

    Nostin pickupista lavan pois niin nyt olisi hyvä maalata takarunko ja ruostesuojata. Runko on kyllä hyvässä kunnossa, mutta pitäisi suojata hyvin ennen kuin alkaa suomen suolateillä ajelemaan.

    Mistä pääkaupunkiseudulta saa tuota combia??
     
  18. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Re: Mitä maalia jenkin sisuksiin kun neekerinlaikka on jo py

    RTV:t tuota ainakin myy pääasiassa.
    Edelleen jatkan tuon maalin kehumista, satoja litroja viikossa vetelen sitä ja useiden eri valmistajien vastaavia tuotteita testannut, mutta vieläkään en ole parempaa maalia omaan käyttötarkoitukseeni löytänyt. Ammattikäytössä kestää ohentaa reilustikin ilman että tarvii pelätä valumia tai peittokykyä (kirkas oranssi itsellä yleisimmin käytössä). Monien muiden valmistajien kanssa ongelma tulee aina joko siliämisessä tai sitten peittävyydessä.
     
  19. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Re: Mitä maalia jenkin sisuksiin kun neekerinlaikka on jo py

    Nostellaanpa tätä vähäsen;

    Takakontti pitäisi maalata sisäpuolelta, puhdistus somalilaikalla maalit pois.
    Mitä hiotulle, peltipuhtaalle pinnalle kannattaisi laittaa maaliksi ?

    Ajatus oli POR-15 alle ja sen päälle päällemaalattava musta helmamassa röpelöisen ja hieman kulutusta kestävän pinnan aikaansaamiseksi. Onko typerä ajatus ja löytyykö parempiakin vaihtoehtoja ?

    Toinen kysymys koskee pyöräkotelon sisäpuolta, josta on massat poistettu raapimalla. Tartuntapintana on ehjää maalattua pintaa, peltipuhdasta pintaa sekä pintaa, jossa on vielä alustamassan jäämiä (nurkkakohtia).

    Mitä laitetaan ?

    IS
     
  20. spede

    spede Gearhead

    Re: Mitä maalia jenkin sisuksiin kun neekerinlaikka on jo py

    Mielipiteitä on monia mutta jos sulla sitä por15 niin laita sitä. Muistat vaan metal ready käsittelyn. Itse laitoin tuota porria myös pyöränkoteloihin+ saman valmistajan chassis blackin+kivenisku.
     

Kerro tästä muillekin!