Auton maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 68FuryIII, 6.4.2005.

  1. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Kun ootte maalautelleet niitä vehkeitänne niin paljon on suunnilleen tullut maksamaan. Täällä hinnat pyörii 3k€ nurkilla :mad: Ammattikoulussakin sanoivat 1,5k€ ja siitä ylöspäin :eek: Jos noi hinnat liikkeissä on noi niin alkaa toi telalla maalaus kiinnostaan aika lailla. Onneks ei tarvis kun kaks maalauttaa :argue: :argue: :argue: Täytyy myydä kämppä varmaan.
     
  2. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    Elämä on! 8) ..ja harrastus siinä sivussa
     
  3. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Eli tällä kertaa MoPar or no home?
     
  4. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Hahah no siltä aina välillä tuntuu :rotfl:
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onpa hintaa huhhuh! jos toi on pelkän maalauksen hinta ilman pohjatöitä niin kyllä siitä maalarille hyvä palkka jää.
    Aineet makselee siinä 250 euroo, ei kauheesti tosta heitä ja loppu onkin kai sitten ammattitaitoo? Ei uunin lämmitykseenkä öljyä satojen eurojen edestä kulu.
    Pohjatyöt ne sitä lisähintaa tuo jos maalaamo niitä joutuu tekeen. Varmasti jossain on hyvän jäljen tekevä maalari 200 eurolla.
     
  6. Ck

    Ck Gearhead

    Hyvä maalari vaan tekee aina itse pohjatyöt. =)
    Esim vampulassa on maalari joka tekee todella erinomaista jälkeä, ei sanomista löydy. Full size pontiaciin teki itse pohjatyöt (ja paljon) ja maalasi. 2000e. Samainen kaveri maalasi 80luvun firebirdin johon oli tehty suurin osa pohjatöista, (kattoi et on kuitenkin hyvät), ja hinta oli 1000e luokkaa. Ja aivan ERINOMAISTA jälkeä. Suosittelen.

    Kun taas paikallinen maalari/korjaamo maalaa selvästi edullisemmin mutta saattaa olla roskia tms.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    joopa joo taas.2000 e 250 e menee ammattimaalaamolla kuluihin ja loput käteen.vedä pönttö päähäs vai onko jo?millähän sitä maalaamorakennusta,työkaluja.lämmityksiä,sähköjä ym,ym,ym.On ALV,on TEL itelle pitäisi saada palkkaa koska pitää asua ,syödä ,ostaa vaikka työhaalarit,itse olet tietysti stora-ensolla töissä.ne pöllii öljyt työkalut,haponkestävät putket ym aineet töistä,saapi haalareita,saappaita.jopa turkishaalareita ja 250-300 K e vuodessa vaikka vain "pyörii tehtailla"Ne ovat yrittäjien kauhuasiakkaita ainakin Imatralla.JA AINAHAN VOI MAALATA ITSE OMASSA MAALAAMOSSA OMILLA VÄLINEILLÄ NIIN EIPÄ MAKSA KUIN 200 E
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Aineet makselee siinä 250 euroo, ei kauheesti tosta heitä ja loppu onkin kai sitten ammattitaitoo? Ei uunin lämmitykseenkä öljyä satojen eurojen edestä kulu.
    Pohjatyöt ne sitä lisähintaa tuo jos maalaamo niitä joutuu tekeen. Varmasti jossain on hyvän jäljen tekevä maalari 200 eurolla.[/quote]


    Kokemuksen syvä rintaääni puhuu. Ei taida vieras olla maalannut/maalauttanut autoa koskaan, ainakaan automaaleilla.
    Tein omaani pohjatyöt itse. Homma aloitettiin puhtaalta pelliltä, johon vedin Sikkensin epoksin jne. Aikaa kului paljon, tosin en ole ammattilainen. Materiaalit maksoivat 13000mk (kori on maalattu joka puolelta). Pintavärin ruiskutus maksoi tutulla maalarilla 1500mk (kaveri pääsi kyllä tuntipalkoille). Koko homma kustansi 14500mk ja halvemmalla ei olisi voinut tehdä.
    Maalaus sai Forssan Pick Nickissä 2004 täydet 10 pistettä (tuomarit eivät huomanneet muutamia virheitä).

    Maalus siis maksaa, "väripesut" ovat asia erikseen.

    Matti Äyräväinen
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, kyllä ryötmaalari käyttää siihen ehkä sen 250€ tarvikkeita. Ehkä vähemmänkin, mutta velottaa 250. Maalareita on moneen junaan. Mä tiedän kavereita jotka ostaa kaiken poistomyynneistä jne, sieltä maaleja saa muutamalla eurolla litra. Niistä saa sotkettua lähelle olevan värin, ja sitten ei tarvi "kallista maalia" ostaa kun vikaa kierrosta varten. Tosiasiassa jos tollasen maalauksen tekee niinku pitää, ni pitäisin '68 Furyn maalauksesta 3000€:n hintaa vähintäänkin siedettävänä. Siihen meinaan menee aikaa ja tarviketta. Amiksen 1500€ on suorastaan halpa, jos siihen saa jonkinlaisen laatutakuun, ni en miettis hetkeekään. Ainahan vaihtoehtona on tehdä se itse, jos kalliilta tuntuu. Tarviketta menee alottelijalta enemmän hukkaan ja aikaa kuluu vielä enemmän, mutta kyllä sen pystyy tekemään ihan käsihiomallakin lähes kuka hyvänsä. Ja maalaamo kyllä varmasti ruiskuttaa sen kohtuu korvausta vastaan jos ei itse uskalla. Mä takaan, että jossain vaiheessa se 3000€ alkaa tuntua hyvinkin edulliselta kunnon maalauksesta.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lue se vastaus uudelleen! Oli kyse siitä, että maalaamo on kallis silloin jos ei ole valmis maksamaan 3000 euroa. Vastauksessa ei ole otettu huomioon, että: maksellaan maalaamorakennusta, työkaluja, lämmityksiä, sähköjä ym.

    Kirjoituksessa tuotiin selvästi esille, että maalauksen voi suorittaa jokin muukin kuin varsinainen automaalaamo. Silloin kun Kyseessä on yksityinen luonnollinen henkilö, koskee häntä ALV. TEL -maksua ei silloin tarvitse suorittaa.

    En ole storalla töissä, enkä myöskään halua puuttua solvauksiisi ja syyttelyihisi storan työntekijöitä kohtaan.
    Olen maalaillut autoja, aineet ja tarvikkeet niihin (PPG) makselleet 250 euroa ja alle. Työpalkkaa 200 euroa. Oma kompressori ja muut työkalut.

    Auton maalaa kahdessa päivässä luovutuskuntoon jos ei tarvi tehdä isoja pohjatöitä. Minulle ja monelle muulle 200 e on ihan hyvä palkka. Jos olet maksanut 3000 euroa maalauksesta ja olet ollut tyytyväinen -hyvä niin.
    Sulta voisin sen 3000 euroa ottaakin +ALV. Ja auto viipyy silloin 2viikkoa, oli homma kuinka nopea tahansa.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kokemuksen syvä rintaääni puhuu. Ei taida vieras olla maalannut/maalauttanut autoa koskaan, ainakaan automaaleilla.
    Tein omaani pohjatyöt itse. Homma aloitettiin puhtaalta pelliltä, johon vedin Sikkensin epoksin jne. Aikaa kului paljon, tosin en ole ammattilainen. Materiaalit maksoivat 13000mk (kori on maalattu joka puolelta). Pintavärin ruiskutus maksoi tutulla maalarilla 1500mk (kaveri pääsi kyllä tuntipalkoille). Koko homma kustansi 14500mk ja halvemmalla ei olisi voinut tehdä.
    Maalaus sai Forssan Pick Nickissä 2004 täydet 10 pistettä (tuomarit eivät huomanneet muutamia virheitä).

    Maalus siis maksaa, "väripesut" ovat asia erikseen.

    Matti Äyräväinen[/quote]

    Vieras on maalauttanut kerran auton. Pohjatöitä tehtiin maalarin tiloissa itse, maalari teki kittaukset. Hintaa 2-kerros maalaukselle tuli 3000mk eli n.505 euroa töineen aineineen tarvikkeineen. Se oli edullinen hinta (v.´91-´92).

    Varsinainen työn suoritus eli maalaaminenhan ei tarvi rahaa, se on vaan maalarin haluama korvaus. Ihmisillä on erilaisia vaatimuksia. Kuten aiheen aloittajakin jo kirjoitti harkinneensa telan käyttöä.
    Olen kuitenkin sitä mieltä, että sijoittaa mielummin 200 euroa maalarin palkkoihin ja mahdollisuuksien mukaan laittaa rahaa maaleihin, kuin että alkaisi levittää telalla.

    Rahastahan tässä jutussa oli kyse, eikö?
    68FuryIII siis valitteli automaalamoiden korkeaa hintatasoa ja minä toin oman kannanottoni asiaan. Onko se hirveen väärin kun sanoin aineiden maksavan 250 euroa jolla hinnalla saa auton tarvitseman määrän aineita?

    On eri asia jos liike myy kalleinta, turhaa tavaraa tai liikaa.
    Vielä telalla maalaukseen: voi harkita raskaaseen kalustoon tarkoitettuja maaleja, ne ovat varmasti hyvä vaihtoehto jos budjetti on tiukalla. Maalit ovat samanlaisia käytökseltään kuin autoihin tarkoitetut.

    Miksi siis haluta maksaa paljon?
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mistä te revitte ton 250 aineisiin? kyllä ainakin ittellä menee enemmän jos jollain lakkaa kunnolla, metalliväri ym..

    Tähän sopii yhden dumbass turkkilaisen kommentti:

    Sinä oled niita jotka ostaa ja myy, ostaa ja myy, sina tehda voittoa! Ei mina maksa nain paljo!
     
  13. jussi68

    jussi68 1st gear

    Automaalari joka tulee maalaamaan mun Moppeni, kertoi hinnan maalaustyölle pohjatöineen kitteineen maaleineen lakkoineen n. 2500- 3000€
    En pitänyt todellakaan pahana, sillä jos omaksi työkseni jää "vaan" auton hiominen pellille ja kori ja hitsausfiksaukset, jonka jälkeen auto trailerille ->3000€ maalarille. Takaisin tulee tip top pohjatöillä tehty auto ja maalipinta ilman yhtäkään valumaa, ei peilaamisia, värin uskaltaa jo valita vapaasti (liittyen edellisiin)ym. Eikun tekniikka sisään ja luu ulos. :mad:
     
  14. lemmy

    lemmy Gearhead

    Minäkin tätä maalausjuttua miettiny että miten sen toteuttaisin. Vaikka kokisinkin että hyvästä laadusta vois jotain maksaa niin ajattelen lähinnä omaa täyspäisyyttäni jos auto on hinnaltaan maalauksen hintainen neekerimalli eikä mikään keräilyharvinaisuus. Vai pitäskö tässäkin ajatella että harrastaminen maksaa. Ei sillä...vaikka auto onkin mitä on niin tykkään siitä silti.
     
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ei kaikkia tarvii aina pellille raapia,jos ei nykyiset pohjat ole pahoja saa siihen asiallisen pinnan halvemmallakin.yleensä vaan etsitään halpaa ja sitten kaverit alkaa vertaamaan johonkin näyttely laitteeseen ja etsimällä etsitään virheitä.katsokaa uusia autoja,peilailkaa niiden oven lukkojen,ikkunoiden ym prässien ympäiltä.ne aika lommoisia vehkeitä,puskurit ja monesti luukut sävyvirheitä. silti arvostelijat ja viimeisen päälle syynäävät "autoharrastajat"maksavat näistä kymppitonneja.
     
    BBLate tykkää tästä.
  16. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Juu ja varsinkin uusien autojen maalipinta on niin appelsiini etten ole koskaan, edes ekalla kerralla onnistunu saamaan niin paskaa pintaa.
    Joten siinä mielessä voi olla itseensä tyytyväinen.
    Nyt kun ei kerran kammion puhaltimetkaan kelpaa kellekkään, niin kai ne
    rakeltava itelleni paikalleen, niin vois suihkia niitä kärryjä joutesaan.
     
  17. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Ja sitten auton maalaamiseen liittyy niin paljon muutakin kuin vaan pohjat ja maalaus. Esim itse en koskaan maalaa niin että listat ym. teipataan vaan ne otetaan aina irti ennen maalausta ja joskus jotain ovenkahvaa saa irroittaa yllättävänkin kauan jos on uudempi auto kyseessä missä oviverhoilun purkaminen on työläs. Lisäksi autoa täytyy käsitellä rasvanpoistolla tarkoin (itse teen tämän jopa 2-3 kertaan) ettei niitä rasvaläikkiä jää muuten hyvään pintaan. Eikä itseään arvostava maalari päästä huonoa jälkeä pois maalamostaan oli työn hinta 300e tai 3000e
     
  18. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Maalauksen, varaosien, huoltojen, tarvikkeiden hintoja jos alkaa vertailemaan vanhahkon käyttiksen/harrasteauton sen hetkiseen markkinahintaan, on hyvin todennäköistä, ettei siinä näyttäis olevan mitään järkeä. Itsekin olen törmännyt tähän seikkaan monta kertaa, kun olen ruuvannut käyttöautona olevaa -88 Omegaa. Onko mitään järkeä laittaa montaa sataa euroa uusiin jarruosiin, könytä vesisateessa auton alla taivuttelemassa uusia jarruputkia yms. pikku askaretta? No ei. Sanotaan että lähes täydellinen jarruremontti maksais vaikka 400 euroa (pelkät osat, työ tehdään itse). Tuon ikäisen Omegan hinta optimistisesti ehkä 500 euroa (perusmalli ilman mitään ylimääräisiä), luultavasti paljon vähemmän. Eli korjaus maksaa saman verran kuin auto. Mutta minkälaisen auton saat esim. 900 eurolla? Kyseinen Omega on palvellut uudesta asti kohtalaisen luotettavasti, kerran on allekirjoittaneen jättänyt tienvarteen kun bensapumppu kilahti. Kerran on joutunut kansipahvin vaihtamaan, sekin johtui siitä kun jäi talven jäljiltä pahvia syylärin eteen.

    Sama maalauksen kanssa. Se tuntuu typerältä laittaa vaikka 1000 euron arvoisen jenkkikäyttiksen maalaukseen esim. 2000 euroa. Hullulta itse asiassa. Mutta saatko samanlaisen auton moitteettomalla maalipinnalla, ehjäpeltisen (tokihan ruostevauriot on korjattu ennen maalausta) ja jonka luotettavuus on tiedossa yhtä hyvin kuin nykyisen auton 3000 eurolla?

    Itse perustelen aina ihmettelijöille, että miks ihmeessä sä korjaat tuota vanhaa paskaa Opelia, eikö ois järkevämpi ostaa uus/uudempi, että ei sillä korjaukseen käytetyllä summalla kovin kummoista autoa saa. Ja kun korjaa/huoltaa nykyistä, niin ei sitä tarvitse vaihtaa. Jos ruostuu, ni hitsaa, jos tulee sellainen vika mitä ei itse osaa/voi fiksata, ni vie huoltamolle.

    Maalaamoita/maalareita kannattaa toki kilpailuttaa, kyllä se halvin ennen pitkää löytyy. Se, että onko sekään riittävän halpa on sitten eri asia. Minä ratkaisin asian niin, että opettelin itse maalaamaan. Pirusti on menny vehkeisiin rahaa, mutta nyt ei tarvi vieraalle maksaa jonkun peltikatiskan maalaamisesta. Enkä minä vielä(kään) osaa edes maalata. Hyvin. Mutta itselle riittää. Jopa joillekin asiakkaillekin on riittänyt. Jotkut ovat käyttäneet osia maalattavana useammankin kerran.
     
    BBLate tykkää tästä.
  19. maardu

    maardu 1st gear

    Mietin pitkään niitä puheita....
    Tien toda homma leipätyöksi yli 25v ja oon maalanu 10 v vaan yhden auton ilman pohjatöitä ,kun tiesin aivan varmasti mitä sinne oli laitettu ! Olen lähetäny mäkeen kymmenenkunta asiakasta kuka halusi katto/lattia-miranoli-maalauksen ja itsetehtyt pohjat......ihmeaineet ollut käytössä.
    Opin sen alkuvuosina että jos huonojen pohjatöiden takia mene vi....ks ,niin maalari ottaa aina vastuun.
    Niitä hintoja oon pitäny 2-laisia . 1-laatu ja hinta = näyttelytaso
    2-laatu ja hinta = käytikselle.
    tämä pätee vaan harraste-autoista.
    Jos joku maalauttaa ns tava-auton niin ei oo minkäläistä vikina.

    Pienellä paikakunnalla on eduksi se että porukaat tiedä mitä tien ja rotat ei tuu enä häiritsemaan.
    Ja vaikka joskus on työstä puutetta ,meen vaikkaa kalaan ennen ku rupean kilpaa tarjomaan. :soosoo: ,jos pitä tehä pas...aa niin tehköt ite.

    Ja lopuksi --harraste-auto eks toi merkitse sitä että ite laittaa ,jos ei ite pystyy niin joko maksaa tai sit ei harrastaa!Eihan automaalarin oo pakko maksaa asiakkaan harrastuksen,jos se ei oo oma pentu :D :D
     
  20. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Tuota hinnottelu puolta joskus miettinyt itsekin.
    Vaikkei hirveästi ole toisille maalannukkaan.
    Tää on nyt tällänen oman ajatuksen juoksun tulos, et kun puhutaan tila/laite investoinneista ja muusta siihen puoleen liittyvästä. Niin näyttely kelpoinen pinta on helpompi saavuttaa kuin se uudehkon auton korjaus maalaus.
    Ja tarkoitan sitä, että jos haetaan ultra hinkattua show pintaa. Nii sen saa tavallisessa tallissa lähes yhtä hyvin,kun hiteck maalaamossa. Eli pintaan tehdään välihionnat ja myllytykset jolloin ne hipsut häviää pinnasta.

    Kun taas maalataan osa maalauksia yms. liukuhihna työnä niin on pakko olla se omakotitalon hintanen uuni, jotta työ tahti säilyy. Eikö näin?

    No mites sitten se hinnoittelu, kumpis sitten on enempi ryöstöä?
    Velottaa ylimaalatusta corollasta vaikka 3000e. Tehty maalaamossa.
    Tai pariin kertaan lakatusta ja puleeratusta cudasta 4500e. Sama maalari tehny virallisesti mut kotonaan tallis. Olettaen et työn läpimeno ajas ei suurta eroa, corollaan vaihdettu uudet lokarit ja konepelti esim. Vastaan cudan toinen lakkakerros ja auto saannu kuivua rauhas jossain sivulla, niin milläs perustelet hinta eroa.
    Nää on mielikuvituksen aikaan saamia esimerkkejä, eikä perustu mihinkään todellisen elämään.

    Mutta kun tuntuu olevan € lennossa jos puhutaan näettely pinnan maalauksesta, eli onko niisä aina se SHOW lisä, vai perustuuko se kylmään laskettuun faktaan että aikaa palaa vaikka sen 1500€ erotuksen edestä.

    Tää ei ole vittuiluna kellee vaan kiinnostuksesta yleensä maalaus hommia kohtaan.
    Itse kun en osaa arvioda kuin kauan menis auton mattaukseen ja uusinta lakkaukseen ja puleeraukseen. Ei onneks ole tarvinu tehdä kelloa vastaan mitään (Tai pari kertaa mut vaan pomon kelloa, mut sitä ei lasketa )
    Näin teen kuitenkin kun seuraavan kerran oman vankkurin kimppuun pääsen :eek: :poff:
     

Kerro tästä muillekin!