Tehostettu simpukka '57 plymouthiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja RooZe, 29.10.2014.

  1. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Onkohan kellään tietoa, sopiiko jonkin uudemman laitteen tehostettu simpukka ko. Automalliin manuaalisimpukan tilalle, siis jokin yleisemmin käytetty, ja helpommin löytyvä?
     
  2. DD6

    DD6 Gearhead

    Asia kiinnostaa täälläkin. Oma -58 on manuaaliveivauksella varustettu, mutta tarkoitus on vaihtaa tehostettu versio samalla, kun vehjekseen tehdään isoa remppaa.
     
  3. kingsway

    kingsway Gearhead

    Mullon omassani simpukka -63 Dodge 880:stä. Ei kylläkään yleisempi tai helpommin löydettävissä.
    Mutta voisi päätellä, että uudemman jonkun muunkin saisi siis soviteltua.
     
  4. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Itsellä itse asiassa '57 diplomat mutta sama autohan se teknisesti ja pitkälti muutenkin on. Voihan se olla, että nuo simpukat on 880:sessä ja joissain muissakin täysin sama osa? Vai meinasitko että oli sovitettavissa helposti ? 60-70-80 luvun simpukoita ainakin löytyy helposti mutta ei ole moista että pääsisi vertaamaan.

    DD6, onko sulla 58:ssa ohjaus jäykähkö/jäykkä? Omassa on paria vuotta uudempaan mercuryyn verrattuna (jossa tehostamaton ohjaus) kyllä jäykempi, mitään vikaa en ole löytänyt mutta ei kovin kiva veivattava vaikkei mahdoton. Liikkeelle kun pääsee niin helpottaa. Mercury taas on kyllä vähän voimaa myös vaativa mutta helkkaristi helpompi kuitenkin.
     
  5. kingsway

    kingsway Gearhead

    En ole ite laittanu tuota simpukkaa. Joskus vaan kattelin nuo numerot, kun huomasin ettei se näytä alkuperäiseltä. Ja vanha omistaja kertoi autoa rakentaessaan sovittaneensa paikalleen jonkun sopivan näkösen löytöosan. Tämä siis vuonna -79...
    Tietääkseni simpukan kuoria ei ole muokattu sovittamista varten, mutta rattiakselin kiinnitysratkasu on ite tehty. Aika helpon näkönen se kyllä oli: akselin päässä on tappi poikittain ja kumi päällä. Simpukan kiinnikkeitä ja muotoa auton alta tarkasti katellessa näkee, ettei se auton oma ole, mutta heilahtaa kyllä hyvin paikalleen.
     
  6. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Ainakin 57 Sotossa on ihan erilainen pitkänmallinen simpukka mitä on 59:ssä ja siitä nuorempaan Mopariin. vielä 70-80 luvun mopeissa on samat sisuskalut. Voihan sitä varmaan viritellä minkä hyvänsä etuakselin takana olevan simpukan jos mittasuhteet vaan käy. Joutuu tosin tekemään "laittomia" lyhennyksiä ja hitsauksia ohjausakseliin.
     
  7. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Myynnissä olevat 57:n tehostetut simpukat on harvinaisempia kuin kanan hampaat. Mulla on yksi ylimääräinen simpukka 57 Chrysleristä. Voisin myydä, jos saisin hyvän hinnan.
     
  8. DD6

    DD6 Gearhead

    Tulikin mieleen, että -57 ja -58 tehostetut simpukat ovat erilaisia. Uudempi menee vanhemman tilalle, ja niitä löytynee paremmin kuin -57 mallisia. Toisaalta, jos haluaisi -59 ja uudemman ja helpommin löytyvän, sellaisen vaihtokelpoisuutta kyllä haluaisin selvitellä.

    Tuon ohjaus on suht jäykkä, mutta alatukivarren puslissa onkin sanomista, paukkuu käänneltäessä + ne rättirenkaat.
    Entisessä -58 sedanissa oli teräsvyörenkaat ja myöskin tehostamaton, ja kyllähän sen veivaaminen oli tuskallista tiukassa paikassa, mutta keveni oikeinkin mukavaksi pienessäkin vauhdissa.
     
  9. ari2004

    ari2004 Gearhead

    57 omalla originaalilla tehostetulla simpukalla on höyhenenkevyt ajaa ja ohjata, vaikka nokalla on järkälemäinen 392
     
  10. B

    B Gearhead

  11. kingsway

    kingsway Gearhead

    No mutta, sieltähän sitä tietoa löytyi!
    Vaihtokelpoisten listalla näytti olevan myös tuo mun Dodge 880 palikka.
     
  12. DD6

    DD6 Gearhead

    Kuusneloseen asti Chrysyssä, tuohan mahdollisesti helpottaa tilannetta kovastikin. Kiitokset tuosta!
     
  13. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Tässä kuva kahdesta ko. simpukasta jotka peruskorjasin viime talvena. Jos kellä on näitä epäkuntoisina niin kyllä näitä kuntoon saadaan. Saginawit onnistuu myös.

    [​IMG]

    Valuissa ja letkun lähdöissä on vähän aina eroja mutta toiminnaltaan ja liikkuvilta osiltaan samanlaisia.
     

Kerro tästä muillekin!