Astro ylätukivarren vaihto ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja SOH, 1.5.2012.

  1. SOH

    SOH 1st gear

    Tervehdys !

    Renkaiden vaihdon yhteydessä huomasimme, että Astron (vm. -90, 340 000 km) kuskin puoleisen ylätukivarren pinta oli hilseillyt.
    Pienoinen rapsutus paljasti, että tukevaa metallia ei tukivarren yläosassa ollut juuri ollenkaan ja pystyosassakin näytti olevan jonkinlainen repeämä.

    Onko kukaan vaihtanut tukivartta, millainen homma se olisi ja löytyyköhän vaihtamiseen kelpaavia tukivarsia jostakin ?
    Jos tuon teetättää korjaamolla, millaiseen summaan ehkä tulisi varautua ?
    Astro on kyllä muuten hyvässä kunnossa.

    Nimim. Eroavatko nyt tiemme 12 yhteisen vuoden jälkeen ?
     
  2. HV

    HV Gearhead

  3. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    astro

    Vieläkös astrossa on yläpallo kiinni niinkun vanhemmissa geeämmissä? Eli niiteillä jotka pitää pirrata pois. Aattelin vaan että tietää varata pirraa/pikku rälläkkää tms. jos tässä on vielä se niitti systeemi.
     
  4. HV

    HV Gearhead

    Re: astro

    On.
     
  5. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    ylävarsi

    Ja uuden yläpallon mukana tulee sit pultit ja mutterit siihen niittien tilalle...Paitsi jos on vaihdettu joskus yläpallo ni sithän siellä on jo pultit. Taitaa nuo olla aika kestäviä kun viime kesänä vaihdoin yläpallon 78 cädiin niin molemmat oli alkuperäiset
     
  6. woland

    woland 3rd gear

    Astrossa on sama ylätukivarsi kuin Capricessa. Rungosta kaksi pulttia irti sekä yläpallo irti.

    Tietty kun on sen verran purkanu ni kannattaako jättää vanhaa alapalloa? Sen vaihtaminen paikallaan onkin sitten temppu. Irtonaisena helppoa kunhan on prässi. Samalla sitten vaihtaa kätevästi alatukivarren puslat..... :)

    Tuossa kuva ja esimerkkihinta:
    http://www.usavaraosat.fi/product_details.php?p=917
     
  7. L.P.

    L.P. Gearhead

    Lieneekö eri ylätukivarsi 85-89 ja 90-> takavetoisissa?

    Esim. Koskisen linkki http://www.usavaraosat.fi/product_details.php?p=6926 mainintana vain 89 asti. Sama juttu Rockautossa.
    Mites käytännössä?

    Nelivetoon tarjolla kaikille vuosimalleille ylä- ja alatukivartta.

    nimimerkki: Sama vika.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    ja kun alatukivarsi on kädessä niin samaan vaivaan vaihtaa samalla irrotetun kuoleentuneen iskarin ja jousen, niin ja sen alatukivarrenkin, ruosteessa sekin jo on. :lol:
     
  9. CC

    CC 1st gear

    Kömpelö ajatus,mutta tarkistappa vin koodista että jos vaikka autosi olisikin -89 valmistettu ja rekattu vasta 90 tai jopa 91.Joskus noi sisustetut mallit makaa aika kauankin odottamassa varustelua.
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuo vuosimalli 90 on sellainen vedenjakaja malli, siinä on osa osista samaa kuin vanhemmissa ja osa taas samaa kuin uudemmissa mutta ei kuitenkaan suoraan mikään selkeästi jompaa kumpaa. Sama näkyy koskevan saman vuosimallin jeeppiä, onko silloin ehkä tullut jotain muutoksia määräyksissä.

    Todennäköisesti erot osissa ei ole suuria, siinä saattaa olla esim. ABS:n johdoille kiinnityslenkit tai siis niistä vanhemmista ne saattavat puuttua. Itse perusosa on muodoiltaan varmasti sama.

    Esimerkiksi apusimpukan osalla on sellainen, että kiinnityspultit runkoon on erikokoiset kuin vanhemmassa. Tai sitten voi olla samankokoiset. :D
     
  11. L.P.

    L.P. Gearhead

    Jahas, kiitoksia infosta. Minulla on 1992, joten ei epäilystä etteikö olisi uudempaa mallia.

    Hyviä pointteja, mm. ABS piuhan kiinnikkeet. Kuvia kun katsoo netistä, niin näyttää omaan silmään ihan samalta kaikki - voin hyvin uskoa. Pallonivel ja puslatkin samat 1985-2005.

    Onko ketään, joka olisi laittanut uudempaan autoon vanhemman ylätukivarren toteamaan, että toimii? Tästä olisi apua päätöksenteossa että korjataanko vanha vai etsitäänkö suosiolla toinen.
     
  12. pujar

    pujar 1st gear

    Itselläkin on ylätukivarren puslien vaihto meneillään.Kasasin puslat ja akselin,sit tuli sen verran sössittyä et se yksinäinen prikka meni väärälle puolelle.Onkohan mitään merkitystä?eli se prikka joka on kiinnityspisteiden vieressä.Pitäisi tulla sille puolelle missä on olake tukivarressa.Tulipa vaikeesti selitettyä.

    http://www.ebay.com/itm/Suspension-Cont ... 5d52a0fd0e
     
  13. sbf

    sbf Gearhead

    Caster kulmaan vaikuttaa vähän.
    Sen toki saa säätölevyillä korjattua kulmansäädössä.
     
  14. pujar

    pujar 1st gear

    Käytin kuiteski vielä akselin irti ja prikka oikealle paikalle.Mut nyt taisteltu alatukivarren asennuksen kans pari tiimaa.Piti ottaa aikalisä,yritin sillee et kierretangolla jousta nippuun tunkkia apuna käyttäen.Ei silti meinaa mennä etupään pultti reikäänsä!Onko mahdollista laittaa sillee et laittaa ensin tukivarren kiinni runkoon ja sit vasta jousen?Nytki varmaan menis tosta,mut epäilyttää tuo 12mm tanko et kestääkö vielä tiukkomista.Vois auttaa ku olis jousipuristimet
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Nelivedossa on varmaankin palikat ihan erilaiset, kun on vääntösauva.

    Hantta
     
  16. pujar

    pujar 1st gear

    No niin sain tukivarren paikalleen vetoliinan avustuksella.Alatukivarren jousikupissa on kaks pikku reikää,ilmeisesti ne on merkit milloin jousi on oikeassa kohdassa(toinen ummessa toinen vapaana).Laitoin kyl jousen oikeaan kohtaan,mut siinä punomisessa on hiukan liikahtanut.oli ehkä vajaa 5mm yli molempien reikien!Pystyisiköhän jousta vielä pyöräyttään jollain konstilla?Vai onko mitään merkitystä?
     
  17. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Tukivarsia ku saa uusina puslineen/pallonivelineen esim us partsilta karvan alle 180€ (plus tietysti postikulut) niin kannattaa tarkkaan harkita viitsiikö siihen vanhaan rueta puslia ja niveltä vaihtamaan jos ja kun se on kuitenkin ruosteessa. tai sitten rueatko ettimään käytettyä osaa jos/kun/ehkä siihen kuitenkin pitää niveltä ja puslaa vaihtaa
     
  18. pujar

    pujar 1st gear

    Niin,puslien ja alapallon vaihto ei ollut homma eikä mikään,kun vertas tukivarren asennukseen.Ebaysta sain kaikki keulan osat alle ton 180e.Tukivarsi ei ollut ees pahasti ruosteessa.
     
  19. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    ei toi 180e paha ole muuten, mutta just katoin omaan takaveto astroon keulaan kaikki liikkuvat paitsi simpukkaa. siis tukivarsiin puslat ja pallot sekä ohjauksen kaikki nivelet on kuluineen n.200e rockautosta.
     
  20. pujar

    pujar 1st gear

    niinpä!ebaysta löytää monesti niin sanottuja nos"osia(nos osat on uusia osia,mut vanhaa varastoa) tosi halvalla.Alapallot 2kpl 22e,moog made in usa.Oli kylläkin merkinnällä k6107(6141)sama pallo kuiteski.
     

Kerro tästä muillekin!