Hammastanko ohjaus -63 Impalaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja impala-63, 19.7.2013.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Onko kukaan laittanut kyseisiin X-runkoisiin hammastanko ohjausta?
    Tiedän että valmiita bolt on paketteja on saatavilla mutta hinnat alkaen 1600$ vähän hirvittää.

    Mistä autosta saisi sopivan hammastangon? Eli palkin etupuolelle.
    Yritin jenkki foorumeilta hieman kytätä ja jossain luki että olivat laittaneen jonkun -99 dodge intrepidin ilmeisesti sama kun chrysler 300M tangon.
     
  2. Hävittäjä

    Hävittäjä 2nd gear

  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    joo toi simpukka on toinen vaihtoehto, mutta kun tuo hammastanko ohjaus kiinnostaisi hieman enemmän.

    Tossa on flaming riverin kitti http://www.flamingriver.com/index.php/p ... 14/FR356KT

    ja tuossa pelkkä hammastanko http://www.flamingriver.com/index.php/p ... FR40022PLN

    aika paljon tulee kiinnikkeille hintaa vaikkakin tuossa kitissä on rattiputki mukana.

    tuossa olisi 300M hammastanko
    http://www.carid.com/2001-chrysler-300m ... 58998.html
    Rockautossa 350$ pantin kera.

    muistuttaa hyvin paljon unisteerin tankoa ja taitaa tuo maval tehdäkin molemmat, unisteer http://www.unisteer.com/search_by_produ ... n_kit.html

    aika paljon jää kiinnikkeille taas hintaa. :eek:

    Täytyy varmaan romiksilta kysellä löytyisikö niin voi sovittaa ja katsoa miten onnistuu.. Löytyykö keltään 300M hammastankoa?
     
  4. Hävittäjä

    Hävittäjä 2nd gear

    300M:ssä niinkuin etuvetoisissa yleensäkkin hammastanko on akselilinjan takapuolella eli ei hyvä.
    -93 uudemmat camarot ja firebirdit sekä Mustangit vähän vanhemmatkin, nämä ekana mieleen amerikkalaisista missä hammastanko akselin etupuolella.
    Niin ja thunderbirdit myös.
    Fox mustangin hammastanko taitaa olla käytetyinpiä kaikenmaailman valmissarjoissa?
     
  5. Hävittäjä

    Hävittäjä 2nd gear

    eikun perskeles oon väärässä kyllähän 300ämmän hampitanko kääntää pyöriä ihan oikeisiin suuntiin, luulin muuta kun se on tulipellissä kiinni mutta onhan ne etupyörätkin tosi takana..
    SWT:ltä löytyy purkuosana.
     
  6. Hävittäjä

    Hävittäjä 2nd gear

    jos yhtään sattuis etsintöjä helpottamaan niin chrysler vision on vastaava alustarakenteeltaan 300m. vanhimmat niistä jotain -93-94, voinut jäädä jo nurkalle mätänemään..
     
  7. master39

    master39 3rd gear

    ite oon mallaillut ford aerostarin hammastankoo tuommoseen x-runkoseen, nuita ainakin löytyy ja ei oo kalliita . ja on ainakin suurinpiirtein saman painonen auto!
     
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    MASTER39: Oletko jo saanut miten pitkälle tuo mallailun? Onko heittää kuvia? Tuossa fordin tangossa kun noi raidetangot jatkuu suoraan hammastangon päistä niin tuleeko siinä nyt sitten sitä bumb steeriä?

    Tuon 300M se liikkuva osa on siinä keskellä mihin voi tehdä kiinnitys raudan orkkis sisemmille palloille samalla tavalla kuin unisteerin on tehty, tosin siinä tulee uudet raidetangot mukana.
    300M Omamassa: 1612-1629 kg
    Aerostar Omamassa: 1630–1880 kg menisi virallisemmin painojen mukaan?

    1963 Impala: mun rekisteri otteessa omapaino 1670kg
    Akselipainoista ei ole tietoa kun mun rekisteriotteessa on vaan 1200kg ja ei tiedä kumman ja miten se katsotaan? Kokonaismassa 2010kg

    Miten se nyt oli virallisesti tuon vaihto? Vähintään saman akselimassan omaavasta sen saa ottaa? Miten todistaa? :eek:

    Mikä muuten noiden hammastankojen liikepituus on? Tarviiko lentokentän muutoksen jälkeen kääntymiseen?
     
  9. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Niin, sitä hammastangon liikerataa kannattaa kans tutkailla ja verrata liikerataan ennen muutoksia. Jos sopivaa / sopivan levyistä ei löydy, sellaisen voi myös sopurahaan teettää.

    Mä laitoin 2gen Camaroon 240 Volvon hammastangon. Ja teetin siihen sopivat sisuskalut Karpiolalla, sopivalla välityksellä ja riittävällä leveydellä / liikeradalla. Mulla tosin oli ajatuksena saada samalla Camaron 30 astetta suuntaansa pyörien kääntyvyys tuplattua ja ackerman eliminoitua pois. (kyseessä Drifting auto)
     
  10. GS

    GS Gearhead

    Entä e46 tai e39 bemarin hammastanko?
     
  11. master39

    master39 3rd gear

    joo se pyörienkääntyvyys säilyy suurinpiirtein samana kun orkkis simpukalla !!! tarkotus syksyllä ruveta laittamaan tuota autoon , aerostarin alkuperäis kiinnikkeet sattuu aika sopivasti tuohon etupalkkiin !! voin laittaa hammastangosta kuvan , jos laitat s-postin



     
  12. iikka-

    iikka- 3rd gear

    En tähän aiheeseen osaa sen enempää kommentoida, mutta oon ajanu ykköskorista camaroa missä oli flaming riverin hammastanko kitti, ja täytyy sanoa että surkein ohjaus kaikista autoista millä oon ajanu. Nämäkin on tietty varmasti jonkunverran makuasioita, mutta jos mahdollista niin kannattaa koeajaa ennenkun tilaa. :)

    Edit: hammastanko on ihan samanmallinen tossa edellisessä linkissä kun mitä tossa camarossa oli.
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eikös 300M:ssä ja noissa ole sama hammastanko kuin LHS/New Yorkerissakin. Eli siinä on raidetankojen kiinnitykset siinä keskellä hammastankoa, eikä päissä. Se näkyy noissa linkkien kuvissakin.

    Voi olla aika temppu saada raidetangot oikeaan linjaan pyörännapojen kääntövarsien kanssa. Sama haaste on varmasti päistäänkin liitettävissä hammastangoissa. Jos raidetangot lähtee kovin vinosti, niin se vaikuttaa ymmärtääkseni ohjaukseen aika jännästi.
     
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Laitoin masteri sulle privan!

    Miksi se on tuolla 300M tangolla temppu tehdä suoraan? Katso tuosta unisteerin linkistä miten se on tehty. Tekee siihen keskellä osan mihin saa sisemmät raidetandon päät kiinni ja tekee tangon kiinnitykset vanhojen simpukan pultteihin ihan niinkuin on unisteerilläkin.

    Nyt voi kyllä olla että tein idiootin mutta näin olin ajatellut, eikö onnistukaan?! :eek:

    Ajattelin juuri tuon keskikiinntyksen takia tuota 300M tankoa kun silloin ei muuttuisi mitkään geometriat jos sisemmät raidetangonpäät pysyisi samalla paikalla.

    Mites jos laittaa tuollaisen päistää liikkuvan niin tuleeko jotain haritus ongelmia töyssyissä?? En ymmärrä ohjausgeometriasta kovinkaan paljon. :oops:
     
  15. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Unisteerin setit ei ole ainakaan kovin kehuja saaneet, juuri mm kääntösäteen takia. Lisäksi tuo sisemmät/ulommat raidepäät niin miten varaosia?Aina tilaamalla jenkeistä? Kyllä voi mennä aika sompailuksi tuon ohjauksen rakentelu muista vehkeistä.Toki kaikki on mahdollista mutta..
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    VILLETRE: Jos käytän omasta ohjauksesta sisemmät ja ulommat nivelet niin pitääkö aina tilata jenkeistä? Ihan yhtä paljon kuin nytkin. Vaikkakin varmaan tulee tilattua isompi kasa kerralla.

    Mikä siinä menee sen enempää sompailuksi kuin mikään mukaan vieraasta autosta otetun osan yhdistäminen toiseen autoon?

    Tuossa on se yhdystanko johon nivelet tulee sisempiin ja simpukat ulompiin reikiin kiinni.http://www.impalas.com/1963-1964-impala ... 28489.html

    Tuonhan voi vaikka ottaa poikki sisempien reikien jälkeen ja tehdä kiinnikkeet jotka käy siihen keskeltä liikkuvaan hampiin kiinni. Tekee kiinnikkeet runkoon sillein että yhdystanko on samalla kohdalla kuin simpukoiden kanssa. Pitäisi toimia.
     
  17. virveli63

    virveli63 3rd gear

    Kyllä voi mennä aika sompailuksi tuon ohjauksen rakentelu muista vehkeistä.Toki kaikki on mahdollista mutta..[/quote]
    Kaivellaan vähän vanhaa keskustelua, itselle osittain ajankohtainen.
    Onko kuka toteuttanut vaihtoa hammastankoon, ja millä keinoilla ja osilla?
    Millaisia kokemuksia?
    Vinkit kiinnostaa...
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kyllähän se tuli toteutettua, mutta -62 impalaan! Dodge interepidin hammastangolla. Sain auton valmiiksi niin myöhään syksyllä että ei kerennyt tulla kilometrejä paljoakaan.
     
  19. Hö

    1st gear




    Onko tullu ajokokemuksia? Kuvat asennuksesta kiinnostais kovasti.
     
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    On tullut. Ohjaus on hyvä, mutta pitäisi vielä käydä aurauskulmat laittaa kohdalleen. Nyt ne on mittanauhalla vaan laitettu. Kuvia en osaa tänne linkittää, mutta heitä vaikka yv:nä s-postiosoite niin saat kuvia. Saa ne tännekin linkittä jos joku osaa tai neuvoo niin yritän itse kokeilla.

    Kääntäsäde kyllä kärsi jonkun verran. Nyt saa kyllä veivata parkkiruutuihin.
     

Kerro tästä muillekin!