Jenkkifarmarin simpukka johonkin toiseen autoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Holley, 2.9.2015.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    Tässä vähän ehkä tyhmäkin kysymys, mutta riittäisikö simpukan kääntövarren teettäminen jossain koneistamossa siihen, että voisin käyttää tuollaisen GM:n B-bodyn '77-'90 ohjaussimpukkaa jossain toisessa autossa? Tehostimen kiinnitysraudat ja hihnapyörä nyt varmaan myös, mutta siis ajatus että saisi tuon nopean ja jollain laila tunnokkaankin ohjauksen johonkin muualle käyttöön? Voiko ohjaustehostuksen määrään vaikuttaa jotenkin "paineita säätämällä"? Koska nythän ohjaus on sopivan, muttei liian kevyt 1900 kg autossa ja mikä voisi ollakaan kohdeauto, joku 1500 kg auto kenties. Joissain vanhoissa autoissa kun ei ole esim. kovin nopeita ohjauksia tai sitten ne ovat jotain ultraharvinaisia optioita ultrakalliilla ebay-hinnoilla.
     
  2. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Ainakin camaroissa on käytetty nopeampaakin ohjaus-simpukkaa. Eikös jenkkifarmarissa ole aika monta kierrosta laidasta laitaan? Tuo camaron sporttimallin simpukka on nopeampi.

    Meinasin joskus aikoinaan laittaa sellaisen camaron simpukan -91 sedan capriceen, mutta jäi kumminkin laittamatta kun möin koko auton. Osat oli jo hyllyssä.

    Mihinkäs autoon meinasit laittaa?
     
  3. Holley

    Holley Gearhead

    Farmarin ohjaus on reilu 3 kierrosta laidasta laitaan ja renkaat kääntyvät todella linkkuun. Eli jossain fox-mustangissa vaikka ohjaus oli vain 2,2 kierrosta, kääntäminen oli kaartamista eikä kääntämistä ja siten siinä olisi ollut enemmänkin varaa eli puolisen kierrosta lisää ohjauksessa.

    En tiedä tarkkaan, mihin tuota laittaisin, mutta siis ajatusleikin tasolla johonkin '60-luvun autoon, jossa on vakiona esim. tehostomaton ohjaus jollain 5-6 kierroksen laidasta-laitaan -simpukalla. Niissä jos on tehostin, ei se ohjaus välttämättä edes ole nopeampi.

    Tykkään farmarin ohjauksesta, siinä on tuntoa ja se on ihan hyvä. Omistan yhden ylimääräisen pian purettavan farmarin ja siksi tuo simpukka on kiva, kun sitä ei tarvitse ostaa tai etsiä vaivalla ebaysta.
     
  4. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Ei sitä kääntövartta tarvi / kannata teettää, niitä on maailma pullollaan ja aika hyvin voi vaihtaa simpukasta toiseen, jotkut käy suoraan, toisiin joutuu hieman viilaa näyttämään.
    https://www.google.fi/search?q=gm+pitma ... 1yCh086gtP
     
  5. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    B Omegan simpukka menee moneen vanhaan jenkkifoordiin. Ei kovin helposti mutta menee kuitenkin.
    Orkkis kääntövarren booreja pitää viilata millin verran suuremmaksi ja kiinnitysreijät pitää tehdä runkoon uusiksi.

    Tämä siis kun ajellaan suljetulla ja valvotulla radalla kun nuo massat eivät oikein riitä Opelissa.
    Joskin jenkkien tarvikemallin bolt-on-simpukat taitavat perustua Isuzun maasturin simpukkaan mutta niissähän onkin sitten kestävyyttä tuova viripajan tarra kyljessä.
     
  6. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Liekköhän mistä simpukasta tehty tommonen Borgesonin tekele? Falconiin tuli semmonen laitettua muutama vuosi sitte.
     
  7. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Borgesonista nimenomaan kuulin tuommoista.
    En ole itse nähnyt tekelettä mutta mahdollista on early mustangien ja 50-luvun isokoppaisten kanssa.


    Asiaa sivuten: Käykö 80-luvun Fordien Borg Warnerin tehostajan pumppu Omegan ZF-simpukkaan paineiden puolesta?
     

Kerro tästä muillekin!