Mistäköhän Electra kylmäaineensa hukkaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja DD6, 24.7.2014.

  1. DD6

    DD6 Gearhead

    Auto on siis -86 Electra Estate Wagon manuaali-ilmastoinnilla.
    Kampe kävi Treella viime kesänä asiantuntevassa huollossa ja täytössä, mm. vuotava kompura vaihdettiin tiiviimpään. Tehtiin typpitäytöt ja väriainetutkimukset, vuotoja ei havaittu.
    Kuitenkin liemet pysyivät sisällä vajaat kaksi viikkoa, sen jälkeen alkoi kompuran jaksottainen käynti.
    Mitähän tässä kehtaisi epäillä vialliseksi paikaksi? Höyrystin (siellä lämppärikotelon sisällä) nyt on ainoa komponentti, jota ei pysty suoraan havaitsemaan. Viime syksynä vaihdoin lämppärin kennon ja samalla putsasin höyrystimen edestä kolme nyrkillistä multaa ja muhjua. Olisiko vanhuuttaan syöpynyt?

    Ei kait tämä uusin korvaava kylmäaine kuitenkaan niin vikkelää kamaa ole, että ehjästä järjestelmästä karkaisi jälkiä jättämättä?
     
  2. DD6

    DD6 Gearhead

    Toinen ajatus:

    vaihdatin vuotaneen kompressorin tilalle hyllystä "löytyneen" yksilön, joka oli ollut tulppaamatta ja elementtien armoilla useamman vuoden.

    Voiko tuollainen kehittää itseensä vuodon, vaikka olisikin toiminut alkuunsa ihan hyvin? Tiivisteet kuivahtaneet tms?
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Oliko se korvaava aine R12 järjestelmään ilman R134a-muutoksia tarkoitettua? Jostain tulin siihen ymmärrykseen että R134a pääsee vanhanmallisten tiivisteiden läpi ja kai letkuistakin jos niitä ei vaihdeta sille sopiviksi. Samoin kompuraan on R134a/R12 sopiva akselikaulantiiviste saatavissa pelkän R12 tiivisteen tilalle. Yhteen kompuraan sellaisen vaihdoin, vieläkään sitä ei ole tullut asennettua mihinkään, vaihto oli ihan helppo juttu sinänsä.

    Näkyykö missään liittimessä öljyä? Se paljastaa helposti ainakin isomman vuodon. Just Chryslerin elvytetyn ilmastoinnin uudellentyhjenemisen paikansin paineventtiiliin kun se ja sen ympäristö oli ihan öljyinen.
     
  4. Qjet

    Qjet 1st gear

    Ei karkaa jälkiä jättämättä, kun on väriaineet laitettu vasta äskettäin sisälle. Vuotokohta erottuu jopa "paljain silmin" , omassa tapauksessa se oli kompura. Täytön tehneessä firmassa vuotokohta löytyy sopivilla työvälineillä ja -menetelmillä vielä paremmin.
     
  5. pptalo

    pptalo Gearhead

    Sorry ot.

    Minkä verran oletten näistä vanhojen aineiden täytöistä maksaneet?
    Uusiin autoihin täyttö n 50 eur.

    Huhujen mukaan näihin monta sataa.
     
  6. DD6

    DD6 Gearhead

    Juu, oli tätä uutta korvaavaa muhjua. Hyvämaineisessa liikkeessä täällä Tampereella käytin 8)
    Liittimissä ei mielestäni näy mitään ylimääräisyyksiä. Pitää silmäillä kertaalleen läpi.

    OK. Voisin siis olettaa, että vuoto olisi nimenomaisesti tuolla höyrystimessä lämppärikotelon sisällä. Väriaine- ja paineistustestit menivät läpi siltä osin, mutta teho alkoi hiipua toisen viikon kohdalla, mahdollisesti jo aiemminkin.

    Testeineen ja täyttöineen meni rapiat 200.
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Se varmasti riippuu työmäärästä ja sanovat että jotkut korvaavat aineet on huomattavan kalliita verrattuna R143a:han. Puolison 92 LeSabreen vuodelta 1992 laitettiin R12:sta korvaavat aineet, samalla piti mineraaliöljyt, jotka ei sovi uusien aineiden ja öljyjen kanssa yhteen, ja hajonneen kompuran systeemiin työntämät murut pestä pois sekä vaihtaa kaikki tiivisterenkaat. Aika hemmetin iso työ oli kun itse tein muut kuin sen täytön.
    Täytöstä maksoin tuplahinnan tuohon antamaasi uusien autojen täyttöhintaan verrattuna ja sen päälle piti vielä hommata PAG-öljyt tulevaisuuden varalle. Öljy maksoi 25€ AD-liikkeessä.
    Uusien autojen vakiotäyttöliikkeet ei tota olisi osanneet tehdä.
     
  8. DD6

    DD6 Gearhead

    Noni, nyt on pistetty uusi höyrystinkenno, kuivain ja orifice tube tilaukseen.

    Josko tuo noilla tulisi kuntoon. On siihen tuota rahanpaskaa jo tungettukin. :wc:
     
  9. ktech

    ktech 3rd gear

    yksi mahdollinen vuotokohta näissä lauhduttimelta tulevat putket jotka syöpyvät puhki peltisen kannakkeen sisällä (alumiini reagoi mustaan rautaan..)

    tosin jos parissa viikossa hupenee aineet niin jossain pitäisi näkyä se öljyinen läiskä, etenkin jos laitettiin väriaineet ed. täytössä.
     
  10. DD6

    DD6 Gearhead

    Hyviä pointteja. Yritin taas vähän tiirailla, mutta en nähnyt jälkiä.

    Painoin sekä kuivaimen että sen toisen pienemmän pöntön venttiilejä, ja molemmista pääsi pihahdus. Järjestelmässä on kuitenkin ainetta jäljellä?

    Kompura ei kuitenkaan lähde enää normaalisti tulille, eli liian vähän ainetta. Kävi mielessä myös orifice tuben tukkeutuminen, mutta siinä tapauksessa kompuran pitäisi kait kuitenkin käydä?
     
  11. ktech

    ktech 3rd gear

    käsittääkseni jos kuivain/orifice tube on tukossa niin kompuran pitäis sekunnin-parin ajan pyörähtää. painemittareilla toki näkis suoraan mikä on tilanne ja sillä näkee myös nuo mahdolliset tukokset kun paineet heittelee.
     
  12. DD6

    DD6 Gearhead

    Yepp. No, huolto on onneksi varattu parin vkon päähän, kun helteet sopivasti hellittävät ;)
    Sittenhän tuon tietää, mikä nikotteli.
     
  13. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Eiköhän tuo löydy vuoto löydy typellä tai sillä väriaineella.
    Jos höyrystimessä on kovasti likaa kiinni on todennäköistä, että sieltä vuotaa.
    Tosin vanha kompura voi ottaa itseensä kun sen ottaa "uudelleen" käyttöön.

    Mutta tosiaan typpikoeistus, sillä siitä eteenpäin pääsee.
     
  14. DD6

    DD6 Gearhead

    Höyrystimen edessä oli pari nyrkillistä maatunutta ainesta, en osannut siinä vaiheessa katsella mahdollisia värijäämiä.

    Mutta teille tuo lossi on huoltoon tulossa. ;)
     
  15. sibe70

    sibe70 Gearhead

    pitääpä olla tarkkana ;-)
     

Kerro tästä muillekin!