ilmastointi ilman täyttöä talven yli?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Tero.Rutanen, 27.5.2014.

  1. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Viime syksynä jäi konerempan yhteydessä ilmastointi täyttämättä. Sisällä on vain desi öljyä uudessa kompurassa, ja uudet tubet, o-renkaat ja kuivain tuli paikalleen. Kannattaako täyttöä edes harkita, vai pitääkö kuivain uusia? R134 on ollut aineena.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kuivain kai ottaa aika herkästi itseensä, maksaa yleensä aika vähän jos ei sulla mikään yyber harvinainen peli. Joku muu varmaan paremmin tietää.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kasasitko järjestelmän, vai oliko se talven letkut ja putket auki?
     
  4. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Kasasin silloin syksyllä, putket ollut kiinni. Jäi täyttämättä kun lämpöongelmia tuli vuotavan paisuntasäiliön takia ja sit tuli pakkaset.
    jos sen alipaineistas ja jos ei ole vuotoja niin täyttäisi. _Roadmasterin kuivain ei kyllä ole kallis.
     
  5. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Noi Kuivain/varaajat mitä GM käyttää ei kovin helpolla tukkoon mee, kokeile täyttää.
     
  6. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Mustangiin juuri eilen samaa pohdittiin. Järjestelmä ollut tyhjähkönä mutta kasassa käyttämättömänä vuosia. Laitettiin pajalla rs24 aine sisälle tiiviyskokeen jälkeen, vanha kuivuri jäi paikalleen. Hyvin pelittää. Eiköhän tuo ole tiemestariinkiin vain täytön paikka jos muuten tiivis
     
  7. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ^Jep just noin. Käy jossain pajalla mitkä täyttää noita tekemässä tuo koepaineistus. Niillä on esim ultraääni laite millä vuotokohta löytyy helposti. Ei freonia ilmakehään niin maailma pelastuu!
     
  8. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Joo ja väriaineilla. Yhellä pro äijällä mikä huoltaa lentsikoita on tollainen. Mun autosta vuoto löytyi helposti kun vuodon kohdalla se laite rupes antaa äänimerkkiä.
     
  9. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Pystyykö noi huoltamoiden automaattikoneet ohjelmoimaan manuaalisesti kun tuntuu ettei kaikki pajat tai yksittäiset asentajat taida tietää miten ilmastointilaite edes toimii?
    Tuttu kaveri tekee lähes kaiken niillä vakuumipumpulla, mittareilla ja pullolla, mutta kun on vähän ylityöllistettyä sorttia...
     
  10. kylähullu

    kylähullu 3rd gear

    Jos tarvitset tyhjiöinnin/täytön, niin se onnistuu.
    Pistä yv, tai soittele jos numero on tallessa.
     
  11. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Osalla huoltolaitteista pystyy tekeen periaatteessa kaiken mitä irtopumpulla ja mittareillakin. Tosin tosiaan ikävä kyllä kaikki eivät osaa edes käyttää huoltolaitetta saati tajua ilmastoinnin toimivuudesta mitään.
     
  12. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Minkä verran pitäisi R12 systeemin sietää painetta? Tarvitsisi tehdä koeponnistus systeemille joka on ollut ties kuinka kauan auki,vähintään kuitenkin kolme vuotta.
     
  13. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    15bar oli jonkin valmistajan ilmoittama koeponnistus paine, mutta kyllä niitä on ongelma tapauksissa yli 20bar paineellakin ponnistettu ennen vuotokohdan löytymistä.
     
  14. sibe70

    sibe70 Gearhead

    20 bar koeponnistus tehdään meillä aina, järjestelmän (vanhankin) varoventtiili laukee siellä 26-28bar kieppeillä(mallista riippuen), eli järjestelmän pitää kestää vähintään sen.
     
  15. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Juu. Täytyypä kysäistä tuosta naapurista onko sillä sopivaa liitintä että saa paineet sisään ja pääsee ihmettelemään että vuotaako.
     
  16. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Kiitos Kylähullulle, nyt on kulmakarvat riitteessä kun laittaa ilmastoinnin päälle. Suosittelen muillekin kylmähoitoa tarvitseville.
     
  17. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    juu, mitähän arvoja tuosta painekytkimestä vois mitata että onko kondikkeessa vai ei?

    Kylmän tulo loppui loppukesästä, ja kun kuivain purkin vieressä olevan kytkimen yhdistää niin kompura menee päälle ja putket hikoilee/kylmenee. Vaihdoin tän uuteen muttei auttanut ja tajusin että on myös se toinen anturi joka on lauhduttimen putkessa, pieni kolmepinninen, oiskohan se nyt vaihtokunnossa?

    http://www.rockauto.com/catalog/moreinf ... cc=1022218
     
  18. Mbox

    Mbox 1st gear

    Tarkistuta nyt ensin se kylmäaine määrä. Se painekytkin on varmaan matalapaine kytkin ja kun ohitat sen niin ilmastointi toimii tietysti.
    Sen kytkimen tarkoitus on estää höyrystintä jäätymästä liian matalilla paineilla ja samaten suojaa kompressoria koska sen jäähdytys toimii kylmäaineella jota nyt ilmeisesti on liian vähän.
     
  19. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Joskus on myös ongelmana ettei uuden matalapainekytkimen sielunaukaisija avaa liitoksen sielua.
    Kannattaa avata varovasti hieman ja sitten laittaa presu paikoilleen.

    Jos on kyse normi GM tuotteesta pitää nastojen välillä olla suora yhteys kun on paikoillaan ja kylmäaineet sisällä. Eli siis n. 0 ohmia.
     
  20. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Normi GM on kyseessä,-96 tiemestari.
    Pitääpä mitata tuo matalapaine presu ensin, kylmäaineita kun en itse pysty mittaamaan. Jostain syystä lähipiirin autoihin on menneenä kesänä vaihdettu noita korkeapaine/yhdistelmä antureita jo 2 vehkeeseen niin syyttävä silmä hakeutui sinne.

    Voi myös olla että kylmäaineet on karannut.
     

Kerro tästä muillekin!