Ilmastoinnin kompura vuotaa; pitääkö muuta vaihtaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja anttikristus, 1.7.2015.

  1. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    95 capricessa (uudempi 134 aine) ilmastointi falskaa sen verran, että olen joutunut täytättämään sen parina kesänä. Nyt huoltomies katsoi uv-lampulla, että kompura on väriaineessa. Luultavasti se siis on se vuotopaikka. Jos nyt vaihdan siihen kompuran, niin pitääkö/kannattaako jotain muuta vaihtaa samalla?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Periaatteessa kannattaa koska voi ruveta kohta vuotamaan muualtakin. Tiivistesarja o renkaineen koko systeemiin ei oo kallis ja ehkä,office tube samalla jos on?
     
  3. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kuivain ja orifice tube olisi syytä vaihtaa kompuran vaihdon yhteydessä.
     
  4. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Oli tarkoitus tälle kesälle vaihtaa kompura, mutta enpä kerinnyt, ennen kuin kämähti. Kytkimestä lähti siihen etummaiseen levyyn ilmeisesti vulkanoitu levy irti ja jäi pyöriskelemään miten sattuu sen etummaisen levyn ja hihnapyörän väliin. Sain sen nyrhittyä irti, mutta hihnapyörän laakeri pitää sen verran kolkkoa ääntä, ettei huvita paljoa ajella, ennen kuin saa kompuran vaihtoon. Kompura pyörii käsin, mutta jotenkin ikävän tuntuisesti.

    Mitä nyt kannattaisi tehdä, että saisi järjestelmän korjattua varmatoimiseksi, mutta mahdollisimman järkevillä kustannuksilla?
    Ajattelin, että tekisin näin:
    1. Tilaan Rockautosta kompuran, kuivaimen, orifice tuben.
    (mahtaisko esim. tämä olla käypää tavaraa:)
    http://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=3930891&cc=1037483&jsn=439
    2. Tyhjennytän systeemin lähimmällä korjaamolla (kauas ei uskalla ajaa)
    3. Vaihdan kompuran ja kuivaimen, mutta jätän letkut irti ja mangneettikytkimen sähköliittimen kytkemättä.
    4. Ajan ilmastointipaikkaan, jossa huuhdellaan kunnolla järjestelmän letkut ja kennot (ei varmaan onnistu joka korjaamolla?), vaihdetaan orifice tube ja täytetään systeemi.

    Kuulostaako järkevältä? Minkäänlaista kokemusta näistä systeemeistä ei ole..
     
  5. Latva jr

    Latva jr Gearhead

    Ei välttämättä kannata jättää letkuja kiinnittämättä ja näin järjestelmää avonaiseksi, mikäli siis oikein ymmärsin. Kuivain imee itsensä ilmasta kosteutta. Joten kun paketit tulee maailmalta, kuivaimen tulpat on syytä irrtoittaa vasta asennusvaiheessa ja ruuvata samalla kaikki linjat kiinni kuten kuuluu. Sit alipainetestin lisäksi on suositeltavaa tehdä myös ylipaineistus typellä, mutta osaavassa ilmastointihuollossa/yleiskorjaamossa osaavat kyllä.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eikö tuo typpipaineistus kuivaa ton systeemin? Eli jos on järjestelmä avoinna niin typpipaineistus hoitaisi ton kosteuden sieltä veks?

    Mun muistaakseni joku tollasta mulle sano kun noita hommia tein kesätöissä pari vuotta sitten. En tosin mitään tajunnut asiasta, käytin vaan konetta ja raportoin tuloksista niille ketkä jotain asiasta tajusi ja tein mitä käskettiin.
     
  7. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Se estää kosteuden menemisen mut kuivaumen ryynejä ei oikein mikään kuivaa. Eli kuivain aina viimeseksi ja heti alipaine tai typpi
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Hihna irti ni voi ajella, vai onko tossa jo kaikki "serpentiinillä"?
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei hihnaa tartte irrottaa, ei kompura lähe käymään jos systeemi on tyhjä.
     
  10. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    Roadmasteriin tehtiin juuri sama operaatio. Sama tekniikka kai? Kompuran lisäksi kannattaa vaihtaa kotona se orifice tube, löytyy akun vierestä alemmasta lauhduttimelle menevästä putkesta. Uudet o-renkaat tietysti liittimiin. Putket kiinni niin voi tosiaan ajaa kun ei se lähde tyhjänä pyörimään, otin kuitenkin varmuudeksi johdon irti. Kuivain vaihdettiin ilmastointihuollossa vasta juuri ennen täyttöä. Hyvin pelaa ainakin toistaiseksi, taisi olla juuri tuo linkin kompura mullakin.
     
  11. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Vanhat kylmäaineet pois -> Vanha kompura pois, uuteen eka öljyt ennen kuin laitat paikoilleen. putket kiinni tai tulppaat hyvin. sitten korjaamoolle missä järjestelmä huuhdellaan ilman uutta kompuraa.
    kuivaimen ja orifice tuben vaihto, kuivaimeen oljyä ja kylmäaineet. siinä järjestys.
    Kompura ei lähde päälle kun ei ole kylmäaineita joten on vaaratonta ajaa.(jos haluaa voi jättää kompuran johdon irti)

    Typpi kuivaa tosiaan kyllä järjestelmää muttei kuivaimen silicakeeli palloja, ei auta uunit,yms.
     

Kerro tästä muillekin!