Lähivalojen kahdennus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja valpas, 29.11.2015.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Onko lähivalojen kahdennus sallittu uusissakin autoissa?
    Tuli Kangasalla vastaan yks uudehko auto, jossa oli neljä identtistä lähivaloa nokalla. Kaks samassa lyhtypaketissa. Ne ei olleet niitä päiväajovaloja, eikä sumuvaloja. Oli pimeää, enkä saanut selvää, minkä merkkinen se auto oli (nuo nykyautot näyttää pimeessä kaikki saman laisilta....) Pitäs koittaa autokamerasta kattoo.
    Itse just löysin Lisä H4:set varastoistani, jotka aion Datsunin nokalle viritellä lähipäivinä.
     
  2. Holley

    Holley Gearhead

    En tiedä.
    Joskus oli raja v.1981. Sinänsä asialla ei itselleni ollut väliä, kun relekytkennällä tehtynä oli helppo joka tapauksessa käyttää katkaisijalla ne kahdennetut valot ja ihan laturinkin takia joskus kirkkaana kesäpäivänä turha niitä neljää lähivaloa silloin on polttaa. Ainakin 84 Caminossa sekä 79 Capricessa oli selvä ero, oliko 2 vai 4 lyhyttä valoa päällä. Varmaan pitäisi askarrella nykyiseen farmariinkin tuo kytkentä.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    80 on raja nykyään.

    Tekee johdot niin että saa katsastuksen ajaksi otettua liittimen auki niin ei pala lähivalo katsastuksessa

    Muutenkin ihan paska laki tollanen kielto, häikimisellä sitä on turha perustella kun kuitenkin tehdastekosia xenon valoja saa autoissa olla ja ne vasta häikiikin. Ei noille kaikille edes viitti lyhkäsiä vaihtaa kun ihan sama ajavatko pitkillä vai lyhkäsillä, saman verran häikii.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Joskus kait tuplaaminen oli kielletty kun ihmiset suuntasi niitä minne sattuu

    Joten holhous

    Ennemmin poliisin käyttö eli jos kahdennetut valot häikäsee säädön tai säätämättömyyden takia niin rikesakko kouraan, alkaa se parin sakon jälkeen kiinnostamaan ruuvaria käyttää
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tai jos mitkä tahansa valot häikäsee niin sakko kouraan oli sitten kahdennetut tai ei, halogeenit tai xenonit. Millä senkin sitten mittaa koska valo on häikivä?
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Jos se poliisiauton kuljettajaa häikäisee niin eikös se silloin häikäise muitakin

    Sitä en oikeen tiedä miten ihmeellä on niinkin paljon autoja liikkeellä valot kierossa kun kuitenkin ne vuosittain tarkistetaan
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Noo, joku vaihtaa polttimon ja sitten ei se menekkään ihan paikoilleen sinne kun asentaja kyrpiintyy, esim. Volvo V70 tämä on yleistä kun sen polttimon tuntuu saavan sieltä takaa pois, mutta sitten ei sitä saakkaan ja tarttis umpio irrottaa ja puskuri. Helpompaa vaan jättää se polttimo sinne vinoon ja lyödä se rauta kiinni väkisin ja sitten häikii.
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Tuntuu joka vuosi pahenevan toi ongelma? Onko syy naarmuuntuvat muoviumpiot, vai mikä niissä on että heijastaa ihan mihin sattuu? Välillä toinen ja välillä molemmat, osin heijastavat vielä vitun korkeelle, Koneessa kun istutaan jo n.2n korkeudessa niin silti ei näe eteensä? Eikait valojen tarkoitus ole lentoliikennettä haitata?
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Toi hajavalolla ylös häikäsy mun älyllä johtuu nyky umpio muodista missä valaisevaa heijastin pintaa on alareunassa mahdollisimman paljon lasin ollessa mahdollsimman viisto


    Sen kuorma-autoillessa oon muuten huomannu, et useammilla autoilla valot häikäisee ja oon miettiny onko ajovaloissa joku alue johon osa valosta keskittyy ja joka on juurikin sinne 2m korkeuteen ja kukaan valon tekijä ei ole vaan kiinnostunut tai edes älyä, että siellä on sellainen jonka vois suunnata tiehen tai eteenpäin :odroll:



    Muttas valojen kahdentamiseen, mitä kuorma-autoissa sanotaan, volvossa on jossain vaiheessa vaihto kunnossa orkkis valot ja himottaisi laittaa sinne parivalot kun puskurissa oleva reikä on niin iso
     
  10. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    onhan siinä tietty haasteensa, kun kaikki tehdään tuulitunnelissa, niin valotkin usein on sit kiilamaiset, ja lasia/muoviahan ne päältä tietty on, mistä se valo sit karkailee. jännä vaan et kaikki painava ja sinänsä vaarallinen kalusto sokaistuu juurikin tosta syystä, eikä silti mietitä asiaa? Mutta tosi paljon myös tota sivulle tulevaa heittoa, ja näkee usein että vain toinen heijastaa kaiken valon? Eikö sitä sit leimalla näe?
     
  11. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Ei? Eri ihmisillä on erilainen valonsieto ja vähän hankala sitä on määritellä, että kenellä konstaapelilla tässä maassa on se "keskimääräinen standardi-silmä", jonka mukaan häikäisyn määrää arvioitaisiin...

    Nimim. "itse pystyn pimeällä tuijottamaan vaikka vastaantulijan pitkiin, mutta vieressä istuva rouva joutuu kääntämään päänsä pois vastaantulevien lyhyistäkin"


    Samaa oon ihmetelly tässä viime päivät - tuntuu, että pk-seudulla on joka toisessa autossa vähintään toinen ajovaloista aivan päin per*että. Luulisi jengin oikeesti huomaavan jo kotikatokseen ajaessa, että jotain on pielessä jos toisen puolen tuikku valaisee autokatoksen kattoa, eikä takaseinää...

    -JJ-
     
  12. Lyijykelkka

    Lyijykelkka 2nd gear


    Just näin…eikä se homma juuri katsatuksessakaan parane; äijä sanoo, että "on vähän epäselvä toi valokuvio…korjaa." Mutta kuka korjaa?
    Omassa SämpyläCapricessa oli valot suunnattu päin vittua…tai siis nokalle oli nostettu valot, ruuvattu kiinni ja pistelty töpselit paikoilleen - kävin itsekin niillä hakemassa yhden leiman, ennenkuin sitten tartuin meisseliin (torx) ja vääntelin tuikut näyttämään suurinpiirtein etumaastoon.
     
  13. T&S

    T&S Gearhead

    Oliko jossain olemassa määräys valon määrästä yläviistoon että kaistaopasteet näkyisi kunnolla.
    Joku hämärä muistikuva autojen valoista jotka olisi kielletty jossain koska valoa ei tullut tarpeeksi ylöspäin.
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Kerran joku tuli transportterilla ihan volvon takaluukkuun kiinni korkeelle suunnatuilla valoilla. Transportterissa valot on jo oikein suunnattunakin niin korkealla, että tulee häikäistyksi. Aatelin, että tuuppaan vähän jarruvaloja, jos sitten jäis kauemmaksi. Onneks en tuupannut. Oli polliisit. Olis nekin voinu ajaa kauempana takana, kuin kaks metriä. Mulla on autokamera takanakin....... :oops:
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Minä muistaisin että toi opasteihin valonnäyttö olisi liittynyt jotenkin jenkkien sealed beam- umpioihin mutta en ole yhtään varma
     
  16. M

    M Gearhead


    Ainakin uudessa E-Mersussa palaa 4 ainakin lähes identtistä tuikkua nokalla lähivaloilla. Suomi tulee sääntöjensä kanssa niin perässä, ettei nuo vanhat valosäännöt oikein enää sovellu.
     
  17. Ck

    Ck Gearhead

    Itseasiassa suomi lukee niitä samoja sääntöjä kuin mese siellä tehtaalla. E-sääntö 48.

    Mersussa jos on ledivalot niin siinä näyttää olevan useampi led yksikkö jotka on hyväksytty yhtenä valaisimena, niinkuin muissakin merkeissä.
     
  18. M

    M Gearhead

    Joo, tiedän. Meinasinkin sitä, että vanhemmasta et saa lähivaloja kahdentaa ellei sitten ole tarpeeksi vanha. Lisäjarruvalokin oli turvallisuusriski pitkään, mutta lopulta aivan loistava keksintö. Suomessa, jossa on pimeää yli puolet vuodesta ei saa nähdä eikä tulla nähdyksi. Uudet menee läpi EU-direktiivien ja -määräysten vuoksi.
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Re: Lähivalojen kahdennus, ym. valoista

    Tässä samalla sumuvaloista.... Aikoinaan, kun Autosuunnistettiin, niin oli kahdennetut H4:set, apupitkät, ja kunnon sumuvalot eteen. Peruutusvaloina oli myös hyvät sumarit.
    Kun sumarit, ja muut lisävalot suuntas enempi, tai vähempi sivuille, niin tarvittaessa oli 360° maisema valkoisena. :D
    Volvoon ajattelin laittaa kunnon sumuvalot, ja kääntää ne hivenen sivuille. Riittävän alas suunnattuna (ettei häikäise ketään) ne auttaa esim. hirven näkemistä. Varsinkin kun se tulee hiljaa ajellessa juoksemalla sivusta. Kerrankin meinas tulla sivulasista sisään.
    Vilkuistakin sen verran, että edessä se on liian lähellä kirkaita etuvaloja. Sivupeilissä oleva on hyvä, pitäs määrätä pakolliseksi. Esim. Datsunissa se vilkku on lisäksi etulokasuojan etuosassa (noin 30cm ajovaloista), joka on kans hyvä paikka. Myös etupuskurissa on vilkku, joka on noin 15cm ajovalosta.
    Noista hyvistä ajovaloista sen verran, että miksi niillä ei valaista sitä ajorataa, vaan taivasta? :mad: Liikennemerkeissä pitäis olla pikku merkki alaosassa, kun se oikea merkki tahtoo monesti olla siellä 4m:n korkeudella, johon lähivalot ei yllä (siis oikeen suunnatut....).
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Täällä nyt perinteisesti eka on kiellettyä kun autot jonkun tietyn varusteen kanssa on turvallisuusriski. Sitten yllättäen se varuste tuleekin pakolliseksi ja autot ilman sitä on turvallisuusriskejä... :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!