Mistä tunnistaa aidot Centerlinet kopioista?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja sdfsd, 21.7.2014.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Umpinaiset autodrag "kiihdytys" vanteet kyseessä, koko 15X8,5. Made in USA lukee vanteen sisäpuolella.

    Mistä tunnistaa onko tuo aito vai joku kopio?
     
  2. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    mulla on ainakin pulttikehään kaiverrettu "center line"-teksti. siis ihan ulkopuolelle vannetta.
    toki kai niissäkin voi olla vuosimalleissa eroa..?
     
  3. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mulla on kahdet vanhemmat centerlinet. Center line ja jotain muutakin tekstiä on stanssattu keskireiässä olevaan kauluksen ulkopintaan.
     
  4. smuige

    smuige Gearhead

    mitä mää olen niitä nähnyt niin keskiössä ulkopuolella ollut centerline teksti ja toinen juttu on paino, aidot on aika kevyet.
     
  5. cuda69

    cuda69 Gearhead

    aidot on paljon kevyemmät ku kopiot ja kaikki ns kantit on pyöristetty
     
  6. kaarlekissa

    kaarlekissa 1st gear

    Ainakin painosta...aidot on ihan helvetin kevyet verrattuna "kopioihin".
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos painoja ei voi vertailla, niin aidot voi tunnistaa painon puoleen sillen että se keveys tuntuu ihan epätodelliselta. Mulla on tollaset isoilla slikseillä, aina tota painoa tai oikeastaan sen puuttumista jaksaa hämmästellä. Eli jos rengas ja vanne tuntuu normipainoisilta ja ei ole valmistajan nimeä niissä, voi olettaa että ovat jotain muuta.
    Milla noissa on se ongelma että ovat 76-81 Corveten aluvanne holkkimutterimitoilla, en ole vielä niitä alle saanut.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kyllä noi aika keveeltä tuntuu. Centerline- tekstiä en ole mistään ulkoreunasta löytänyt, sisäreuna tarttisi varmaan seuraavaksi tarkastaa.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Millaisilla muttereilla noi Center Line Auto Drag vanteet kuuluu kiinnittää? Mulla on noissa reikien koko jotain pikkusen alle 18mm ja pulttikehä on silleen kupera että se näyttäisi jäävän irti akselin laipasta siitä mutterin kohdalta. Jälkien perusteella noissa on ollut jotkut isot aluslevyt muttereissa
     
  10. 383

    383 Gearhead

  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kiitti mutta ei vieläkään selvinnyt, noissa ei näkynyt sitä holkin halkaisijaa ja se mun toinen ihmettely on että mikähän noihin vanteisiin olisi sopiva holkin pituus, noi kaikki vaikuttaa pitkiltä näihin vanteisiin. Vanteissa on tosi ohut se pulttikehän laippa ja se on kupera, joka on outoa alumiinivanteille.
     
  12. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Pituus niin pitkä ettei ihan pohjaa, tuolta sopivaa hakemaan:

    http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... 1&p_id=247
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mites se pulttikehän kupera pinta? Vedetäänkö mutteri vaan johonkin tiettyyn momenttiin ja jääkö se takapinta pultin kohdalla irti akselilaipasta?
     
  14. Weijari

    Weijari Gearhead

  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    No nyt otin ne hyllystä esille ja tutkin uudelleen. Ne on tuollaiset (kuva on netistä poimittu):

    [​IMG]

    Pultinreikä on jotain 18,4mm ja holkin pituus (ilman aluslevyn paksuutta) olisi noin 13mm. Tuossa pulttikehässä tosiaan on kupera ulkopinta eikä mitään upotusta kartiomutterille eikä holkkimutterin aluslevylle. Pulttikehän takapintaan on koneistettu ura niin että vanne nojaa akselilaippaan keskiön reunoilta ja sitten pulttikehän ulkopuolelta.
    Kai nuo kuuluu vaan kiinnittää niin että holkkimutteri jää vähän irti akselilaipasta ja keskittäminen hoidetaan keskitysrenkaalla kun jäähän niihin holkkimuttereihin vähän väljää joka tapauksessa.
     
  16. niklas_ve

    niklas_ve 3rd gear

    Mielestäni tuohon tulee ihan tavallinen holkki mutteri ja pituus juurikin niin että mutteri ei pohjaa napaan. Mutteriin vain sopiva tavallinen pyöreä holkki prikka. Keskiöstä sovittavia nämä jenkki tarvikevanteet eivät ole juuri koskaan. Keskitys täytyy tehdään muttereilla ja niiden pitää olla suht jämptit vanteen reikään. Kiristys arviolta 120-140 nm. Nippeli Teppo osaa kyllä auttaa valinnassa kun otat yhteyttä.

    edit: Jos haluat käyttää keskikuppia niin keskiö sovitus ei onnistu muutenkaan. Laita vanteesta kuvia etu ja takapuolelta niin on helpompi autttaa.
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Noin kai ne vaan kuuluu, tuntuu vaan niin epävarmalta se keskittyminen ja se että se ei nojaa akselilaippaan siitä pultin ympäriltä. Holkkimuttereiden holkin halkaisija on yleensä 0.687" kun tuohon sopisi 0.72" jämptisti.
    Aikaisemmin vähän suunniteltiin että koneistamo tekee niihin reikiin tiukahkot ulkokaulukselliset teräsholkit joissa on kartio kartiomuttereiden käytölle. Noilla voisi sitten käyttää helposti 7/16 pultteja tai 1/2 pultteja riippuen akselista joka on alla. Taidan jatkaa tällä linjalla, jospa ne ensi kesänä saisi jo alle.
     
  18. pas2

    pas2 Gearhead

    Paino on se hyvä tunniste, ne on kevyet, siis uskomattoman kevyet. Uskottavan kevyet ei ole centerlinet :)
     
  19. 383

    383 Gearhead

    kyllä noi on centerline pro stock oli muistaakseni 7% kevyämät perinteiset auto drag
     
  20. Substitute

    Substitute Gearhead

    On ne kevyet, yhdellä kädellä ylähyllystä nostin alas vanteen slikseineen, siis tikapuilla kiipeillen. Nyt kokeilin tuolla vakiokokoisella holkkimutterilla kun sellainen lootasta löytyi, noin reilun millin väljä reikään, eii keskitä vannetta.
     

Kerro tästä muillekin!