Vanteiden pulttijaosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja maddis, 20.5.2015.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    Varmasti leveämmätkin saa, mutta halusin pitää 84 Caminoni aikanaan järkevän näköisenä. 235/45 x 17" -renkailla näytti tältä:
    [​IMG]
    ei kai ole sama auto kyseessä...?
     
  2. siekkinen82

    siekkinen82 1st gear

    kun tuntuu ainakin kiven alla olevan vanin 8 pulttiset alut ( kohtuu hintaan) niin mahtaako fordin 8*170 mennä edes epäkesko pulteilla paikoilleen? kyselee tuskastunut ja tietämätön ja samaan hengen vetoon niin minkä kokoiset mahtuu tuolla 99 vuosimallin vanin alla pyörimään?
     
  3. niklas_ve

    niklas_ve 3rd gear

    Kyllä noita 8x6,5"/8x165 jakosia on mun mielestä kyllä enemmän tarjolla kun 8x170 jakosia vanteita. En lähtis siihen laittamaan muuta kuin oikealla jaolla olevia vanteita. Rengaskokoon viitaten niin minkä kokoista vannetta ajattelit niin helpottaa tuota rengaskoon "arpomista".
     
  4. siekkinen82

    siekkinen82 1st gear

    Oli mielessä joko 20 tai 22tuumainen. Noita kun katselee käytettynä niin tuntuu vaan noi fordin vanteet olevan tuplasti halvemmat. Siksi aattelin udella.
     
  5. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Hummerissahan on sama jako. 8x6,5"/8x165mm.
    Sopivuudesta en tiedä. (keskireikä,ET)
     
  6. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Onkos noiden muiden speksien heitolla kuin väliä?
    Olis aluvanteet muuallekin "sopivalla jaolla", mut jos pultti/mutterikoko heittää 12x1,25 -> 12x1,50, offset 55 -> 40 ja keskireikä 56,1 -> 57,1, niin tuleeko traumoja?
    Erikokoisia pultteja ja muttereita varmaan saa kaupasta, mutta offset on "pienempi"? Tuleeko rengas silloin "vähemmän ulos", eli tuleeko ahdasta? Keskireikä jos on (niinkuin ymmärtäisin) millin isompi, niin ei ainakaan jumitu..?
    Kannattaako kokeillakaan..?
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuossa pulttikoossa näkyy olevan vain erilainen kierre, halkaisija sama 12mm.
    Offset/ET on riippuvainen vanteen leveydestä. Jos on samanlevyinen vanne, niin sitten pienemmällä ET:llä/offsetilla vanne tulee ulommas.
     
  8. niklas_ve

    niklas_ve 3rd gear

    Pulttikoon muutos ei vaikuta kun sulla on vain oikealla kartiolla ja jengalla oleva mutteri/pultti. Tuo et:n muutos tuo vanteen 15mm ulommas kuin vakio jos leveys on sama. Keskireikä on millin isompi johon ei sovitetta saa mutta pultit/mutterit nätisti ristiin kiristämällä sen saa kyllä keskitettyä.
     
  9. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Heyy.. kuullostaa hyvältä. Millin heitto keskireiässä ei ole minusta paljoa ja jos vanne tulee pienemmällä offsetillä ulommas, niin sehän on vain "cool"..? Nyt sit vissiin pulttikauppaan...
     
  10. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Eihän. Pultti taipuu kartion kohdasta sen puoli milliä ja juuresta se on vähemmän..
     
  11. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Olisikohan noita letukan 5x4,75" jaolla olevia vanteita tässä maailmassa tehty noin sata kertaa
    enemmän kuin bemarin vanteita...? Ainakin jo vuodesta 1955 alkaen.

    Miksi pitää väkisin alkaa vääntämään väärää sopivaksi, oikeitakin löytyy.
     
  12. niklas_ve

    niklas_ve 3rd gear

    Kun puhutaan 16"" ja isommat niin Suomessa/Euroopassa vain ei ole valikoimaa juuri lainkaan 5x4,75" jaolla ja ne mitä on niin hinta on vähintään kaksinkertainen 5x120 nähden. Euroopassa 5x120 vastaan 5x4,75" saatavuuden/markkinoiden suhde on varmaan 90% vastaan 10%.
     
  13. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    niin.. jos niitä chevyn jaolla olevia aluvanteita on paljon tarjolla niin laita ihmeessä listaa tähän minkälaisia 5x4.75" jaolla olevia (et nollan lähellä) vanteita on tarjolla helposti suomesta esim 17" kokoluokassa? ja mieluiten samaan hintaluokkaankin tarjolla kuin johonkin bemariin saa valita.

    bemarien jaolla (5x120) olevia malleja kun on useita kymmeniä eri näköisiä ja tyylisiä tarjolla (useimmissa et ja keskireiätkin vaan hieman vääriä). mutta valinnanvaraa on jo alle 600e maksavissa sarjoissa useampia.

    jenkki jaolla olevia vanteita on minusta myynnissä hyvin vähän. muutamien teräsvanteiden lisäksi tuntuisi olevan vaihtoehtoina vain american racingin vanteita ja joku yksi vannemalli barzettan toimesta.

    tosin.. ei se 0.65mm ole paljoa eroa. eiköhän valmistus välykset ja toleranssit ole sen verran jo.
     
  14. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Tuossa vieressä pyörii US-Partsin banneri,
    jos vaikka sitä klikkaamalla löytyisi jotain...?

    Tai sitten ostaa Bemarin jos ne vanteet on pakko
    laittaa alle.

    Jaguarista löytyy myös 5x4,75" vanteita.
     
  15. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    niinpänii.. usparts.. juurikin nuo ennen mainitut pari american racing vannetta näytti olevan vaihtoehtona. ja 300e kappale. eli 1200 sarja on piiiiikkasen eli yli tuplat hintaa ns. mistä bemarien vanteiden hinnat roikkuu/alkaa.

    jaguarit. muistaakseni niiden et luvut on jossain 18-30 paikkeilla? xj ainakin.. xs tyypithän ovat vielä jossain suuremmissa numeroissa eikö? jaguareissa sentään on tuhottoman ison näkönen keskireikä olemassa ettei siitä ahdista mutta tarvinnee siis adapterin kuitenkin kun on varmaan sentin isompi halkaisia siinä reiässä?

    markkinarakoa olisi minusta jollakin pienyrittäjällä alkaa tuomaan jenkeistä kontissa muutamia satseja vannesarjoja kevääksi. lisäksi esim mainostaisi mahdollisuutta tilata ennakkoon haluamansa mallin ja koon samaan kyytiin. kunhan pitäisi ne voittoprosentti vaatimuksensa järkevinä että tulisi hänen kauttaa halvemmaksi kuin suoraan itse tilaamalla.
     
  16. niklas_ve

    niklas_ve 3rd gear

    Tässä se ongelma tuleekin kun se "vanne kauppias" joka ostaa pieniä määriä vanteita voi maksaa niistä USA:n päässsä saman hinnan kuin paikallinen harrastaja joka ne tilaa itse netistä. Tästä on sitten paha ottaa palkkaa itselleen kun asiakas ei halua maksaa enempää kuin itse tilaamalla. Jos kauppias ostaa isoja määriä hinta varmana tippuu mutta nämä suomen markkinat ovat niin pienet että homma ei oikein toimi. Konttirahtikin voin olla lähes saman hintainen. Tulli + alvi nyt on tietysti sama molemmille.
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    Niinpä, sitä varten esmes. oma varaosakauppias täyttää ostoslistaa ameriikan tukkurille (kuten summit) jolloin yksittäinenkin vanne asiakasuhteen mukaiseen alennettuun hintaan ja osakasa tulee kontissa tänne aina muutaman viikon välein,
    yksittäisellä tuoteryhmällä pelaten lähin vastaava on ennakkotilaus ja toive siitä että kontti jollain konstilla saadaan täyteen, että tilaus yleensäkään on järjestäjälle kannattava.
     

Kerro tästä muillekin!