Uusi Mobilisti lehti....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mercman, 3.5.2007.

  1. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Oli muuten todella hienoja tunnelmakuvia menneiltä vuosilta Stadin seudulta komeine autoineen.
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    haflingeria meinattiin tehdä parkanossa

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. karra

    karra Double Gearhead

  4. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Faija oli Mekesillä hitsarina noihin aikoihin, mutta ei valitettavasti osallistunut näihin mielenkiintoisiin projekteihin.

    Itse olin hiukan pettynyt, kun öljykriisijuttu oli kirjoitettu kovin amerikkalaislähtöisesti. Toki avasi hienosti kriisin taustoja ja vaikutuksia, mutta puheet tuosta öljykriisikakkosesta "the big thing" periaatteella joka muutti kaiken on aina jotenkin nyppinyt.

    Euroopassa Suezin kriisi taisi olla purevampi juttu, eikä euroautoissa tuota kakkoskriisiä juurikaan huomaa. Kehitys jatkui melko tasaisesti ja perusautojen kaasarikoneet oli perustaltaan jokseenkin samanlaisia aina 60-luvulta 80-luvun alkuun. 70-luvulla oli pieni notkahdus ökyilyssä ja jotkut isot mallit sattuivat pahaan saumaan, kuten amerikkalaisittain muotoiltu Fiat 130.

    Mutta täällä kumminkin tehtiin avomallejakin ja ensiasennusvarusteina sai tuplakaasareita, joten melko mahdoton on huomata koko kriisiä jälkikäteen, kun katselee Eurooppalaisten valmistajen mallistoa tuolta ajalta. Autot kun oli jo itsekantavia, pieniä ja vähän kuluttavia niin ei siinä ollut hirveästi muutettavaa, kun ei päästörajojakaan tullut siihen tahtiin kuin Amerikassa. Itseasiassa ainakin Fiatilla moottorikoot kasvoivat 70-luvun mittaan.

    Selkeämmin huomaa Suomessa sitten vaikkapa moottoripyöräveron vaikutuksen tuon ajan isojen moottoripyörien puutteena.

    Eli ehkä turhan vähän puhuttiin siitä mitä kriisi vaikutti täällä ja miten se näkyy meidän kalustossa. Jenkkiharrastajalle ÖK2 on iso juttu ja vedenjakaja harrastekalustossa, mutta eipä se näin euroharrastajana ole koskaan juuri mitään merkinnyt taikka tallissa näkynyt.
     
  5. karra

    karra Double Gearhead

    Mersulle sattui pahasti tuo kun heillä oli 1973 valmiina 450 SEL 6.9 ja sitä ei silloin kehdattu esitellä. Odottivat pari vuotta ennen kuin lanseerasivat sen ja USAssa se esiteltiin muistaakseni vasta 1977. Suomessahan tuota ei huomattu kun yhtään niitä ei täällä myyty :)
     
  6. Raimo Miettinen.

    Raimo Miettinen. 1st gear

    Haa, olipas napakka pääkirjoitus tälläkin kertaa! Virkamies vastaan kansa on tietysti klassinen asetelma, mutta suomalaisen liikennettä säätelevän virkamieskunnan teot nyt ja historiassa ovat olleet sen verran absurdeja jottei ole ihme jos päätoimittajilla riittää vielä tulevaisuudessakin kirjoittettavaa. Mitä mahtaa koko muu lehti sisältää?
     
  7. Ranex

    Ranex 3rd gear

    olivat pakkanneet lehen muoviin, hyvä, eipä tarttee enää pullan muruja karistella välistä, sisällöstä ei viellä mitään kommentoitavaa
     
  8. unknown

    unknown 3rd gear

    Juuri 1975 mallisen 200:sen bensan hankkineena, voin kyllä todeta, että se "vähäinen kulutus" ei terminä osu mitenkään tuohon koko mallisarjan pienimmällä kulutuksella olevaan autoon; 12-litraa menee ja jos haluaa enemmän kulutusta niin valitsee isommat koneet, kulkuun sillä ei ole vaikutusta.
    Se juttu mihin haluttiin vaikutusta oli se hyötysuhde, mikä oli osassa jenkeistä käsittämättömän huono, mikä ei mitenkään sovellu autoihin millä koko kansakunnan olisi tarkoitus matkustaa töihin ja kotiin.

    Ja kun aikanaan povattiin urheiluautojen mahdollista kieltämistä, etenkin isojen V12 autojen, joissa valmistajasta riipuen oli joko kuusi tupla Weberia tai neljä tripla Weberiä, oli näiden hyötysuhde jopa nykyaikaisiin autoihin hyvä; 5litran koneista otettiin ulos 360hp/450Nm ja 375hp/420Nm, mutta realistinen kulutus oli 15litran paikkeilla. Tai vaikka neljällä Weberillä oleva 3litean V8, mistä otettiin ulos 250hp ja kulut pysyi 12litran paikkeilla. Aika vaikea perustella Mercedes Benzin kutos koneita samaisilla kulutuslukemilla.
     
  9. Qjet

    Qjet 1st gear

    Ehjänä perille ! Muovin sisällä mukana pussihousu-haju ! Siitä kun ei ole aiempaa havaintoa, niin häivähdys jollekin värille tms. tuntuisi olevan. Sisällöstä ; KLB taitaakin olla kaikkien tuunaajien esi-isä : puskurirautaa ( USA-vientimalli ? ), pisarapeiliä jne...Talliperjantai vaihtuu sohvaperjantaiksi, hyvän lukemisen parissa. Fiilikset katossa pussihousu-hajua samalla kääreestä impaten...
     
  10. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    ...jauheliha Mopar, AMC ja Ford harrastajille: GM-vapaa :)
     
  11. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ei vaan ihan pikkasen vaan vähän enempi alkaa j.e:n tarinoita ja kuultua palstalla olla amc-henkistä ihannoinintia... eikä siinä mitään pahaa, edistyksellinen yhtiö oli koko olemassaolonsa ajan. mutta onko kooälpee siirtynyt kokonaan seniorin pariin?
    toivoisi näkevän tässä "tuore-mobilistissakin" joitain vanhempia laitteita esittelyssä, niitä kun tuntuu myyntipalstallakin taas näkyvän pitkästä aikaa ja oikein useita erilaisia. armstrongjuttu oli siinä mielessä oikean suuntainen...

    jotenkin nuo arkitallenne vehkeet ei niin kauheasti innosta ja suurimmasta osasta "klassikkoajan 55-75" autoista on aika hyvä yleissivistys.
     
  12. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Olipahan melkonen saksalaispläjäys, kuten etusivulla lukee "Wir Leben Autos" ja jos jätetään Mobilisti2000 maistiainen väliin, oli kaikki esiteltävät ajokin saksalaisia. Ja oli huhupalstakin melkoista natsien sotahistoriaa, tosin aika huonossa valossa.

    Ensimmäinen kerta kun ei ole mikään kiire lukea lehdestä autoesittelyjä. Mutta sehän on vaan minun henkilökohtainen helvettini jos sattuu vihaamaan kaikkia Bratwurstilaatikoita. Onhan tuossa muuten lukemista.

    Ja heti mainiten, huhupalstalla annettiin tilinumero, johon voi jättää lahjoituksen kotimaisen Myrsky2:sen entisöintiä varten. Täytyy itsekin ilmailuharrastajana laittaa kannatusrahaa.

    Viihdykkeenä vaikkapa "Pekurin Brewster" Tikkakoskella 2011, jos joku missasi tuon ennen sen paluuta Amerikkaan.
    [​IMG]
     
  13. homer

    homer Double Gearhead

    Ja politiikkaakin ahdettu (taas) lehteen. Golf GTI on vähän kuin Alexander Stubb joka ei hymyile. Mikäs auto olisikaan sitten se leveästi hymyilevä Stubbi??
     
  14. palotila

    palotila Gearhead

    Noin asian vierestä mutta Brewster on edelleen Tikkakoskella. Lainaa on kuulemma jatkettu kesään 2016 saakka.
     
  15. Raimo Miettinen.

    Raimo Miettinen. 1st gear

    Tämä nuorukainen tilasi Mobislisti 2000:n hetimiten!
     
  16. capri30S

    capri30S 1st gear

    Jos pelkkää hymyä ajatellaan, niin 1950 buick?? :)
     
  17. Mutku

    Mutku Gearhead

    Älkääs nyt. Milloin se kuuluu olevan persujen pesä, milloin taas natseja pullollaan, nyt sitten tasapuolisuuden vuoksi vielä stuppilaisiakin? Vaan kyllä se kuitenkin taitaa itäystävällä olla vankin paikkansa tuon piirin tikkatauluna? http://www.heikkiskytta.fi/2009/10/leonid-automies/
     
  18. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Taitaa olla semmonen rivivälivitsi koko numero?
    Viitaten palstalla mainittuun autotoimittajien "D-standardi" lähtöiseen ajatteluun, niin ilmeisesti tahallaan ylihehkutettu noita natsipulkkia mutta ei ole ihan lipsahdettu parodian puolelle ettei vitsi olisi liian selvä?
    Toivottavasti näin, jos "TM"-linja jatkuu niin menee tämäkin tilaus liipasimelle.. :D

    Erityisesti mieltä lämmittää, että oli jaksettu tähänkin numeroon liki joka artikkeliin laittaa muistutus kuinka ÖK-2 vei KOKO euroopan autoteollisuuden loputtomaan kaiken pysäyttävään kriisiin. Niin ja volkkarihan se ainoa oli joka tuostakin selvisi. Ei mennyt hukkaan Enqvistille avautuminen tuostakaan asiasta. Oli vissiin vaan naurulta lipsahtanut vahingossa ÖK3 ÖK2:ksi mutta rappaavalta roiskuu.. :poff:
     
  19. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    KLB höpinät olen jo pitkään hypännyt yli,sääli vaan että niitä on sivutolkulla ja näytti olevan taas sotahistoriaa omalla sovituksella säestettynä...enempi Saksan mollausta Itäystävän sijaan tälläkertaa.
    "Takinkääntäjien"helppo heitellä arvostelua takavasemmalta jälkikäteen..
    Mitenkähän tuokin kuuluu Mobilisti lehteen :odroll:

    Itseäni taasen ei voisi vähempi kiinnostaa tuo 2000 lehti ja en näe mitään mielenkiintoista harrastemielessä jossain GTI Golfissa tai tuossa "uudenkarheassa"retro T-Birdissä vaikka hieno onkin,mutta onko tuo "harrasteauto"vai käyttöauto vai säilöttävä 30vuodeksi ensin perikunnalle?
    Eihän minun käyttöautokaan tuota uudempi ja puolet halvempi...
    Laskeskelkaapa mitä moisen osto-vakuutukst ym kulut Suomessa noin niinkuin 2 tai 3 autona.
    Tietysti hyvinkin mahdollista että n25 000 euron Birdi on ihan ok teidän budjettiin ja hyvä niin.
    Nuo 80-lukuiset ja uudemmat ovat minulle liian tuoreita muovituotteita jotka täytetty elektroniikalla joita korjatessa enempi sormi suussa ja toinen..noh...siellä.
    Johtunee taasen sedän iästä ja mieltymyksistä niihin minun nuoruuteni haaveisiin.


    KLB budjetti kun pikkuisen eri luokkaa kuin suurimmalla osalla meistä...

    Sama juttu tuon C6 taltioinnin esiintuomisessa,siis ei ne ihan vielä aikoihin pikkurahoilla irtoa harrasteeksi-varastointiin tms jos nyt joku näkee moisessa triplasti nykytekniikkaa täynnä olevassa ja Citroeniksikin tavallisessa muotoilussa siihen ainetta(itse en).
    C6 ei voi verrata mielestäni noihin CX tai SM,ID(ehkä vähempi enää XM) oman aikansa ihmeellisinä autoerikoisuuksina ja ulkoisestikkin muista erottuvana autoina.
    Tähänkin tarvii ottaa vertailukohdaksi ja tuumia millaisia muut autot oli 60-70 luvuilla teknisesti+ulkonäöltään eikä esim XM saati C6 eronnut enää ihmeemmin massasta ulkonäöltäänkään.

    Itellä ollut 3 Citikkaa:BX,Xantia ja juurikin CX(-80) joka oli siihen aikaan n-85 yhä kuin toiselta planeetalta,hieno+mutta hankala pidellä.

    BMW 1500 ja MB 220 jutut ihan luettavia perus mielenkiinnosta,vaikken moisista mitään ymmärrä tai näe niissä mitään itseäni kiinnostavaa,enempi ihmetytti että joku ostaa nykyaikana 18v tytölleen moisen vanhan ja hienokuntoisen Bemarin käyttikseksi ja ihan tosissaan vissiin..???
    Noitten vanhojen pappamersujen (tai oikein muidenkaan tolppasedanien) viehätystä ja kiihkoa Suomenmaassa harrastepuolella en pysty sisäistämään.
    Ovat varmaan hienoja ja laadukkaitakin nuo molemmat+kalliitakin olleet,minun silmääni kumminkin tylsyyden huipentumia jos muutakin tarjolla talliin nykyaikana kun rajat on auenneet.
    Hyväkuntoiset tietty ok ja hienoa että joku säilytetäänkin jälkipolville,mutta että laittaisin itse rahaa läjäpäin moisten 4d entisöintiin,olivat sitten vähän valmistettujakin niin eivät anna mielestäni rahoille mitään vastinetta..

    Nämä vaan minun mielipiteitäni ja yhtä oikeita tai vääriä tietty kuin toistenkin eriävät :D
     
  20. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    "KLB:n höpinät" eivät ole enää toviin olleet KLB:n höpinöitä, vaan päätoimittaja JE:n haja-ajatuksia. Uusimmassa numerossa ei tainnut olla mitään KLB:n kynäilemää.
     

Kerro tästä muillekin!