Hyvin lehtien julkaisu loppui..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja NonSenCe, 6.8.2014.

  1. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    Etenkin tuo Rod & Custom magazinen loppuminen harmittaa.. ja hieman myös Popular Hot Rodding myös (olihan sekin mulla tilattuna).

    molempiin kerkesin vuoden vaihteessa juuri uusimaan tilauksen kolmeksi vuodeksi. pelkäsin että sinne meni 170$ hukkaan mutta onneksi jenkit päättivät ystävällisesti siirtää tilatut vuodet/lehdet johonkin toiseen lehteen jota he vielä julkaisevat. (yrittivät motor trendiä rod customin tilalle mutta sähköpostilla pyysin heitä vaihtamaan sen mielummin Street Rodder lehden tilaukseen jatkoa. ja PHR lehden rahat pyysin siirtämään sitten tuon Car Craftin tilauksen jatkoksi.) olisivat siis myös mielellään palauttaneet rahat jos ei olisi sopivia lehtiä löytynyt. onnistuisikohan suomalaisella kustannusyhtiöllä tällänen no problem?

    tässä nämä kaikki lehdet jotka päättyivät (jos tekin yhtäkkiä huomaatte ensi kuussa että lähi ärrältä tms puuttuu tuttuja lehtiä, viimeiset ovat juuri nyt myyynnissä):

    Popular Hot Rodding
    Rod & Custom
    High Performance Pontiac
    Custom Classic Trucks
    4 Wheel Drive& SUV
    Mud Life
    5.0 Mustang
    Modified Mustangs & Fords
    Camaro Performers
    GM Hi-Tech
    Import Tuner
    Honda Tuning

    toivotaan parasta että RC taas palaa pienen hengähdystauon jälkeen niinkuin aiemminkin. :)
     
  2. belair54

    belair54 Gearhead

    Mulla vaihtoivat Rod & Custom magazinen tilauksen suoraan Street Rodderiin, maanantaina postilaatikosta löytyikin uusin Street Rodderin numero. Ei kyllä korvaa mitenkää R&C magazinea, mutta tulkoon tilaus loppuun.
    Komppaan NonSenCeä ja toivon pikaista jatkoa R&C magazinelle.
     
  3. ata

    ata Gearhead

    Olin tästä kuullut jo aiemminkin ja omasta mielestäni on erittäin ikävää, kun sekä High Performance Pontiac että GM Hi-Tech lopetetaan, ne kun ovat olleet niitä harvoja lehtiä jotka ovat kirjoittaneet noista omista mielenkiinnon kohteista eniten. :(

    HPP:ta tosin ei tahtonut löytää lehtipisteistä ja kirjakaupoista edes USA:ssa, GM High Tech:iä kyllä, mutta aika vähän niitäkin aina tuli yhteen kauppaan ja oli siksi usein loppu... molempien lehtien nettisivut ovat olleet kyllä ahkerassa luvussa.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Empä ole koskaan ostanut yhtäkään noista, että se siitä. Kapea-alaiset erityisjulkaisut ei muutenkaan jaksa kiinnostaa ostamiseen asti, edes dieseleihin erikoistuvat (Diesel Power ym). Jauhavat samaa asiaa eestaas ja markkinoivat krääsää.

    Hot Rodin laitoin taas tilaukseen tauon jälkeen, siinä on aina jotain kiinnostavaa, kenties jopa uutta. Car Craft saattais kiinnostaa myös.
     
  5. starcraft

    starcraft Gearhead

    Rod & custom vaihtui mullakin automaattisesti Street rodderiin. Ei haittaa, ehdin jo kyllästyä rod & customiin. 3 vuoden tilaus on reilussa puolessa välissä niin hyvin ehtii tutustua Street rodderiin.
     
  6. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Popular Hot rodding vaihtui itsellä Car Craftiin, joulukuun numero olisi muutenkin ollut viimeinen. Pro boring eiku touring alkoi jo muutenkin kyllästyttää niin kai sitä nyt kolmen numeron verran voi turboja ja kiihdyttelyäkin lukea.

    High Performance Pontiacin alasajo pisti kyllä hiukan vituttamaankin, Pontiac Enthusiast kun loppui parisen vuotta sitten ja nyt meni viimeinen merkkilehti. En ole vielä laittanut sähköpostia tilaajapalveluun mutta tarttis varmaan pyytää Muscle Car Review tilalle. Tosin sekin on jo kertaalleen kuopattu ja henkiin herätetty lehti eikä mitään takeita että heinäkuuhun 2017 pysyisi hengissä mihin asti HPP:n tilaus oli voimassa.

    POCI:n kerholehteen ollaan vissiin nyt satsaamassa enemmän samojen kirjoittajien toimesta kuin HPP:ssä oli eli POCI:n jäsenyys voisi merkkilehden aukon paikata.

    Mielenkiintoista nähdä paljonko Hot Rodin linjaan vaikuttaa muiden lehtien loppuminen.
     
  7. 1320

    1320 Gearhead

    Tuo Rod & Customin loppuminen on tosiaan harmittava juttu, siinä kun on ollut ihan mielenkiintoistakin kalustoa. Nuo muut nyt eivät minua niin kosketa, kun en ole niitä koskaan lukenut, paitsi ehkä joskus olen saattanut ostaa jonkun irtonumeron...

    Car Craft on ainakin mun mielestä aika hyvä lehti, toivottavasti ainakin se pysyy pystyssä.

    Mikään ei kyllä voita Elapsed Times Magazinea. Pitäis itseasiassa tilata se, kun noita irtonumeroita tulee aina kuolattua siellä kaupan lehtihyllyllä. :D
     
  8. jaketin

    jaketin Gearhead

    No just :eek:

    Tilasin popularin noin vuosi sitten kahdekksi vuodeksi ja nyt loppuu??

    Missä tuo uutine julkaistiin??
     
  9. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    tuosta lehdestähän mä itse sen luin.. oli siitä kai silloin keväällä jo tiedotettu jenkkien päässä paremmin kun se oikeesti tapahtui(tai niiden nettisivuilla). täältä mä tuon lopetettujen ja jatkavien listan löysin: http://business.transworld.net/150340/f ... t-network/

    siirtävät lopputilauksen sullakin kai toiseen lehteen niinkuin minullakin tehtiin näemmä.
     
  10. jaketin

    jaketin Gearhead

    Ihan ohi mennyt multa. No, odotellaan, mitä sieltä tulee..
     
  11. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Pääasiallinen syy lehtien lopettamisiin on niiden myynnin jyrkkä laskeminen. USA:ssa lehtien myynti on laskenut viiden viimeisen vuoden aikana 40%. Sama trendi on muissakin länsimaissa. USA:ssa ala on myös keskittynyt voimakkaasti: kun 1995 tukkukauppiaita oli 400, niin 2014 keväällä 90% markkinaosuuden jakoi 3 yhtiötä.

    Näitä tunnetuimpia autoharrastelehtiä kustantava Source Interlink joutui jo 2009 liittovaltion konkurssilain mukaiseen yrityssaneeraukseen velkojensa takia. Viime vuonna firma jaettiin kahteen osaan: Source Interlink Media vastasi lehtien kustannuksesta ja Source Interlink Distribution lehtien tukkumyynnistä eli jakamisesta jälleenmyyjille. Keväällä Source Interlink Media muutti nimensä TEN: The Enthusiast Network:ksi ja julkaisi suunnitelmiaan, mm. vähentää lehtien määrää. Pari kuukautta sitten Time Inc lakkasi käyttämästä Source Interlink Distribution firmaa lehtiensä jakelijana mm. $54 miljoonan maksamattomien saatavien takia. Menetettyään suurimman asiakkaansa Source Interlink Distribution päätettiin lopettaa ja 6000 ihmistä jäi työttömäksi. Pari viikkoa sitten emoyhtiö Source Home Entertainment puolestaan haettiin konkurssilain mukaiseen yrityssaneeraukseen.

    Syksyllä Hot Rod Magazine ja Popular Hot Rodding lehtien tilaukseni ei mennyt perille ilmeisesti Javan ongelmien takia. Car Craft tilaus meni läpi, tosin tilausvahvistus oli vaikeasti ymmärrettävää sotkua (Java). Nyt olen unohtanut jatkotilata Mopar Musclen. Ilmeisesti MM menee hyvin kun sitä ei lopetettu.

    Täällä Suomessahan Sanoma Media myi V8 Magazinen ja GTI Magazinen vastaperustetulle Fokus Media yhtiölle, jolle lehdet siirtyvät 1. syyskuuta.
     
  12. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    V-8 Magazinen kannalta varmasti hyvä homma tuo myynti, toivoisin. Kovasti kun tuntuu olevan muotia valittaa kestotilauksen kalliudesta ja tilauksen irtisanomisesta likimain jokaisen ilmestyneen numeron jälkeen niin olisi kyllä hyvä pitää mielessä miten hyvin asiat meillä täällä Suomessa on. Näinkin pienessä maassa marginaalisen harrastajaryhmän riemuksi ilmestyy noinkin paljon laadukkaita lehtiä ja uusiakin yrittäjiä vielä rohkenee leikkiin mukaan.

    Amerikkalaiskustantajat ovat ennenkin tehneet aika älyvapaita tempauksia heikon talouden saattelemana. Reilu pari vuotta sitten Amos advantage teilasi ison nipun lehtiä ( Pontiac-, Mopar-, Corvette-, Mustang- ja mitä niitä oli -Enthusiast) ja yhdisti ne samaan Auto Enthusiast lehteen. Helppo kuvitella että likimain minkä tahansa merkkilehden tilaajalle oli liki verensyöksyn paikka kun tilattu lehti muuttui yhtäkkiä em. yhdistelmä sillisalaatiksi. Tilausmäärä putosi varmasti kuin demarien kannatus...
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kyllähän noi amerikan harrasteautolehdet on olleet melkoista saman asian toistoa numerosta toiseen. Samoja "bolt on" -osien asennusesittelyjä ja 1/4 paneelien vaihtoja suurimmaksi osaksi.
     
  14. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    suomalaiset lehdet hyviä autojen ja harrastuksen esittelijöitä, mutta haluaisin silti nähdä myös niitä tee itse artikkeleita ja ohjeita lehdessä. siksi jenkkiläisten (mainos)lehdetkin ovat olleet minusta informatiivisempia pakkauksia.

    ja ovathan ne suomalaiset kauhean kalliita vrt jenkkiläiset lehdet. pihi mies minussa mielummin haluaa kolmen vuoden tilauksen yhden suomalaisen lehden hinnalla. tosin.. se kalliimpi myyntihinta tekee tuotteesta varmasti hieman kannattavamman kuin jenkkien tekeleen ja luultavammin ei mene nurin ihan heti. ja onneksi suomalaisissa lehdissä ei ole niin törkeästi mainostajien ja sponssien tuotteiden pakkosyöttöä. huomattavasti kivempi lukea niitä kun ei itsellä tartte olla sitä "tuotteistus/mainostus/hypetyksen poisto-filtteriä" jatkuvasti päällä.

    nyt kun minun tilaamista lehdistä tosiaan lähti pari kappaletta pois niin voisi kyllä hyvinkin jonkun suomalaisenkin tilata siihen tilalle.. amerikan rauta kai se täytyisi olla. mobilisti kun tulee jo ja v8siin väsyin aikanani.. jotain uutta voisi tukea. hmm.. pitääpä katsoa mitä sen raudan tilaus maksaa.

    --

    niin tuosta mainostajien ja sponssien toiminnasta: minulle tulleista jenkkilehdistä tämä piilo ja näkyvä mainonta ärsyttänyt eniten. joku millerin hitsauslaitteet tuntuvat olevan pääosassa kun esitellään perusteita miten hitsataan.. miller sitä ja miller tätä. asia-artikkelin tyyppiseksi muutettu myyntimainos.

    ja tosiaan se että täysin sama tuote on kauheen positiivisesti kehuttuna esiteltynä ja asennusprojektina joka ikisessä lehdessä vuorollaan.. pääsyyllinen joka mulle tulee viime ajalta mieleen on Aeromotive Phantom bensa pumppu satsi.

    erinomaiselta kuulostava tuote mutta come on! vähän rajaa. oisko nyt jo nähty viidessä lehdessä tämä aeromotiven ihme-uutuus bensatankin sisälle asennettavan sähkopumpun asennus ohje johonkin kunkin lehden omaan projektiautoon. kaikissa heidän autoissa sama bensapumppu kai siis nytten eli pelkkiä kopion kopioita.. turhaan he tekivät uuden jutun omaan lehteensä.. olisivat vain printanneet siitä rinnakkaislehdestä sen ohjeistuksen ja säästäneet paljon rahaa.

    katsoin juuri sähköpostejani.. ja totesin että olivat keväällä PÄIVÄÄ ennen lehtien lopetus ilmoitusta lähettäneet minulle sähköpostia (phr) että "olisiko aika uusia tilauksesi". aika mielenkiintoinen ajoitus automaattiselle sähköpostille.

    niin olihan mulla uusi tilaus siis voimassa jo.. mutta tosiaan "uutena" asiakkaana koska he ovat aina saaneet lehdet huomattavasti halvemmalla kuin vanhat tilaajat jotka jatkavat tilaustaan. (oli jossain lehdessä noin 30% säästö jos alotti uutena asiakkaana). ymmärtäisin sen ekan vuoden olevan sisäänheitto tarjoua.. mutta kun tilaa 2 tai 3 vuotta niin sen hinnan pitäisi olla vanhoille asiakkaille sama kuin uusille.


    -----------------
    edit: tilasin sitten uusina itselleni Amerikan Rauta lehden ja Hot Rod Deluxe lehden. katsotaan sitten riittääkö nuo ja entiset kuukausilukemiseksi vai pitääkö vielä tilata jotain muuta.
     
  15. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Kohtalaisen sekaisin on tuon kustantajan asiakaspalvelu. Tänään posteljooni kiikutti uuden Hot Rodin tuplana, toisessa saatekirje mukana jossa kerrottiin High Performance Pontiac lehden loppumisesta ja siitä että korvauksena ovat vaihtaneet tilalle Hot Rodin. Eivät saatana sen vertaa viitsineet katsoa että olen jo lehden tilaaja !! Lähti melko tulikiven katkuinen sähköposti amerikan suuntaan, rahat takaisin perkele ! Muscle Car Reviewiin vaihtoa aiemmin harkitsin mutta melko todennäköistä on ettei tuo lehtien lopettaminen vielä tuohon jäänyt, MCR:n facebookki sivun edellinen päivityskin tehty kesäkuussa eikä edes uudempien numeroiden kantta ole viitsitty laittaa sinne joten haudan partaalla varmastikin on.

    Aika tyytymättömiä ovat amerikan foorumeilla olleet ja "I want my money back" meininki tuntuu olevan pinnalla.
     
  16. opelmanta-71

    opelmanta-71 1st gear

    Äsken tippui tää suomalainen Spinneri lehti ja kyllä.. Sekin loppuu. Tulee vielä 2 numeroa tän tänään tulleen nelosen lisäksi eli täydet kuusi lehteä tänä vuonna mut sitten on siinä. Ite kerkesin vasta noin vuos sitte tilaamaan, harmi homma,lehden pääkirjotuksessa lisäinfoa.
     
  17. jaketin

    jaketin Gearhead

    meikäläiselle tuli eilen popularin tilalle Hot Rod lehti, eli sillä jatkuu..
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Selasin kirjastossa uusimman V8:n. 1/79 numerosta alkanut tilaukseni katkesi kerralla, oiskohan ollut 1994, kun lehti myytiin ahdistelevalle kilpailijalle (Sanoma ja Street Race). 20v myöhemmin autolehdet eivät ole enää Sanoman ydinaluetta, sillä V8 lähtee Sanomalta päätyäkseen, oisko ollut Fokusmediaan.

    Toivottavasti lehteen tulee jotakin piristävää uutta kustantajan vaihdon myötä.

    Ja Sanomalle lykkyä tykö kovenevassa kilpailussa uudella ydinalueellaan naisten ja perhelehtien parissa.Toivottavasti Hesari kuuluu jompaan kumpaan noista.

    ...nyt voiskin jo tilata V8:n, edullisesti.
     

Kerro tästä muillekin!