Q: ilmausongelma riisipussissa: king-cab pikkarissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja daimleri, 25.8.2014.

  1. daimleri

    daimleri Gearhead

    ennen kyseiseen remppaan ryhtymistä kaikki oli ok

    vasemman takajarrurummun sisällä oleva ns. "rotanhäntä" eli se snadi vaijerinpätkä mikä liittyy käsijarruun oli poikki. rumpu sen verran jumissa että vedettiin ulos koko akseli ja lyötiin sitten irti, eli jarruputki irroitettiin ja ko putki käännettiin ylöspäin

    rotanhäntä uusittu ja kasaus

    ilmauksen yhteydessä kyseinen jarrusylkky räki 2-3 kertaa ns. "normimäärän" ilmaa ulos, sen jälkeen pelkkää nestettä. ilmattu koko kikotin, mistään ei tule ilmaa

    ongelma:

    koneen ollessa seis, poljin toimii ja tuntuu siltä kun sen pitääkin, kone käyntiin, paina jarrua, tuntuu selvä (norminoloinen) vastus mutta poljin painuu hiljalleen pohjaan ..... :-?

    nesteitä ei näytä vuotavan mistään, säiliössä taso säilyy, pääsylkkykin ilmattu, arviolta 2 ltraa nesteitä jo vedetty putkiston läpi

    laite on asennossa jossa peräpää on hieman keulaa alempana, säiliössä ollut nestettä koko projektin ajan ihan piripintaan asti, kokeiltu myös peräpään nostamista korkeammalle, sama tulos

    takajarrukengät ei ole "uudet" mutta kitkaa vielä tarpeeksi, säädetty rumpuihin "kiinni", ongelman ilmetessä avattu myös oikeanpuoleinen rumpu ja katsottu kaiken olevan ok, pesty ja herkistelty myös oikeanpuoleinen "rotanhännän vipu".

    vain etusatuloihin ei ole, ilmauksia lukuunottamatta, koskettu


    jotain ajatuksia, vaiko 3 litraa bensaa ja 1 tikku ....... ?

    niin, toi on joku -00 mallinen (+/- 1 vuosi) ja siinä on abs ja alb-venttiili
     
  2. spinneri

    spinneri Gearhead

    Itse tuskailin aikanaan vastaavanlaisen ongelman parissa. Jarrujärjestelmässä (Corolla) tuntui olevan ilmaa. Kun ilmaus ei auttanut, vaihdoin taakse uudet työsylinterit ja eteen satuloiden korjaussarjan. Tilanne parani muttei korjaantunut. Lopulta keksin purkaa pääsylinterin. Sen tiivisteet olivat tulleet tiensä päähän, ja korjaussarja toi teini-DX:ään hienosti toimivat jarrut.

    Daimlerin tapauksessa kyse ei välttämättä ole samasta ongelmanaiheuttajasta...


    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  3. Aako

    Aako 1st gear

    vikaa voisi hakea pääsylinteristä, tai taka-akselin paineenrajoittimesta, jompikumpi laskee läpi.
    Pääsylinteri käynyt ilmausvaiheessa pohjassa, eli normaalin liikeratansa yli, ollut jokin roska, ruostetta, tms siinä ääripäässä, missä yleensä käy. sen yli mentyään on tiivisteeseen tullut pieni naarmu, josta vuotaa läpi.
    Takana paineensäätimessä mäntä jumissa, tai tiiviste rikki, laskee nesteen takaisin säiliöön...
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Täytyys kysyä, et miten muuten ilmasit? Kerralla poljin pohjaan vai pumppaamalla paine ja pikkasen vaan ilmatessa nestettä ulos vai poljin pohjaan?
     
  5. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Tarkista onko siinä alb-säätimessä ilmaruuvia, jos on, ilmaa se ja sitten akselinpäistä.
     
  6. smuige

    smuige Gearhead

    komppaan edellistä, kato onko ilmaruuvia
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos ei edelleenkään ilmaamalla saa toimivaa niin kattosin sen pääsylkyn seuraavaksi, niinkuin Spinneri jo sanoi.
    Onhan niitä just ilmatessa hajonnut kun kumit joutuu alueelle missä ne ei normaalisti käy poljinta syvään painaessa, ja siellä saattaa olla ruostetta joka rikkoo kumin...
     
  8. Nikke_Nakki

    Nikke_Nakki 1st gear

    Itsekin olen vastaavan ongelman kimpussa ja otsikon mukaisessa autossa.
    Paineenrajoittimen ilmaaminenkaan ei auttanut ongelmaan.
    Kun laitoin etujarruletkut puristukseen, niin poljintuntuma oli hyvä.

    Pääsylinterin vaihto on seuraava operaatio, kun vaan kerkiäisi sen tekemään. Kiire meni ohi, kun leima loppui.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ihan ensin autolla kannattaa ajella jonkun aikaa, siellä on rajusta irroittamisesta johtuen voinut kengät vääntyä, jolloin ne keikkuvat paikallaan, kunnes kuluvat taas rumpuihin passaaviksi.

    Laita lukkopihdit takapään letkuun, löytyy paikka mikä joustaa.
     
  10. daimleri

    daimleri Gearhead

    juuh, pääsylinteriinhän se vika sitten viimein paikantui, oletettavasti käynyt juuri kuten Aako ja 4d sedan arveli, normi liikerata ylitetty ja ....

    kiitokset ajatuksista
     

Kerro tästä muillekin!