Auto kohta Suomessa, miten kannattaa toimia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Riuska-Petteri, 19.2.2010.

  1. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    Ensimmäinen tuontiauto tulossa itselle, ja tietoa kaipaisin.

    Kun auto on tullut satamaan ja tullattu (välittäjä hoitaa) onko väliä, tekeekö käyttöönottoilmoituksen heti vai vasta myöhemmin keväällä? Ajattelin ottaa yhden päivän siirtoluvan/-kilvet ja ajaa kotipihaan ja tehdä nuo ilmoitukset joskus huhti-toukuussa. Vai kannattaako heti tehdä ilmo, ja sitten seisontaan?

    Googlella tein hakuja, yhdellä foorumilla (en nyt muista millä) joku "tiesi" että kolmen kuukauden ajolupaa ei saisi sitten enää myöhemmin. Pitääkö paikkansa?

    Mites sitten jos tekee tuon käyttöönottoilmoituksen myöhemmin, pitääkö autoa näyttää tullille siinä yhteydessä? Ja taas tarvitaan siirtokilvet?

    Eli hyötyjä/haittoja asian tiimoilta niiltä jotka ovat asioista perillä...

    Ja auto on Buick LeSabre -68 2d HT kuvia linkissä v
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    3kk luvan saat koska vaan kun jätät autoveroilmoituksen 5 päivän kuluessa lappujen ottamisesta.

    Joko otat heti ja jätä verot niin saat siirrellä tai jätät myöhemmäksi. Jos pitää paljon siirrellä niin kannattaa mun mielestä ottaa heti.
     
  3. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Onpa hienon näköinen auto 8) mulle tuli ihan samanlainen -68 Sabre 400 viime viikolla. Tosin mulla ei bucketteja ja isoja vanteita
     
  4. Maria

    Maria 1st gear

    Samaa mieltä.
     
  5. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    Laitappa kuvia vaikkapa tuonne webshottiisi, niin pääsis katteleen...
     
  6. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Laitellaan jahka saan auton pois puleerauksesta, oli aika pinttynyt maalipinta 8) Ralliwheelsit tullee alle jahka ne jostain kontista löytyy
     
  7. VTR

    VTR 1st gear

    Komee Buick.

    Itse en ajolupaa ottanut ja tullimieheltä sitä asiaa kysyin, niin sanoi että täyttää tuon "Ilmoitus ajoneuvon käyttöönotosta" kaavakkeen ja liitteksi laittaa kopion autoveroilmoituksesta. Kaavakkeen ja kopion ilmoituksesta sain kaupanpäälle. Mutta saattaapa tuo veropäätöskin tulla ennen kun autoa otan käyttöön, eilen sillä kyllä ensimmäisen kerran olin liikenteessä konttorilla vieraillen 1pv siirtolapuin.
     
  8. ruisleipä

    ruisleipä 1st gear

    Nostan vanhaa viestiketjua...

    Miten kannattaa toimia USA:sta tuodun auton kanssa, kun CO2-päästötodistusta tms. ei ole saatavilla valmistajalta? Eikös autovero muodostu noiden päästöjen perusteella? Tuleeko katsastusasemalla mittauttaa päästöt, voiko vero perustua mittaustuloksiin?
     
  9. rahikainen2

    rahikainen2 2nd gear

    Minkäikäinen kottero on kyseessä? Ei kait vanhoihin tarvitse päästötietoja.
     
  10. ruisleipä

    ruisleipä 1st gear

    Uudempi auto kyseessä, muuttoautona tuomassa.
     
  11. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Katsastusaseman päästömittauksella ei ole mitään tekemistä autoveron perusteena olevien kuvitteellisten päästöjen kanssa. Jos oikeasti haluaisi autonsa päästöt virallisesti mittauttaa, pitäisi ottaa yhteyttä jonnekin VTT:lle tms. Käytännössä tavallisella pulliaisella ei ole juurikaan mitään mahdollisuuksia niitä hyväksyttävästi todistaa.

    Mutta ei niitä CO2-lukemia siis välttämättä Tulli (etkä sinäkään) kaipaa. Perinteisen kaavan mukaan jos virallisia päästöjä ei ole saatavilla, niin sitten käännytään painotaulukon puoleen. Eli siis näiden http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... 401012.pdf

    Mutta mutta... Mikäli kyseessä on siis tuoreehko Amerikan kulkine, voi riskinä olla myös joutuminen uuden CARB-säännöksen "uhriksi". Mahdollista kohtaloa ja siihen liittyviä laskukaavoja on osin kuvailtu tuolla mainitussa viestissä: viewtopic.php?f=2&t=214457&start=90 (USA-tuontiauton tullaus ja rekisteröinti 2011)

    Jos CARB-säännöstä autoon sovelletaan niin tyypillisesti tällöin tulee veroprosenttia vielä vähän lisää. Kohtalon välttelemiseksi on olemassa muutamia kikkoja, mutta niitä en tässä ymmärrettävästi ryhdy tarkemmin julkisesti selvittelemään...

    Yv:llä voi kysellä lisätietoja.
     

Kerro tästä muillekin!