EU:n huippukokous: Suomen autokannan nuorennuttava!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 1purehell, 23.10.2014.

  1. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    "Honkatukian mukaan kansantalous kestäisi myös tiukankin päästötavoitteen, vaikkakin talouskasvu voisi vähän hidastua".

    Ihan oikeassa on tossakin. Me voitais ottaa vaikka lisää lainaa, että saatais kansanedustajille uudet autot. MIKSI ei voi ensin ajatella suomen etua ja vasta sitten muuta maailmaa? Kun Suomi ei todellakaan vaikuta maailman päästöihin.
     
  2. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Ei hätää! 8)
    Kaasu, sähkö, bio tai muitakaan vaihtoehto autoja ei tule niin kauan kuin
    1. Öljy-yhtiöillä riittää öljyä myyntiin
    2. Auton valmistajilla riittää autoja jotka tarvitsevat öljyä
    Nämä kaksi kun ovat vielä hyvää pataa keskenään ja näillä on EU talutus nuorassa niin on melko ilmeistä että:
    -Suomen autokantaa uudistetaan öljyä tarvitsevilla autoilla

    Kansalainen ja valtio köyhtyy mutta:
    Ei hätää! 8)
    AA luottoluokituksella Suomi saa vielä helposti velkaa!
     
  3. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Onpa aika kasetti äijä tuo Honkatukia, talouskasvuhan on jo pysähtynyt ajat sitten. Siitä ei liene varaa enää hidastaa.
    Moniko uusi lintta kestää yli miljoona kilsaa perävaunun vetoa? Tuskin yksikään nykyhärveli kelpaa hevosmiehille kun ajavat niin paljon. Kaverin naapuri oli vaihtanut vähemmän ajettuun Tojotaan kun vanhassa meni mittari ympäri. Vm on niinkin tuore kuin 1990. TSI-volkkariin menisi kolme moottoria vuoteen niillä ajoilla mutta vanha "saastuttava" dieseli kestää.
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kyllä mä mieluummin ajelisin uudemmalla ja vähemmän kuluttavalla autolla.
    Siihen päästäkseen pitäisi autovero poistaa, tai ainakin madaltaa voimakkaasti.
    Uudet autot kun maksaisivat vähemmän, maksaisi myös käytetyt autot vähemmän.

    Saksassa ja muualla keskieuroopassahan tuo taitaa juuri noin olla, paljonkos siellä ne tuoreehkot autot meidän mittapuulla maksavat?

    Rakkari tuolla ylempänä mainitsi Suomen olevan pieni maa, minkä ajeluilla ei ole väliä.
    Suomihan on yksi Euroopan suurimmista maista pinta-alaltaan. Olisiko suurin suhteutettuna väkilukuun?
    Eli kilsoja tulee pakosti enemmän kuin perus Güntherille.
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Piti oikeen laskia noitten meidän autojen keski-ikä. Lopputulos oli että perheen 13 autoa saivat aikaan seuraavanlaisia tilastollisia tietoja. Uusin auto Buick on 24 vuotta (vanha) ja vanhin Goliath on 54v eli vanhimman ja uusimman auton keski-ikä on 39v. Kaikkien perheen 13 auton keski-ikä on 38,8 vuotta :eek: .Haittaaks se :odroll: :eek: .Ei ainakaa mua. Häpeänkö autojani? EN HÄPEÄ.
    Enkä todellakaan halua mitään haista p#"¤n elektroniikka himmeliä pihaan jonka huoltokulut aiheuttavat sen että auton käyttö per kilometri nousee suuremmaksi kuin näiden vanhusten vaikka vanhuksille toi bensa hieman maistuukin 8) :rotfl: . Ymmärrän niitä jotka eivät ruuvaa autojaan he tarvitsevat niitä uusia autoja mutta paha niitä on ostaa jos Suomesta viedään työt pois ja joka saakelin asiaa yliverotetaan ja näin tapetaa se loppukin kulutus.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mitä noita "tuoreempia" autoja tullut hypisteltyä, niin ihan samat osat niistäkin menee vaihtoon kuin vanhemmista. Vianhakuun joutuu käyttämään satasen läppäriä sekä 150€ maksanutta softaa. Noilla aukeaa boksin salat ja kertoo välillä jopa ihan oikein mikä osa on rikki. Toisin kuin ne vanhemmat autot mitkä vain sammuu ;)
     
  7. umpio

    umpio 3rd gear

    Ja tähän mielellään vähän referenssiä? Mikäli ei laki ihan vähän aikaa sitten ole muuttunut, niin kyllä saa, ja nimenomaan _omaan_ käyttöön. Jos tuotat vuodessa 300 000 litraa tai enemmän niin sitten pitää hakea ympäristöluvat sun muut systeemit, mutta niin kauan kun et muille myy niin biopolttoaineen valmistus ei mitenkään ylitsepääsemättömän vaikeaa ole.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Jaa, mulla on ollut käsitys et se olisi ehdottoman kiellettyä.

    Saakos normaali autolla sit ajella sillä ranskalaisten paisto öljyllä vai onko se sallittua vain traktoreille?

    Kun käsittääkseni se glyseriini? siinä biodieselissä ei kirjaimellisesti hajota mitään vaan ei tee hyvääkään
     
  9. umpio

    umpio 3rd gear

    Normiautolla saa ajaa, mutta tuostahan pitäisi lainkuuliaisen kansalaisen maksaa valmistevero. Tosin en tiedä millä tulli sitten todistaisi käytetyn verottoman aineen, kun nykyiset indikaattorivärit eivät biodieselissä toimi :odroll: Ihan puhdistetulla öljylläkin jotkut ajavat; sopii toki vain vanhempiin autoihin. Johonkin CommonRailiin tuskin kannattaa tuota kokeilla :poff: Fordin IDI esikammioineen olisi oiva peli tuohon käyttöön. Työkoneissa ja lämmityskäytössä tuo öljy/biodiesel on verotonta, koska kyseessä ei ole mineraaliöljy. Glyserolia ei biodieselissä enää pitäisi olla, koska valmistusprosessissa nimenomaan pyritään se poistamaan. En nyt muista mitä tuo glyseroli koneelle ehkä teki; taisi olla suurempi "ongelma" glyserolin liian alhaisessa lämpötilassa poltto ja siitä seuraavat päästöt. Tämä toki mutua. Eikös glyserolia käytetty mm. saippuoissa ja kauneudenhoitotuotteissa; voisi biodieselin valmistuksen ohessa vaikkapa lanseerata OD biosaippuan. Karvainen, kaljamahainen ja muutenkin mallin oloinen harrastaja poseeraisi Me Naisten sisäsivuilla ja mainostaisi: "Minäkin käytän Lintta-saippuaa" :poff: :poff:
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ :rotfl: tuo oli paras...lintta saippua.
    En ole harrastaja, karvainen enkä kaljamahainen, vaan järjestäytyneestä, nykyaikaisesta ja globalisoituneesta yhteiskunnasta vieraantunut elämäntapa-autoilija. Sellaisena pyörittelen vaan päätäni --kenenkään sitä kuitenkaan näkemättä-- näille euro-ituhippi-viherkommarien suuruudenhulluille päähänpistoille. EKG, ei koske gonaa.

    Missä muuten viipyy se pokali tai mitali mikä kuuluis myöntää jokaiselle joka on autoillut päivittäin 30 vuotta putkeen koskaan ostamatta yhtään upouutta autoa? Eiks tää olis jo vuoden ympäristöteko millä tahansa muulla elämän alueella? Kuten 30 vuotta pelkkiä käytettyjä huonekaluja? Viihde-elektroniikkaa? Vaatteita? Puhelimia? Pesukoneita? Talo pelkistä kierrätysmateriaaleista?

    Että autoja??!!!... vittu mikä ekokatastrofi?!? Ekohäpeä!!
     
  11. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Soita Virhei...Vihreiden aluetoimistoon, kyllä ne siellä "kehuu" saavutusta :rotfl: :rotfl:

    Tää on kyllä koominen pointti; ajat 30 vuotta omalla autolla, ostamatta uutta, niin se on noiden ituhippien mielestä yksi kuolemansynneistä. Mutta jos vetää hampusta tehdyn pipon päähän ja tsöraa jollain Terskanperän bussilinjan nokivasaran (joka puskee putkista hiilidioksidi-kankea) kyydissä saman ajan, niin se on sitten ekoteko...

    -JJ-
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Jos sitä glyseriiniä tulee tarpeeksi niin kosmetiikka teollisuus ostaa sen.
    Tai sit sitä pysty käyttään ittekkin, niitä en nyt muista et mihin.


    Eikös se ole jonkun sortin veropetos jos vanhaan 300d meseen kippaa ranskis öljyt tankkiin.
    Sopiva kesä niin menis suoraan tai sit pitäis laittaa lämmitys sydeemi piti ollla +27astetta jotta menee suuttimesta läpi

    Muistaakseni se glyseroli oli "karkeaa" eli tekee saman mitä hienoakin hienompi hiekka dieselissä, muistelisin et riippuen materiaaleista oli joko pian tai sit suuttimet alkaa olla loppu 100t tienoilla, mut se ei lie kauheesti pahemmin vaikuta johonkin puol miljoonaa kiusattuun 6.2;seen, vaan mitä niissä sanoo jakopumppu, siin ohjelmassa mitä kattelin oli et kestäis paremmin rivipumppusessa mikä on öljyllä voideltu.
    Ja sit saatto olla et pitää öljynvaihto väliä lyhentää jos se glyseriini pääsee öljyn sekaan, mut voiskohan sentrifugi jaksaa poistaa sen erottuneen glyseriinin?



    Voisin sitä muuten lintta saippuaa käyttääkkin.
    Mainos kuvaan pari isoa jenkki kuskia ja toiselle kädet öljyseksi ja kone pelti auki sit toisella puhtaat kädet, mut ranteesta ylös päin likasena ja teksti lintta saippualla puhdistuu :D
     
  13. JnZm

    JnZm Gearhead

    Tämä naurattaa aina : päästöt pienenee ajamalla.
     
  14. Mustarauta

    Mustarauta 2nd gear

    Suurin syy suomen autokannan vanhuuteen on verotus,polttoaineen ,käytön sekä muiden autoiluun liityvien verotus.Nyky hitek autot viettää aikaa enemmän aikaa korjaamolla kuin hyötykäytössä josta autoileva kansa maksaa.Harrastajat on näissäkin se väliinputoaja porukka siitä rokotetaan että harrastaja ylläpitää harrastustaan ,työtunteja ja osien hintaa ei voi mitata.Sais nää helvetin visionäärit miettiä sitäkin kuinka paljon kunnostukseen ja ylläpitoon on käytetty aikaa ja rahaa.Suomessa katsotaan vain hyvällä niitä joilla on varaa hankkia se nykykierrätys paskasta rakennettu tietokone ohjattu ihmekulkine joka loppujen lopuksi elikaareltaan on lyhytaikainen ilo.Eihän niitä kannata edes korjata jos kustannukset on kalliit ,ei muuta kuin paliin.Näitä viherpipertäjä huutaa suureen ääneen päästöistä mutta kun sitten tarvitaan sitä keverinautoa kuljetukseen esim.muutossa niin sillon ei puhuta päästöistä mitään.Ollaan vain hyvillään että jollain on peli millä saa tavarat kuskattua.Kyllä päätäjillä on peiliin katsomisen paikka jos suomen autokantaa aijotaan nuorentaa.Täälähän virkamiehet kieltää kaikki hyvät ideat kun niistäkin pitäisi saada maksimaaliset verotulot jotta se omaperse ja duuni pysyy!
     
  15. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Jos tarkoitus olisi oikeasti vähentää päästöjä ja nostaa talous nousuun, niin tähän maahan ei tuotaisi yhtään uutta autoa, tai ne olisivat ylikalliita.
    Mutta totuus taitaa olla kovin erilainen kuin meille annetaan ymmärtää
     
  16. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Tähän on pakko mainita, kun mulla on yksi vanha "kaveri" ja valitettavasti facebookissakin tulee pidettyä listoilla ... tää mimmi hurahti johonkin viher-kommunistiseen skeidaan ja nyt se on joku hemmetin telaketju-viher-kommunisti-feministi.

    Anyway, tää samainen mimmi julistaa FB:ssä jatkuvalla syötöllä jos jonkinlaisten homojen liito-oravien oikeuksien puolesta, hörhöilee yksityisautoilua vastaan ja julkinen liikenne tietenkin pelastaa maailman. Vähän huvittaa vaan, kun tossa viimisen 1/2 vuoden aikana sama ämmä on kuitenkin lentänyt omien laskujensakin mukaan joku +50000km pitkin maailmaa erinäisissa sukupuolentutkimus-seminaareissa, feministien pi**unnuolenta-kisoissa ja muissa huuhaa-tapahtumissa ... mutta sehän ei päästöjen kannalta nyt olekaan paha, kun pääsee kivasti matkustelemaan ja välillä Damiin polttelemaan jointteja...

    Ei yhtään kaksinaismoralistista...

    -JJ-
     
  17. sectoid

    sectoid Gearhead

    Vituttaa, joten känisen taas aiheesta sekä sen vierestä.

    Ei täällä kekkosslovakiassa mikään tule ikinä muuttumaan positiiviseen suuntaan. Paskahousut äänestävät ne samat apinat tuonne eduskuntaan joka kerta. Lisäksi eduskuntakin on osittain teatteria. Taustalla vaikuttavat virkamiehet ovat vähintään yhtä suurin ongelma.

    Itselläni oli myös naamakirjassa eräs vihervassari, mutta hän poisti minut listaltaan, koska kannatan ydinenergiaa.

    Autokantaa nuorentaisi sekin, jos autoilijoiden verenimeminen lopetettaisiin. Nyt käyn töissä, mutta en pysty siltikään ostamaan uutta autoa. Vika ei ole palkkauksessa, vaan Suomen järjenvastaisessa hintatasossa/huonossa ostovoimassa. Harrasteautoille voitaisiin tehdä jokin oma rekisterisysteeminsä, jotta ne saataisiin pois vanhentamasta yleistä autokantaa.

    Laatikossa elävän monivammaisen kommariapinan mielestä palkkoja pitäisi korottaa, mutta apina ei tajua, että ostovoima ei siitä lisäänny. Suomen olematon kilpailukyky tosin heikkenee. Miksi ikinä ei puhuta ostovoimasta? Aina vain palkoista. Jokainen tajuaa, että mitä silloin tapahtuu kun jokaisen tulotaso nousee.

    Mikä vika on suomalaisten geeneissä?
     
  18. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Nyt joku joka on terävä kynästään tekemään aloitetta "auto edut pois kansanedustajilta" sisältäen taksit ym. Nimiähän toi keräis samantien mitä tarvitaan, ja kyllähän mä tiedän että se hylättäis. Mutta kerrankin koko hallitus olis yhtä mieltä jostain asiasta :lol:
     
  19. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Luterilainen itsensäruoskinta. Itku pitkästä ilosta. Kel onni on, se onnen kätkeköön jne. Kuvittelemme olevamme jotenkin parempia, kun emme salli itsellemme mitään hyvää.
     
  20. vw79

    vw79 3rd gear

    Paine uusien autojen autoverotuksen poistoa kohtaan vain kasvaa, miten muutenkaan saadaan päästöjä alas, kuin ostamaan uusia ja pienempipäästöisiä autoja.

    Tuskin muuten mitään vaikutusta vanhojen autojen harrastamiseen?!

    Eduskuntalaiset, oli niitä 200 tai 2000kpl, eivät voi mitään, niin kauan kuin vallassa on ne tietyt tai tietty virkamies, sitkas kuituinen + aivopestyt seuraajansa :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!