Anu Vehviläinen:Ruuhkamaksut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja human62, 26.1.2008.

  1. ari vw

    ari vw Gearhead

    Tolla museorekisteröidyllä pyörällä olis vakuutus halvempi. mutta sais ajaa vain 30 päivää vuodessa.katsastus myös harvemmin. eikä kovina saastemäärä aikoina olis asiaa pasila/käpylä. linjan sisäpuolelle.
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Ei kun maaseudulle tuplamaksut. :wink:
     
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    Maaseudulla km pohjainen verotus hoitaisi asian ja kaupungissa tietullit tai rfid-siru ja tolppia ympäri puistoja ja pyöräteitä jotka napsauttaa laskua aina kun ajaa ohi... :D

    Miettikää jos mä pääsisin päättävään virkaan niin mä kyykyttäisin kaikkia ja te olisitte niin kusessa maksujen kanssa joka ikinen. Itse vaan viskelisin taksiseteleitä ja välttelisin rahvaan katseita.

    :lol: :lol:
    - Jani -
     
  4. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Naurakaa vaan, kyllä se rekisteröinti ja ajokortti vielä tulee polkupyöriinkin. Ensin sähköavusteisiin ja sitten kun pää on saatu auki, niin tavallisiin.

    Veneilyyn olis kova himo kans lisätä verotusta ja sääntelyä, mutta ongelmana on, että se ei ole suurimmalle osalle pakollista kuten maalla liikkuminen.
     
  5. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tuosta Janin setistä tuli mieleeni tämä tarina:

    Autoverotuksesta oppia muuhun verotukseen

    Valtiontalouden tasapainoa uhkaavat lähitulevaisuudessa monet tekijät. Pari esimerkkiä mainitaksemme vallitseva taloudellinen matalasuhdanne vaikuttaa verokertymää pienentävästi, kansakunnan demografinen kehitys puolestaan merkitsee huoltosuhteen heikentymistä ja lisää valtion menoja sosiaali- ja terveydenhuoltosektorilla. Jotta valtiontalouden alijäämää ei jouduttaisi ainakaan kokonaan rahoittamaan velkapääomalla, valtiovarainministeriössä on kehitelty uusia veromuotoja rahoitusvajeen tilkitsemiseksi. Uusissa veroissa johtavina periaatteina ovat oikeudenmukaisuus, neutraalisuus, hallinnollinen tehokkuus sekä hyvä fiskaalinen tuotto. Oppia onkin otettu ministeriön vuosien varrella hyväksi kokemasta ja pitkälle kehittyneestä autoverojärjestelmästä: autoverotuksen rakennetta ja toimintalogiikkaa hyväksikäyttäen on kehitetty useita uusia veromuotoja.

    Windfall-verosta on jo aiemmin uutisoitu. Tässä kirjoituksessa esittelemme ehdotetuista uusista veroista yhden todennäköisimmin toteutuvan: nimittäin pizzaveron. Pizzaveron veronkantoviranomaiseksi on kaavailtu Elintarvikevirastoa, jolla entuudestaan on hyvä tietämys pizzojen laadusta, markkinoista ja muista verotuksen toimittamista silmällä pitäen tärkeistä tekijöistä. Elintarvikeviraston vero-osaston johtaja Heimo Puronen toteaakin, että haaste otetaan virastossa innolla vastaan. Asiaa on valtiovarainministeriössä valmisteltu hyvän lainvalmistelutavan mukaisesti kuulemalla veroviranomaisia sekä informoimalla etukäteen keskeisimpiä suuria Suomessa toimivia pizzaketjuja.

    Verovelvollisuus

    Jotta veronkannon tehokkuudesta varmistuttaisiin jo lain tasolla, verovelvollisuus ulotettaisiin laajalle. Verovelvollisuus alkaisi siitä, kun pizza valmistetaan, syödään tai otetaan muulla tavoin käyttöön. Verovelvollinen olisi aina se, joka syö pizzan tai ottaa sen käyttöön. Vero voitaisiin kuitenkin periä myös pizzan valmistajalta tai myyjältä. Jos pizza ennen sen käyttöönottoa siirretään kolmannelle henkilölle, verovelvollisuus säilyy siirtäjällä, mutta vero voidaan periä myös siirronsaajalta.

    Verotusarvo

    Pizzojen verotusarvona pidettäisiin pizzan yleistä vähittäismyyntiarvoa. Elintarvikevirastoon rekisteröityjen verovelvollisten kohdalla pizzan yleinen vähittäismyyntiarvo määräytyisi verovelvollisen ilmoituksen nojalla. Suuret pizzaketjut ovatkin jo ilmoittaneet halukkuudestaan rekisteröityä Elintarvikeviraston verojärjestelmään.

    Muiden kuin rekisteröityjen verovelvollisten valmistamien tai myymien pizzojen yleinen vähittäismyyntiarvo määritettäisiin Suomen pizzamarkkinoilta kerätyn hintavertailuaineiston pohjalta. Euroopan Unionin oikeusohjeiden noudattaminen varmistettaisiin siten, että arvonmäärityksessä relevanttien vertailupizzojen tulisi palvella kuluttajan kannalta samaa tarvetta ja olla pohjan rakenteeltaan sekä täytteiltään mahdollisimman samankaltaisia kuin verotuksen kohteena oleva pizza. Hintatietojen keräämisestä ja tilastollisesta mallintamisesta vastaisi yksityinen yritys WebCheese Oy, joka toimittaa aineiston elintarvikeviraston arvonmääritysyksikölle valmiiksi mallinnettuna. Aineisto käsittää päivittäiset hintatiedot suurimmilta pizzaketjuilta Suomessa. Elintarvikeviraston arvonmääritysyksikön johtava virkamies Jori Vääpeli kommentoi järjestelmää seuraavasti.

    – Olemme testanneet järjestelmän toimintaa käytännössä ja meiltä löytyy jatkuvasti ajantasainen hintatieto yleisimmille pizzoille, kuten Opera, Carbonara ja Quattro Stagioni. Mallinnus on ehdottoman luotettava ja tuottaa aina oikean arvon niille pizzoille, joita järjestelmään sisältyy. Harvinaisempien pizzojen arvonmääritys tehdään Elintarvikeviraston Online-palvelussa, johon syötettyjen tietojen pohjalta annettu arvo palautuu lähettäjälle yleensä 10-15 minuutissa. Tosin lounasaikoina palvelussa saattaa olla jopa tunnin mittaisia viiveitä. Kuluttajat voivat etukäteen arvioida veron määrää internet-palvelussa osoitteessa http://www.pizzaverontarkistus.fi.

    Jotta arvonmuodostukseen eivät vaikuttaisi poikkeukselliset markkinaolosuhteet, lounas- ja kampanjatarjouksia tai vastaavia poikkeusolosuhteissa määräytyviä hintoja ei järjestelmässä noteerattaisi. Verotusarvoon lisättäisiin kuitenkin aina pizzaan tilattujen lisävarusteiden, kuten lisätäytteiden, oreganon tai parmesan-juuston arvo. Koska kyseessä on yleinen vähittäismyyntiarvo, yksittäisen pizzan myyntihinta ei missään olosuhteissa voisi toimia arvonmäärityksen perustana. Verotuksen toimittamisen sujuvuuden varmistamista silmällä pitäen mahdollisia tarjoilupalkkioita ei kuitenkaan huomioida verotusarvoa määrättäessä.

    Yksittäiskappaleina valmistettavien niin sanottujen Fantasia-pizzojen verotusarvo määritettäisiin aina erikseen pizzasta annettujen tarkkojen tietojen perusteella Elintarvikeviraston Online-palvelussa. Verotusarvoa määrättäessä on otettava huomioon ainakin pohjan laatu ja koostumus sekä täytteiden laatu ja lukumäärä. Lisäksi on huomioitava standardoidusta valmistustavasta poikkeamisen aiheuttaman lisätyön arvo.

    Verokanta

    Pizzojen verokanta määräytyisi pizzojen kaloripitoisuuden mukaisesti laissa erikseen säädetyn kaloritaulukon mukaisesti siten, että jokaisesta kalorista maksetaan aina saman verran veroa. Elintarvikevirasto vahvistaa ruokalistojen mukaisten pizzojen kaloripitoisuudet. Ellei kaloripitoisuustietoa ole saatavilla, pizzan verokanta määräytyy kokonaismassan mukaisesti. Lainsäädäntöneuvos Tarja Sundellin mukaan tavoitteena on ohjata kuluttajien ostokäyttäytymistä:

    – Liikalihavuus on kaikkien tutkimusten mukaan maassamme jatkuvasti lisääntyvä ongelma. Olemme katsoneet parhaaksi ohjata ruokailijoita vähäkalorisempien pizzojen käyttämiseen tällaisella järjestelmällä. Se on ilman muuta oikeudenmukainen, koska verorasitus yhtä kaloria kohti on aina sama.

    Järjestelmään kuitenkin sisältyy ohjaustavoitteen edistämiseksi myös progressiivinen osa. Nimittäin tuplajuustolla varustettujen pizzojen sekä sellaisten Finn Power-tyyppisten pizzojen, joiden täytteinä on ainoastaan lihatuotteita, vero kannetaan aina kaksinkertaisena.

    Veron kiertämisen estäminen

    Jotta veroa ei vastoin lain tarkoitusta voitaisi kiertää, säädettäisiin erikseen eräistä veron kiertämistä koskevista erityistapauksista. Esimerkiksi jos pizzan täytteistä vaihdetaan enemmän kuin 50 prosenttia, pizza verotettaisiin aina uudelleen. Samoin, jos tavallinen pizzapohja vaihdetaan pannupizzapohjaan, pizza verotettaisiin uudelleen. Vanhemman hallitussihteerin Jaakko Villasen mukaan kyse on lain tarkoituksen kategorisen kiertämisen estämisestä:

    – Nämä kriitikot ovat olleet asiassa hiukan sinisilmäisiä. Onhan selvää, että vaihdettaessa pizzan ainesosista enemmän kuin puolet kysymyksessä on todellisuudessa uusi pizza. Ei voida ajatella, että se voitaisiin syödä vanhalla verolla, se olisi ilman muuta veronkiertoa.

    Oikeudenmukaisuuskysymykset ja muutoksenhaku

    Autoverojärjestelmän toiminnasta vuosien varrella saatujen kokemusten perusteella järjestelmä on kyetty kehittämään huippuunsa. Tätä oppia on nyt hyödynnetty pizzaverotuksessakin. Tarja Sundell kommentoi pizzaveron oikeudenmukaisuuskysymyksiä seuraavasti:

    – Pizzaverojärjestelmämme on ehdottoman neutraali ja tuottaa lähtökohtaisesti aina oikean markkina-arvon kullekin pizzalle. Kun verokantakin määräytyy yksiselitteisten perusteiden mukaan, niin oikeudenmukaisuuskysymyksiä ei käytännössä edes nouse esiin. Näin ollen verosta valittaminen on ilmeisen tarpeetonta. Muutoksenhakumahdollisuus lakiin kuitenkin otetaan, käytännössä ensivaiheen muutoksenhakureittinä toimii oikaisuvaatimus Elintarvikevirastolle. Oikaisuvaatimukseen annetusta päätöksestä voi valittaa hallinto-oikeuteen, josta jatkovalitusoikeus on edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Oikeudenkäyntikuluja ei kuitenkaan missään oikeusasteessa voida määrätä korvattaviksi.

    Voimaantulo

    Hallituksen esitys laiksi pizzaverosta annetaan eduskunnan käsiteltäväksi heti seuraavan lisäbudjetin käsittelyn yhteydessä. Budjettilakina ehdotus on käsiteltävä kiireellisesti ja lain onkin tarkoitus tulla voimaan jo huhtikuussa. Hallituspuolueet ovatkin jo ilmaisseet kannatuksensa lain voimaantulolle. Pääministeri on tosin esittänyt kritiikkiä ministeriön ennakkotiedottamista kohtaan: ministerin mukaan tämäntyyppiset, markkinoiden toimintaan vaikuttavat lait on valmisteltava ja säädettävä ”kuin varas yöllä”.

    Kuten autoverolakikin, myös pizzaverolaki on väliaikainen.
     
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tuossa Ihmetyttää vähän nuo prosenttisäännöt. Siinä puhutaan täytteistä ja pohjasta erikseen. Kyllä pohja ja yksi täyte pitäisi olla 50% eli niin että jos tavallisen pohjan vaihtaa pannupohjaksi niin identiteetti säilyy kun ottaa muutaman alkuperäistäytteen mukaan. Valkosipulia ja oreganoa ei lasketa täytteiksi koska ne yleensä turvaavat makuelämyksen eli ovat niin sanottuja makuturvallisuusosia.

    Ennen kuin tuo laki tulee voimaan niin ihmiset ryntäävät syömään halpaa pizzaa ja jonkinlaiset ruuhkamaksut pitäisi kyllä kerätä ihan vaan jo sen takia että saan tämän OT kommentin jotenkin linkitettyä otsikon aiheeseen.

    :odroll:
    - Jani -
     
  7. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Ja yks homma mikä myös jarruttaa tätä veneilyyn liittyvää verotus/sääntelypelleilyä,on se...Kun Suomen eliittipelleillähän/muilla isotuloisilla mulkuilla on monellakin kalliita veneitä...Niin eihän niillä ajelemista nyt kuitenkaan oikein vois rajoittaa/verottaa :wink:
     
  8. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Ja sillä päänaakalla oli/on kanssa oma vene, kaikille autoilijoille vittuilevalla nimellä varustettu vieläpä.

    Veneen nimi: s/y Tillfällig
    Kippari, omistaja: Heikki Kuitunen
    Leveys: 2,36m Kokonaispituus: 10,50m
    Purjetunnus: FIN5553
    Materiaali: mahonki
    Seura: Merenkävijät
     
  9. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Kyllä veneilyynkin on tullut monenlaista vaikeutusta viimeisen ~15 vuoden aikana. Septitankkipakko, CE-vaatimukset, verollinen diesel, purjeveneiden rekisteröintipakko ja viimeisimpänä rekisterin siirtyminen trafille. Hyväksymättömiä työveneitä ei saa enää rekisteröidä huviveneiksi jne.
     
  10. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Miksipäs sitä lentoliikennettä veroteta kerosiini on verovapaata ja jokainen ituvihreä/puunhalaaja tietää lentoliikenteen haitat ihan oikeasti ympäristölle siinä tavallinen harrastaja saa rykiä tuhansia kilometrejä vuodessa bensakrematoriollaan eikä tavoita perus penttiinsinööriä joka käy perheensä kanssa itämailla ja ajelee priuksella parantamassa samaa palloa jota sotki matkustellessaan useamman vuoden verran.
    (akuston valmistus sotkee luontoa enempi kuulemma kuin Hummerin elinkaaren ajelut ja valmistus)
     
  11. homer

    homer Double Gearhead

    Taitaa tuokin maksu olla jo aika lähellä toteutumista. Ennen puhuttiin vain pääkaupunkiseudusta mutta nyt jo kaupungeista (siitä vaan googlettamaan kaupunkeja joissa on viherpunaisilla enemmistö). Elikkä iso kiitos ja kumaarrus kaikille demareita ja muita vasemmistolaisia äänestäneille.
     
    belair54 ja litres tykkäävät tästä.
  12. zuinula

    zuinula Gearhead

    Huoli pois, kun tampereen- täti pääsee vauhtiin ei tarvi autolla edes yrittää keskustaan. Ajellaan tulevaisuudessa vaan parin lopetetun kyläkaupan väliä maaseudulla, polkuautoilla:eek:
    Jännä seurata koska suomalainen iskee nyrkin pöytään ja alkaa pistään hanttiin näille kaikille älyttömyyksille:mad:
     
  13. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead


    Ei kait nyt nyrkkiä pöytään, tälleestihän iso osa äänestäjistä halusi. Litkoina saattavat saada vielä pakkoruotsin lukioihin.
     
    1purehell tykkää tästä.
  14. esmi

    esmi Gearhead

    Lahdessa kova hinku kaventaa katuja,sillähän niitä ruuhkia saa aikaan!,ja sittenhän voi perustellusti alkaa puhumaan ruuhkamaksuista!:eek:
     
    three hundred ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  15. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Vuodessa menee tällä hetkellä pelkkiin polttoaineisiin 4600€, pelkästään työmatkoihin. 40tkm ja hiukka yli seiskan satkulle. Tähän päälle rengas/ huoltokulut yms.

    No nyt nostetaan vielä polttoaineveroa vähän lisää, ja haaveillaan ruuhkamaksuista? Ajelen kahen ison kaupungin väliä, eli tarkottaako tämä nyt sitten että päivässä saisin maksaa vielä jotain tullimaksua päästäkseni töihin, ja toisen mokoman illalla että pääsen kotio??? Valmiiks jo makselen ihan vitusti veroa valtiolle siitä että saan käydä töissä polttoaineveron muodossa, siihen vielä sitten normi verot päälle. Kohta alkaa oleen kokonaisedullisin ratkasu oikeesti jäädä työttömäks.

    Alkaa käymään kalliiks tämä harrastus, mietin vaan mihin ne kaikki rahat menee kun ei ne tieinfrassa näy?
     
    Nikuzai, Pertti K ja three hundred tykkäävät tästä.
  16. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Tämmösinä hetkinä miettii että minkälaista olisi elää esim länsi-virginiassa :mad:
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla ruuhkamaksut olis suhteessa vielä isommat, kuin sulla, vaikka ajan enempi. Ajan noin 45tkm, aina 800-900km/60Eurolla. Kaikki kiinteät, kilometreihin sitomattomat maksut (joiden suuruuteenei itse pysty juurikaan vaikuttamaan) on pahasta, kun renkaisiin, ja muuhun ylläpitoon ei mee juuri mitään. Toki, jos tulee isoja remontteja, niin ne nostaa äkkiä kilometrikuluja. No, noita Volvoja alkaa saamaan jo 500 eurolla, ja kun viikon niiden kanssa puljaa, niin ne on kunnossa.
     
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Jos miettii yrittämistä, eli kivijalkakauppaa Tampereelle, niin keskustaan ei kannata perustaa. Joku juottola vois olla ainut, mutta niitä alkaa jo olla.
    Ite asun kaupungissa, ja käyn töissä maalla. Pitää varmaan etsiä joku pikkutie, millä pääsis ilman ruuhkamaksua. No, ruuhkamaksut pitäis hyvittää verotuksessa, jos oman auton käyttö on ainut, jolla töihin pääsee, ja vähennys pitäisi olla verosta, eikä tulosta, jotta kaikki sais rahaa takasin saman verran. (veron palautuksissa kannatan tasaveromallia, enkä marginaaliveron perusteella tulevaa, tuloista tehtyä palautusta, vi***u, että on kieroo peliä köyhälle se tuloista tehty verovähennys.)
     
  19. mcmies

    mcmies Gearhead

    Semmoista on joskus kyselty, että minkä takia nimenomaan liikenneministeriksi aina valikoituu penaalin tylsin kynä. No, edellinen touhu-täti oli ainakin tähän peukalosääntöön jonkinlainen poikkeus...

    ...mutta nyt tuli semmoinen liikenneministeri, että vähän alkoi niskakarvat nousemaan pystyyn. Rinteen bussikyyti pelottaa muutenkin, mutta että tämäkin vielä.

    :confused:
     
  20. timuli

    timuli Gearhead

    Anne Berner poikkeus!!! Just joo,missä sua on pidetty? Sveitsissä luulen...
     

Kerro tästä muillekin!