EU:n huippukokous: Suomen autokannan nuorennuttava!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 1purehell, 23.10.2014.

  1. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ei ole mitään painetta poistaa/vähentää autoveroa, ennemminkin tulee haittavero vanhoille autoille.
     
  2. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    sama mielessä kuin lintalla...
    Ja tulipa mieleen toi oma aloite ehdotus, niin jos ne sattuis kerrankin ajattelemaan kansaa ja ajais sen läpi, niin ne varmaan tiputtais huolella uusien autojen verotusta, koska eihän ne vanhoilla aja. Tosin se erotus varmaan otettais varmaan vanhoilta autoilta joten.....?
     
  3. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    voi vittu, kyllä se vero otetaan harrasteautosta ja monta kertaa.
    Ensin maksan laskun muodossa veroa yli euron päivässä vaikken ajais metriäkään.
    Sitten ajan bensa-asemalle ja maksan taas perkeleesti veroa kun tankkaan tota bensakrematoriota joka vetää noin 28L/100km eli äkkiä laskettua jotakuinkin 42€/100km menee bensaan josta veron osuu huitelee varmaan kolmenkympin hujakoilla jonka siis maksan työssäkäynnistä tienaamillani rahoilla joista olen jo maksanut veroa noin 25%
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Samaa ajatusleikkiä voisi jatkaa auton hankinnassa.

    Ajatellaampa, sellaista keskimääräsitä 40K€ perheautoa. Hinnasta poistetaan alv. ->~30K€, poistetaan autovero, myyjän & maahantuojan kate, rahti, valmistajan kate. Saadaan Hinta tehtaan portilla ehkä 15K€

    Osatajan puoli.:
    40K€ tienattava pääoma. Tuon tienaamiseksi käteen pitää bruttoa tehdä (tietysti henk. koht veroprosentista riippuen, mutta laskettu Suomalaisen keskipalkalla 3200€/kk -> 30%) 57 000€!!

    Se on puolentoista vuoden palkka! Miksi autoja ei vaihdeta useammin uuteen? -> Vaihdokin arvo putoaa nopeammin mitä Matti (oikeastaan Timo Virtanen, koska Timo V on Suomen yleisin mies) tienaa.

    Loppupäätelmä

    Huvittaako maksaa 57K€ tuskalla ansaittuja rahoja oikeasti 15K€ arvoisesta kikkarasta?

    Jatkoajatuksena; Miksi muuten pimeä työ kukoistaa?
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Moniko sen uuden auton ostais jos olis halpa?

    Hävettää kun tuli juuri käyttikseks hommattua 1996 vuotinen, liian uusi.


    Miksei hipit/vihreät enää vanno maailmanrauhan puolesta? Ajohan Lennonikin isolohkolla.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Yksi tapa nuorentaa tilastollisesti Suomen (käyttö-) autokantaa olisi erotella harrasteautot ja käyttöautot toisistaan.
    Käristän; jos vaikkapa suomessa olisi rekisterissä vuosimallin 1928 hoppafoordeja, iältään 86-vuotta, muutama tuhat, ne vaikuttaa jo autokannan laskennalliseen keski-ikään kun käyttöautojen iät ovat siinä kymmenen vuoden hujakoilla. Puhumattakaan kaikista muista rekisterissä olevista harraste-autoista.

    Tuossa autokannan ikä -asiassa tarkoitetaan nimenomaan käyttöautokannan keski-ikää jolloin harrasteautot pitäisi käsitellä erikseen. Niillä on autokannan nuorentamisasiassa vain tilastoja vääristävä merkitys. Voisihan tilastonikkarit tietysti erottaa sieltä heti kättelyssä vaikkapa vanhemmat kuin 25v ikäiset autot, ne on yleensä muita kuin käyttöautoja.
    Sitä en tiedä miten nuo tilastot on laadittu kun käyttöautokannan (autokannan) keski-iästä puhutaan.

    Osataanhan sitä työllisyysasteestakin puhuttaessa erotella nuoret ja vanhukset pois työvoimatilastosta ikään perustuvilla kriteereillä.
     
  7. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Keskittäsivät noikin voimansa tuonne kiinan suuntaan...eu:ssa nyt varmaan kuitenkin suht. kohdallaan on noi päästösystemit...mutta kun sillä ei oo vitunkaan väliä miten paljon me täällä rajoitetaan päästöjä kun kiina tumppaa tulemaan senkin edestä ja kohta kun ovat maailman päälliköitä niin ei se ainakaan tule vähenemään.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Täällä kylillä tais olla 15 vuotta keskiarvoikä, eli 1999. Ainakin pikaisesti katseltuna tuntuu ihan realistisesti lasketulta oli siinä sitten wanhat harrastevehkeet mukana tai ei.


    Hitlerhän aikanaan jo suunnitteli ekoauton mitä voisi suositella nytkin? Pakoputkesta letku ohjaamoon ja eikun ajamaan. Ei ainakaan pakokaasut pääse ympäristöön.
     
  9. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Just näin. On jotenkin perverssiä että ensiksi tieliikenteestä = autonomistajilta revitään 7Mrd noin 53Mrd budjettiin ja sen lisäksi halutaan tietoisesti pudottaa etenkin tämän tulomomentin maksajien ostovoimaa vaatien vielä lisää. Perusongelma taitaa olla sellainen että jos tätä ajateltaisiin puhtaasti liiketalouden näkökulmasta niin teetettäisiin laskelmat että paljonkon lisää pitää saada bensaa, dieseliä ja autoja ( uusia tai vanhoja tuonteja) kaupaksi ja sen jälkeen toinen laskelma että paljonko on pudotettava nykyistä kustannustasoa jotta alkaa kauppa käymään. Ehkä huomioitaisiin sellainenkin asia että jos ei ole varaa ostaa kunnon käyttistä niin loukkaantumiset on vakavampia = yhteiskunta joutuu maksamaan tavalla tai toisella

    Mutta kun se ei mene näin, viher/sdp-landiassa siihen sekoitetaan kateus- ja pseudo-ekologiset komponentit jolloin lopputulos on sellainen että kaiken hintaa pitää nostaa. En ole pahemmin kansantaloustiedettä opiskellut mutta tutkistusti ja todistetusti, sellaisessa yhtälössa jossa kerätyn veron %-osuuden määrä vaikuttaa kysyntään....tietyn veroprosentin jälkeen kokonaistuotto alkaa laskea.

    Tästä lakipisteestä on taidettu mennä ohi jo aikoja sitten, ja ainoa lääke laskeviin tuottoihin on...nostaa verotusta vielä lisää :wc:
     
  10. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead


    Tää on juurikin se syy miksi en osta kovin uutta autoa. Vaikka periaatteessa voisi olla varaakin, niin se vaan vaikuttaa niin huonolta sijoitukselta. En koe saavani kalliisti verotetuille rahoilleni tarpeeksi vastinetta, kun niin suuri osa menee ihan muuhun kuin itse tuotteeseen.
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Otapa työnantajalle kertyvät maksut mukaan, niin se 40 tonnia nettopalkkaa maksaa todellisuudessa noin 100k. Sen verran täytyy siis laskuttaa asiakkaita, että saat sen 15 tonnin auton ostettua. Käytännössä jokainen muu sentti jää verottajalle siitä välistä, poislukien eläkemaksut.
     
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    Näin tietenkin yrittäjänä. Duunarin työnatajaa tuskin kiinnosta mihin se rahansa haaskaa, kunhan tulee ajoissa töihin (uudemmalla tai vanhemmalla autolla).

    Mielenkiintoinen tapahtumaketju tuosta tosiaan tulee, jos lähtee noin pitkältä liikkeelle.
     
  13. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Jokaisesta tienatusta eurosta jää siis näppiin,mitä muutamia kymmeniä senttejä?Yks mikä on totaalisen perseestä ja väärin on perintövero!Siis mitä vittua voisi kysyä?!?Minkä helvetin takia niistä pitää vero maksaa?Nehän on jo kertaalleen verotettuja rahoja!!! :mad:
    Pahimmassa tapauksessa,tiedän muutamankin jossa perillinen on joutunut ottamaan lainaa että saa perintöveron maksettua...tuossakin kohtaa ammutaan omaan nilkkaan kun luultavasti sen rahan useampi laittaa enemmän tai vähemmän heti kiertoon=ostetaan tavaroita,palveluita,yms. ja näin on taas hieman ostovoimaa tai varaa investointeihin vastapuolella.

    Vähä ehkä karkas aiheesta,voi tuntua kummalliselta kun täällä ei juuri koskaan niin tapahdu :rotfl:
     
  14. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Itse kun näitä lukee ja ihmettelee niin aikas helppo tästä on vetää johtopäätökset: hyvätuloiset kansanedustajat tai ministerit niin eihän heillä tämä veronkorotukset missään tunnu, jos tienaat vaikka 100te vuodessa niin missä siinä tuntuu nyt muutaman satasen korotukset.. Hahhaha..
    Aikas monellahan nämä jutut on pahasti vieraantunut tavallisen ihmisen elämästä /tuloista. Jokuhan joskus ehdotti jotta pääsee eduskuntaan niin pitäisi asua ensin lähiössä työkkärin tuella vaikka vuosi niin voisi ajattelutapa muuttua. Kaikki ei olisikaan niin helppoa.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kaikki tuet pois ja max 2000e käteen palkaksi, niin vois olla et taitais hieman asiat suomessa muuttua ja avustajat maksettaisiin omasta kukkarosta.
    Ja vielä se palkka niin, et ton 2000e käteen saa jos todistetusti tekee sen 8h. päivässä.

    Voi olla et varmaan 50% kansan edustajista lopettaisi ensimmäisen kuukauden aikana ja ei muuta kuin 200pv. karenssi päälle :rotfl:
     
  16. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Muu kuin pimeä työ ei enää kannata kun käteen ei jää mitään, vaan eipä haittaa kun ainakin silloinen Volvon maahantuoja voi tehdä pimeästi aivan rauhassa:
    Tullin tilaston mukaan Volvo S60 oli vuonna 2002 ~6800 euroa tänne tuotuna, 36000 euroa asiakkaalle. Kateprosentti taulukossa on 107 :eek:
    Taxfree-hinta olisi ollut vajaa 23000.
     
  17. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Nimenomaan,noin siellä ois ihmisiä joita kiinnostas kansan asiat,jopa hieman kutsumusammatti olisi.Niinkuin sen pitäisikin olla ja tehdä niitä päätöksiä sillä mielellä että mikä on kansalle parhaaksi.Mitä lie tollasen perus mätisäkin kk ansio?
     
  18. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    norsunluutorni - ilmiötä esiintyy muillakin " kansanedustajilla " kuin Laura Rädyllä ( kokoomus ) .
     
  19. bathory

    bathory Gearhead

    Mä en kyllä ostais uutta autoa vaikka olis rahaa.
    en vaan näe järkeä, että uuden passatin hinnalla saisi huippukuntoisen chargerin siis näin esimerkkinä. Mieluummin sillä dodgella ajelisin.
    talveksikin ostaisin mieluummin pari vuotta vanhan auton.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ainoo mikä uus auto on varmaan järkevin ostaa on dacia, niitten arvo tuskin tippuu tuhansiin euroihin vaikka puolet kilpien ruuvien kiristyksessä arvosta normaalisit tippuu


    Jos niillä on lähtö hinta vaikka 29´000 niin on se varmaan vuoden vanhana varmaan vielä 20k
    Kun 40k volvo taitaa olla vuoden ikäisenä enää 20k

    Mitään asiasta tosin tietämättä
     

Kerro tästä muillekin!