Professori: ylinopeuksia korostetaan liikaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mga-tomi, 30.10.2014.

  1. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Tämän päivän Helsingin Sanomissa onnettomuuteen liittyen mielenkiintoista juttua, lainaten ja lyhentäen:

    Professori Timo Tervo aloitti tänä syksynä Pohjoismaiden ensimmäisenä liikennelääketieteen professorina Helsingin yliopistossa. Hänen mielestä ylinopeuksien osuutta liikenneonnettomuuksien aiheuttajana korostetaan liikaa. Iäkkäitten onnettomuuksiin vaikuttavat sairaudet ja lääkkeet (ei siis ikä sinänsä, oma huomautus). Muiden kohdalla myös lääkkeet ja sairaudet sekä viina, väsymys, itsemurha jne. Ylinopeus on pikemminkin seuraus kuin syy.

    Ihan järkimiehiäkin löytyy niistä piireistä, joissa liikenneasioista päätetään.
     
  2. homer

    homer Double Gearhead

    Eikös se Klaus Bremer suututtanut liikenneturvan, vai mikä se trafi muinoin oli, kun sanoi aina että ylinopeus ei ole aiheuttanut yhtään onnettomuutta. Olosuhteet, kuljettaja jne. kylläkin.
     
  3. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Ylinopeuksia korostetaan liikaa täysin harkitusti ja tahallaan, että olisi hyväksytympää sakottaa niistä poskettomia summia. Sama pätee lievässä maistissa ajamiseen.
     
  4. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Tilannenopeus eli se millä ajoneuvo on pysäytettävissä näkemäalueen matkalla.

    Yksinkertaista eikö totta ja se keli ja kunto niin ajoneuvon ja kuljettajan huomioiden.

    Ei se sekakäyttäjä välitä näistä rajoituksista tuon taivaallista ja silti perusautoilija kärsii näidenkin aivopierujen aikaan saannoksista aiheutuvat seuraukset.
     
  5. Fastback

    Fastback Gearhead

    Liian suuri tilannenopeus on ehkä yleisin syy onnettomuuteen.

    Ylinopeus tulee kun suurin sallittu nopeus ylitetään ja yleensä nopeus on säädetty määrätynlaiseksi jostain syystä, kuten koulun läheisyys, hankala risteys tms. Ylinopeus altistaa onnettomuuksille, sillä muut tienkäyttäjät eivät osaa ennakoida tuleeko lähestyvä auto tai mp sallittua 80 kmh vai 250 kmh eli ts. altistutaan vaaratilanteille mitä muut tielläkäyttäjät aiheuttavat

    Tähän soppaan kun lisätään reaktioaika ja nopeuden neliössä kasvava jarrutusmatka niin nopeudella on merkitystä. Esim. jos jarrutusmatka on 80kmh nopeusta 21 metriä niin nostetaan 50% nopeutta ja jarrutusmatka kasvaa 100% = 120 kmh ja jarrutusmatka 42 metriä. Tähän pitää vielä lisätä reaktioajan osuus eli esim. 1s mikä vastaa hyvää reaktioaikaa normaali liikennetilanteessa niin 80kmh jarrutusmatkaan lisätään 22 m reaktiomatkaa ja vastaavasti 120kmh nopeudella 33 m reaktiomatkaa.

    Jarrutusmatkasta ja reaktiomatkasta saadaan pysähtymismatka eli:
    80kmh = 21m+22m= 43 metriä
    120kmh = 42m+33m= 75 metriä
     
  6. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Näinhän se on. Liian suuri tilannenopeus vie rallikuskitkin pöpelikköön. Mutta onko oikea tilannenopeus sama kuin liikennemerkissä ilmoitettu. Onko yö vai päivä, sumua vai selkeää, kaatosadetta vai poutaa. Kuskilla on vastuu. Jos ajaa vastuullisesti aurinkoisena päivänä hieman yli nopeusrajoituksen vaarantaa liikennettä vähemmän kuin se, joka tuuttaa pääkallokelillä nopeusrajoituksen mukaan. Muutama vuosi sitten pääkaupunkiseudulla nähtiin saksalaismallinen joukko peräänajo, kun kaikki ajoivat "ohjeiden mukaan".
     
  7. Fastback

    Fastback Gearhead

    Ei ohjeiden mukaisesti vaan suurinta sallittua. Pitäisikö sinne motarille laittaa 20 kmh kyltit lumisateen varalle? ;)
     
  8. Ade62

    Ade62 Gearhead

    Tuusulanväylällä alennetaan nopeusrajoitus 70:stä 60:een.
    Syynä on Keski-Uusimaa lehden mukaan se, että risteyksissä ajetaan päin punaisia?
     
  9. Holley

    Holley Gearhead

    Lisää tällaisia kannanottoja professoreilta ja uutisointeja Hesariin!

    Ajakaa jotain 100 km/h tietä uudella isolla autolla 65 km/h ja kertokaa tosiaan minulle, onko teillä kyse reaktio-sekunnista, vai reaktio-minuutista! Eli näillä jarrutusmatka- ja liike-energiayhtälöillä kukaan ei oikeasti mieti keskittymistä ajamiseen: kun ajaa riittävän hiljaa, alkaa tosiaan mieli kirjoittaa kirjaa läppärillä tai kirjoitella tekstiviestejä tai muuten vaan nukahtaa rattiin, mutta ennen kaikkea kiinnittää huomio pois tylsästä liikenteestä!

    Toisaalta mitä juuri kirjoitettiin, ylinopeus on oma nopeus verrattuna siihen, mitä siinä tiellä on rajoitus. Verratkaa huviksenne Suomen rajoituksia vaikkapa Britanniaan tai mihin vaan. Ei ulkomailla ole pakko edes "kaahata" ylinopeuksia, koska rajoitukset ovat monesti paljon järkevämmällä tasolla.

    Pitääpä kaivaa tuon Timo Tervon yhteystiedot jostain.
     
  10. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Tuo on totta itsekkin ihmetellyt kun sivuteiltä tulee pääväylälle niin sieltä tulee kaiken näköistä kulkupeliä pienestä isompaan ja ihan vihreilläkin kannattaa vilkaista mihin se autonsa työntää.

    Vierestä vietiin pari vuotta sitten kun betoniauto runttasi huolella punaisia päin ei ollut nättiä jälkeä.

    Ja ihan ammattiautoilijoita ???? "esim" kaikkea se kuljettaa" yhtiönkin.

    Hyrylän Hävittäjät :mad:
     
  11. audiq

    audiq Gearhead

    Liikenneneuvos ei näyttänyt harrastavan lainkaan suuntavilkun käyttöä, kun joskus perässä ajelin.
     
  12. voittol

    voittol 2nd gear

    Oltiinko me nyt ylinopeuksien puolesta vai vastaan , vai puolet ja puolet ?
     
  13. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Järkevistä nopeusrajoituksista joita ei taida nähdä kuin unissa en silti hehkuta ylinopeuksien puolesta mutta kyllä siinä taas talvinopeuksia henkilöautolla körötellessä kerkiää miettimään vaikka mitä elämänsisältöä pakkasen kuivattamalla tiellä joka tehdään märäksi ja jäiseksi ihan liikkenneturvallisuuden johdosta.
     
  14. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Totta kai se nopeus on tärkeä riskitekijä, mutta myös auton perimmäinen idea, se että ihmisen elinpiiri laajenee. Rakennetaanhan täällä oikoratoja ja ostetaan Pendolinoja vaikka hevoskyydilläkin kerkisi, ja postikin kulki satulalaukussa eikä nopeassa valokuidussa.

    Turvallisuuden parantaminen pelkästään nopeuksien hidastamisella on yhtä viisasta kuin raivaussahan tekeminen turvalliseksi ruuvaamalla akselin päähän teräksi tuore vehnälimppu. Kun muitakin keinoja on.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ei ylinopeuksille, mut kyllä sille +10kmh nopeuksille
     
  16. Putte

    Putte 1st gear

    Kuolon kolareiden tutkijalautakuntien raporteista näkee hyvin, miten yinopeutta korostetaan liikaa. Usein kolarin syyksi todetaan ylinopeus ja jossain kohtaa sivulauseessa todetaan kuskilla olleen veressä 2,3 promillea. Kumpikohan oikeasti on ollut se kolarin aiheutta, ylinopeus vai alkoholin takia heikentynyt ajokunto.
     
  17. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Putte, just tää onkin niin virkistävää, kun joku "virallisempi taho" kerrankin uskaltaa sanoa tuon ääneen...

    ...tosin ei tarvinne kauaa odottaa Liikenneturha vastareaktiota, kun joku on nyt näin pahasti livennyt rintamasta. Eiköhän siellä kohta aloiteta valtakunnan laajuinen kampanja, miten ylinopeus aiheuttaa kaiken mahdollisen, Ebola-epidemiasta nälänhätään.

    -JJ-
     
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    [mutu]
    Vakavissa onnettomuuksissa ylinopeus on yleensä vain osatekijä jos aina sitäkään, lähes poikkeuksetta muita syitä on lukuisia: päihtymys, punaisia päin ajaminen, kännykkään puhuminen, väistämisvelvollisuuden laiminlyöminen, ohitus typerässä paikassa, väsyneenä ajaminen jne jne.

    Silloin harvoin jos ylinopeus onkin pääasiallinen syy onnettomuuteen, on nopeus ja piittaamattomuus jo sitä luokkaa että on ihan sama onko ko. tieosuudella 80 vai 40 rajoitus.
    [/mutu]

    Kun noita muita tekijöitä ratsattaisiin ja sakotettaisiin samalla antaumuksella kuin (pieniä) ylinopeuksia, saataisiin sakkotulot ja liikenneturvallisuus nousuun. Laki antaa tähän täyden mahdollisuuden joten väiteelle, että ylinopeuksia korostetaan jotta niistä voisi sakottaa, ei oikein löydy tukea.

    Aikanaan kun JKL Rantaväylän liikennevalojen kupeeseen tuli kameratolpat, kuvittelin että niiden avulla sakotetaan (myös) punaisia päin ajavia. Eipä taideta, vaan ovat vain ylinopeuksia varten. Miksi? Teknisesti ei varmaankaan olisi kovin kummoinen homma toteuttaa ja tikettejä saisi lähettää moninkertaisen määrän, ainakin aluksi kunnes ns. Siperia opettaa.

    Ja kevytliikenne olisi todellinen rahasampo sakkobudjettiin, mutta ei nyt mennä siihen...
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Kaikkialla muuallahan noi liikennevaloissa olevat aktivoituu kun valot on punaisella, mut suomessa ne saattai laukasta väärän nimeätekevän kohdalla
     
  20. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!