Tuontiautojen veropäätökset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja dodge, 7.1.2006.

  1. ata

    ata Gearhead

    Hesarissa päivitellään, kun tuontiautoja on tullut niin paljon ja jotkut tuovat todella halpoja autoja Suomeen, kun halvin auto on ollut vain 34 eron arvoinen... Cadillac...

    http://www.hs.fi/autot/a1305882898940

    "Toisaalta ulkomailta on tuotu myös todella halpoja autoja: tullin tietojen mukaan maaliskuussa Suomeen saapui Cadillac Sixty Special, jonka verotusarvo eli auton arvioitu hinta on 34 euroa ja autovero 15,53 euroa."
     
  2. kille77

    kille77 Gearhead

    1964 gt convertible dodge dart. vero 50,12€
     
  3. Qjet

    Qjet 1st gear

    "...Toukokuussa tuotiin myös paljon luksusautoja: siis sellaisia, joilla on mukavaa huristella kesällä, mutta jotka laitetaan talvella pakkasia ja suoloja piiloon..."

    Luksusautoja, siis sell...ei helv...Onpa hyvä ettei yksikään talliin hilloamistani ole tullut maahan toukokuussa...
     
  4. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Re: Re:

    Sama kysymys^^

    Onko mitään uutta asian tiimoilta?
     
  5. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Tämä on edelleen viimeisin minun tietooni päätynyt aikatauluarvio tästä aiheesta...
     
  6. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Kiitos päivityksestä ^^
    Jäädään odottelemaan...
     
  7. Holley

    Holley Gearhead

    Mitä pirun merkitystä tuolla oikeasti on, tuolla pre 1958-asialla? Tuosta kun riittävästi pitää haloota: "ei mulla ole varaa maksaa 4,5 eur veroa tästä 49 Hudsonista" -niin kohta nuo tosiaan uudistavat autoverosysteemit autoverotuksesta käytön verotukseen: maksetaan kaikki jotain 600-1000 eur käyttömaksua vuodessa. Sitä kai haluatte, vai?
     
  8. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Eh, tämä Kouvola-casehan ei todellakaan ole vain mikään pre 1958 -asia... :eek:

    Jos ja kun korjausliike tehdään, niin sillä on oma vaikutuksensa jopa vm. 2012 autojen verotukseen. Silloin kun verotusarvon suhteen puhutaan tuhansista tai kymmenistä sellaisista, niin oikeaoppisilla prosenteilla on jo muutakin kuin vain periaattellista merkitystä. Vaatimus verovelvollisten tasapuolisesta kohtelusta on mielestäni täysin aiheellinen ja järkeenkäypä.

    Enkä olisi yhtään huolissaan että kun "ne" tämän häviävät niin siitä sitten jotenkin "suuttuvat" tms. Totta kai veronpalautukset ym. tulevat jonkun verran Suomelle maksamaan, mutta ei se valtion budjettia heilauta mihinkään. Toisaalta optimisti voi toivoa että tämän myötä autojen tuonti tulevaisuudessa jonkun verran lisääntyy jolloin autoveron tuototkin taas elpyvät.

    Autoveron mahdollinen poistuminen kokonaan sitten joskus ja siihen mahdollisesti liittyvät sivuvaikutukset ovat ihan oma tarinansa (jonka aikataulua ja lopputulosta kukaan ei vielä tiedä). Tämä Kouvola-case ei liity siihen millään tavoin.
     
  9. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    1970 Buick GS:n autoveropäätös 125,35€. Verrokkina tuttu BMW 435i TwinPower Turbo, yleinen myyntihinta 70973,67€...

    Oma veikkaus oli 130€ +/- 10€ :)

    -JJ-
     
  10. sbc327

    sbc327 Gearhead

    1965 Buick Special 4D sedan V6 vero 51,37. Verrokkina BMW 528 Twin Power Turbo.
    Kohtuu vero, mutta periaatteessa neliovinen midsize auto kutoskoneella ilman tehostajia, niin oikea vertailukohta olisi Opel Vectra tai jotain.
     
  11. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    Minä kun luulin, että Japanin tuonneissa on erikoisia laskentakaavoja!
     
  12. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    No, eipä tuota laskentakaavaa voi mitenkään erikoiseksi sanoa - perus-ikävähennys: -1%/kk.

    -JJ-
     
  13. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    No joo, ei se kaava sinänsä tosiaan kovin erikoinen ole. Se onko tällä päästy siihen lopptulokseen, että veroja on kerätty saman verran kuin vastaavassa jo maassa olevassa autossa on onkin jo ihan toinen juttu. Byrokratiakuluja on tullut vähintään kerätyn veron verran.
     
  14. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Onko kerätty sama määrä kuin vastaavassa Suomi-autossa on oikeastaan irrelevantti kysymys, oleellisempi EY-tuomioistuimen päätöksen soveltamisen kannalta on se, ettei ole peritty enempää. Vähemmän periminen ei tiettävästi ole vielä kielletty :D

    Itse -1%/kk metodilla taitaa silläkin olla jopa EY-tuomioistuimen siunaus, eikä tuo varmaan kovin huonoa tulosta loppuviimein anna. Niinkuin tuossa edellä just todettiin, niin se on sitten oma lukunsa onko siinä mitään itua lähetellä ihmisille tällaisia satasen, muutaman kympin tai parin euron päätöksiä? Munkin kohdalla taisi toi 125e mennä about noihin mun papereiden käsittelyihin, eikä riitäkään jos laskee virkailijoiden tuntikustannuksen Trafin erityiskilpi-päätöksen hinnasta...

    Se, mikä on edelleen persiillään, on tuo pre-58:ien verottaminen - niiden päätöksistä minusta jokaisen kannattaisi tehdä valitus...

    -JJ-
     
  15. 455STW

    455STW Gearhead

    1960 Ford-farmari; 45,40€. Vertailuautona baijerinfarmari, valitusta harkitaan...
     
  16. CTS

    CTS Gearhead

    Mullekin tuli juuri veropäätös -58 Bel Airiin.
    24,24 €.
    Mä en oikeesti ymmärrä, mitä järkeä on laskea näihin yli 50-vuotiaisiin laitteisiin noita veropäätöksiä, kun se laskeminen ja postittaminen ym. tulee verosummaa kalliimmaksi.

    Verovapaus tai kaikille sama kiinteä muutaman kympin maksu saattaisi olla kustannustehokkaampi ratkaisu.
     
  17. qaw

    qaw 2nd gear

    1974 Charger 318 autoveropäätös 165,73e. Verrokkina tuttu Bemari 435.
     
  18. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    juuri näin :D ja vaikka se ois kiinteä muutaman satasen juttu,niin lähes kaikki ymmärtäis?
     
  19. Holley

    Holley Gearhead

    Ei teitä tunnu huolettavan tosiaan se, että valtiossakin joku voi oikeasti herätä tuohon valitusten käsittelyn vaatimaan ajan- ja rahanhukkaan.
    Mikä estää Suomen valtiota määrittelemästä jotain 2000 EUR ympäristömaksua kaikille pre 1990 -autoille? Suomessahan on VTT:n mukaan 180'000 kpl pre 1990 -autoa ja toisaalta pitäisi päästä EU:n päästötavoitteisiin vuoteen 2030. Ratkaisuhan olisi autontuonnin kielto tai radikaali vähentäminen.
    Joten periaatteesta vaan nakertakaa valituksia niistä 24 euron veroista. Kyllä me autoveroista eroon päästään ihan varmasti, käyttömaksut sitten erikseen.
     
  20. CTS

    CTS Gearhead

    Jos mun postaukseen viittaat, niin et tainnu ymmärtää mitä tarkoitin.

    Tarkoitin, että en ymmärrä, miksi käytetään aikaa ja resursseja tuollaisten parinkympin verojen laskemisiin käyttäen jotain Bemareita vertailuautoina, kun voitaisiin suoraan määritellä joku muutaman kympin tai 100 €:n kiinteä maksu vaikkapa yli 50 vuotta vanhoille autoille.
    Näin valtion tulot jopa kasvaisivat.

    En siis tilittänyt kauheaa kohtaloani kun jouduin maksamaan melkein 25 € veroa, vaan tarjouduin maksamaan jopa enemmän.
     

Kerro tästä muillekin!