Helppoa offroad paikkaa etsimässä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Namelesscarguy, 29.10.2014.

  1. Namelesscarguy

    Namelesscarguy 1st gear

    Hakua käytetty, mutta vastausta ei löytynyt, joten uutta topikkia kehiin.

    Eli onko Etelä-Suomessa mitään tapahtumaa/paikkaa, jossa pääsisi vähän testailee auton maasto-ominaisuuksia. En hae mitään kivikkoista metsäränniä tai rämeikköä, vaan vähän helpompaa paikkaa sekä autolle että kuljettajalle. Offipalsta:lla oli muutama tapahtuma tulossa, mutta kaikki tuntui olevan juuri näitä rankempia maastoja.

    Helpompana paikkana pidän soramontun tapaista tai huonompaa metsätietä, ehkä vähän vetistäkin. Autona olisi niinkin maastokelpoinen kuin XC70 ja autosta sen verran että se ei ole mun, joten kylkien rännitys jossain puitten välissä ei todellakaan tule kysymykseen vaikka auto siitä läpi menisikin. Eli vähän tämmöstä nynnerön ajoa, mutta pääsisi nyt kokeileen mihin Haldex pystyy.
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Elä hupaja. Odota ensilumia.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Senverran opein omilla offisohlauksilla että tälläset kelit, märät ja mutaisat on pahoja.


    Hiekkamonttuja luulis olevan siellä ja täällä ja jos ei puomeja ole eikä mitään ihmeempää kalusto/rakennustoa niin miksei siellä voisi käydä kokeilemassa mutta sielläkin maltilla ettei käy vahinkoja.


    Metsätietkin saattaa olla petollisia näillä keleillä mutta kunhan ei nousuja ole paljon niin kai siellä pärjää.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  5. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Joo eiköhän tollaselle xc70:lle ole ihan tarpeeks haastetta kun poikkeaa mille vaan metsätielle
     
  6. Namelesscarguy

    Namelesscarguy 1st gear

    Tarkennetaan, haen sellaista paikkaa jossa on ihan tähän tarkoitukseen muokattua maastoa. Tai voihan se olla ajollakin sinne tullut. Hiekkakenttiä en hae, niitä on joka nurkalla. Kaikki vastaan tulleet soramontut ovat olleet suljettuja eikä ne pelkät soramäet ole mitä haen. Haluaisin saada auton ihan perus ristiriipuntaan tasaisella ja kokeilla miten pärjää kun nokka on taivaaseen ja joku nurkka kevenee.

    Eikö Suomessa ole muka mitään rataa, jossa maahantuojat esittelisi autojaan ja niiden kykyjä. Vanajanlinnan seudulla on joku Land Roverin rata, mutta se on vain niiden omille autoille.

    Tietysti kun tehdystä radasta on kyse niin ei sinne ilmaiseksi tarvitse päästä.

    Ja puolustuksena XC70 maastokyvyistä. Se ainakin yrittää liikkua, vaikka yhdellä etu- ja takapyörällä ei olisi lainkaan pitoa, toisin kuin lukottomat maasturit. Maavara loppuu kyllä kesken.
     
  7. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Ravijoella on Dacia Dustereilla ajettu, että kai se Volvokin siellä etenee. Osa reiteistä ihan metsäautotietä. Ja PK-seudulla on Kulmakorpi, Porvoossa Premier Park... onhan noit paikkoja.
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mites se "pois tieltä" tms safari juttu lohjalla?
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tähän siis perustui tuo eka tokaisuni. Maavara loppuu henkilöautolla aina kesken ennenkuin mitkään ristiriipunnat suodostuu ongelmaksi. Ei vaadi kummosta kivee tai kantoo niin jo on raidetangot solmussa ja tankki puhki.
    Talvikelille nuo tommoset on ajateltu.
     
  10. CH3OH

    CH3OH 1st gear

  11. rahikainen2

    rahikainen2 2nd gear

    On joustot kohillaan
     
  12. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Joo eikä se auta vaikka kaikki nurkat joustaiskin maahan asti, kun se pelkästään ajovakavuuden parantamiseen suunniteltu nelivetojärjestelmä ei_vaan_vedä vaikka mikä olis. Mut käsittämättömän hyvää duunii imagomarkkinoinnissa kun autoala saa ihmisille myytyä näinkin vahvan utopian maasto-ominaisuuksista.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    eipä toi paljoa etuvedon "maastokyvyistä" poikkea.
     
  15. mikki72

    mikki72 Gearhead

  16. El C

    El C 3rd gear

    MMC:llä (Mansen Maasturi Club) on oma ajorata Nokialla. Kysele heikäläisiltä, jos Nokia ei oo liian kaukana. Siellä itekin on tullut suhattua Nivalla ja Broncolla. Monen tyyppistä maastoa, on kallioo, hiekkaa ja mura (siis kura ja muta) velliä mielen mukaan.

    Ei välttämättä kylläkään ihan helppoa maastoa...

    http://www.mansenmaasturiclub.com/
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Vaatii melko kovan lukon etuvedosta jos kahen renkaan ristiriippuun ajaa
    ja vielä pääsee eteenpäin tai pois :eek:

    Ja ensimmäiset crv hontathan ei kiskonut "nelikolla" kuin vauhdissa.
    Tutun tuttu lipsautti ojaan ja meinas et tuleehan se pois kun on neliveto, oli kuulemma ihmetteleminen kun pelkkä toinen etunen jauhaa tyhjää, ilman et muut tekee mitään.

    Noh ohjekirjaa tavaamaan et milläs sen sitten kytkee niin suomennettu ohjekirja kerto nelivedosta et automaattinen ja toimii tarvittaessa.

    Noh saksankielistä opusta tavaamaan niin siellä kuulemma oli, et automaattinen ja kytkeytyy yli 40kmh nopeudessa :poff:
     
  18. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    http://youtu.be/JsZELdNdGGw Kyllä etuvedolla ilman lukkoa pääsee melko pahoistakin paikoista, eikä 2pyörän ristiriipuntaa voi tulla kun painopiste on edessä ni nousee vain toinen takakumi ilmaan. Pahiten tuossakin taitaa maavara rajoittaa.
     
  19. Namelesscarguy

    Namelesscarguy 1st gear

    Kiitos 4x4 76, mikki 72, EI C ja Volvo 5,7

    Ravijoki vaikutti sopivalta paikalta, tosin jo tie oikealle offroad paikalle näytti mulle sopivalta, kun katseli miten ja millä siellä ajetaan.
    Kulmakorpi näytti vähän vaativammalta, mutta pidetään mielessä.
    Premier Park:lla vaikutti olevan niiden omille autoille, mutta lisävaihtoehdoista ei ole pulaa ja kyllä yritykselle varmasti raha kelpaa, vaikkei niiden autoa käyttäisi.

    Offipalstan Punkalla oleva soramonttu, ainakin satelliittikuvissa, näytti oikein hyvältä ja ilmeisesti siellä olisi juuri näitä tilanteita mitä haen. Pitää kysellä seuraavista ajokerroista.

    Nokia ei ole liian kaukana ja tosiaan on ehkä rankempaa maastoa, mutta jotkut kuvien paikat oli ihan sopivan näköisiä. Kytätään seuraavaa kertaa, kun ulkopuoliselle ei ollut kova hintakaan.

    Pois tieltä -safarilla on omat autot, mutta niillä olisi harjoittelurata "Temppurata", joka vaikuttaisi juuri oikealta :rotfl:


    Ja kuten ekassa viestissäni sanoin "niinkin maastokelpoinen kuin XC70" niin sillä hain, että tiedän kyllä Volvon rajoitteet, mutta nyt olisi tarkoitus hakea jonkunlaiset rajat. Eihän XC70 ole kuin korotettu ruotsalaisen perheenisän V70 muovilevikkeillä ja kytkeytyvällä nelivedolla, mutta väitän että sillä pääsee paljon pidemmälle kuin vain etu- tai takavetoisella autolla. XC70 ei ole lähelläkään esim Jeep GC:n Quoadra Trac II tasoa nelivetojärjestelmän suhteen, puhumattakaan akselivälin ja maavaran suhteesta, huonoista joustoista, olemattomasta pohjansuojauksesta, pienistä renkaista ja huonohkosta kohtaamis- ja jättökulmasta.

    Tämän tyyliset autothan ovat puhtaasti "lifestyle" autoja, jotka ovat tehokkaasti markkinoitu ja kohdennettu urheileville ja aktiivisille nuorille, jotta he pääsevät lumisen mäen päälle vähän huonompaa tietä pitkin vain laskeakseen lumilaudalla takas alas. Tosin papparaiset näillä enimmäkseen ajelee :poff:
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Nää ei menneet merta edemmäs kalaan.

    http://youtu.be/FIxJedbvNa8

    Tässä extreme 4x4. Itse asiassa ei paha

    http://youtu.be/gUsUhiZO6g8

    Tästä saanee jo kohtuu hyvän käsityksen ihan oikeasti:

    http://youtu.be/XO5w2W9ilvc


    En ole varsinaisesti mitään offimiehiä itse, tärkeintä on että saa homman tehtyä vaivatta ja vaarantamatta omaa tai kaluston terveyttä millään tavalla. Tommonen nyt vaan on täys lelu mihinkään muuhun kuin perheautoksi.
    Mut saahan niitä rajoja etsiä, siitä vaan etsimään. Tuskin niitä tarttee kauaa hakea.

    Edit ai toi olikin xc90, noh ei se ainakaan asiaa paranna
     

Kerro tästä muillekin!