ihmeellisiä ostajia taas liikkeellä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja steelofamerica, 4.4.2010.

  1. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    Paskanpuhujille ei kyllä ole mitään syytä sanua, että täytyy miettiä. Monisanainen ja tyhjentävä palaute on aivan kohdallaan näille(kin) veijareille. Jos ei ihan nokakkain uskalla, nin sitten vaikka turvallisen välimatkan päästä. :poff:
     
  2. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Jostain syystä en jaksa itsekään paskapuheista sen enempää alkaa vittuilemaan, saatan todeta vain ettei ole minun auto tämä. Nykyisen käyttiksen ostin jäämällä miettimään. Tosin miettimään jääminen johtui siitä, että myyjälle ei tarjoukseni ensin kelvannut. Kun poistuin paikalta, myyjä sitten jälkeenpäin soitti, että on valmis myymään ehdottamallani hinnalla. Ja sitten tehtiin kauppa.

    Ei tule yleensä huvikseen koeajettua mitään autoja, ainakaan harrasteluokasta mutta se täytyy tunnustaa että jos jostain automallista olen kiinnostunut niin joskus on tullut liikkeessä koeajettua ihan siksi, että saa jonkun käsityksen siitä miltä auton pitäisi ehjänä tuntua ja aika paljon kiinnitän ergonomiaan huomiota. Sitten kun on mennyt ostomielessä katsomaan sitä enempi ajettua yksilöä, näkee heti miten auto vertautuu siihen vähempi ajettuun ja yleensä vähän uudempaan.
     
  3. TempestSTW

    TempestSTW 2nd gear

    Uskoisin että aikamoni meistä myy/ostaa autoja hintaluokassa 1000-8000 euroa, jopa suurin osa tuon alempaan hintaan olevia, silti tuntuu kaikilla olevan hirveä tarve saada auto jossa kaikki toimii tupakansytytintä myöten ja esimerkiksi joku koiranluu (15€, 15 min) korjaus voi muodostua ongelmaksi. Kovin mielelläni sanoisin erään nikin jonka täältä tunnistin oman autoni "ostajaksi" mutta jo isot viestimäärät tänne kertoo sen että harrastus perustuu netissä lässyttämiseen. Ei pahalla kellekään, jokainen oma ilmotus on ollut sellanen jossa kerron ihan kaiken, tuntuu välillä että liikaakin, koska liika informaatio herättää selvästi sellaset pahimmat hörhöt. Elämäni mukavin kauppa oli pohjanmaalaisen nelikymppisen ukon kanssa ihan tässä juuri äsken, joka sanoi tarvitsevansa käyttöauton ja mielellään pistävänsä vaihtoon trans amin. Koko kauppaan kului miehen tultua tontille 1.5 h josta puoli tuntia oli mukavaa jutustelua , ja miekkonen jatkoi pohjanmaalle turbosaabilla ja itte korkkasin kossun ja kutsuin kaverin tontille kattelemaan trans amia ja saunomaan. Paras kauppa ikinä. Aina hieno tunne kun kaupat syntyy silleen että kummallakin selvästi hyvä fiilis. tää on hienoa harrastusta. Turbo castit on jo hommattu mutta nyt menee eka talvi ilman ns. käyttöautoa, trans a, tulee olee mun tämän talven auto jos muijan bemaria ei lasketa. aika häijyn oudon näköiset on muuten transun alla pellivanteilla 205/70/14 suomalaisilla uusilla nastakumeilla.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Se on hienoo kun moni ostaa katsomatta pellin alle ties mitä paskaa mutta kun joku tupakansytytin tai radio puuttuu niin nousee äläkkä.


    Muutaman kerran joku soittanut ja kysellyt onko autossa radio kun kuvassa näkyi, kerroin että ei kun en sitä lisätietoihinkaan maininnut. Hirveä äläkkä ja pälinä radiosta, ei enää mikään muu kiinnostanutkaan...



    Menee jo myyjäpuolelle mutta kun just itsekkin ostin auton ja kysyin puhelimessa onko vikoja (ilmoituksessa ei juuri mitään tekstiä) rupes myyjä puhumaan oven lukosta joka ei oikeen toimi, sain välillä kysyttyä mites moottori+laatikko. Myyjä tokaisi äkkiä "kyllä ne on kunnossa" ja rupesi vaahtoamaan oven lukosta ja siitä kun ei viitsisi sitä pakkasella ulkona korjata.


    Jopa paikanpäällä se jatkui vaikka sanoin että sillä ei ole väliä :D


    No, kaupat tuli ja jopa tuo maaginen ovenlukko on itsestään korjaantunut ja nyt toimii.
     
  5. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Hmm.. Jos ei sillä radiolla ollut väliä, niin miksi olit kuitenkin vaivautunut repimään sen irti? :odroll:
    Tai jos sillä oli vaikka tunnearvoa, niin miksi et maininnut ilmoituksessa, että kuvassa näkyvä radio ei kuulu kauppaan. Ei olisi kellään ollut mitään valittamista.

    Toinen vaihtoehto: olisit ottanut sen rakkaan radion pois, ja laittanut jonkun vähemmän rakkaan tilalle. :lol:
     
  6. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    itse en ole kumpaakaan allekirjoituksen autoistani suoraan ekan koeajolenkin jälkeen ostanut, vaan olen miettinyt yön yli. Eikä se ole kyllä mistään rahanpuutteesta ole johtunut, vaan siitä että molemmissa on ollut jotain sellaista vikaa/puutteita joita en ole tiennyt ennen kuin olen autoa mennyt katsomaan (jotka olisi siis tietysti voitu jo myynti-ilmoituksessa mainita) ja olen näin ollen joutunut miettimään uudestaan hylkääkö koko ostomisen vai voidaanko kauppoihin päästä jos hinta saadaan kohdilleen. Ja näissä tapauksissa on ainakin saatu :)

    Mulla tulee kyllä myyjästä kusettaja fiilis, jos heti menee hermo ja näytetään suurinpiirtein keskaria kun ei rahoja lyödä tiskiin heti kun autoa on parkkipaikalla 10min kierretty. "Hyvä se on, turha sitä on enempää tutkia, osta ja häivy. tai ole ostamatta ja häivy! mulla on parempaakin tekemistä".
     
  7. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 3rd gear

    Tulipa itsekin töllisteltyä useampaa vania ennen kuin se oma löytyi. Osaa ei tarvinnu lähteä edes koeajamaan, joillain piti käydä lenkki heittämässä. Ja oli syytäkin. Ei mitään vikoja höpötys jatkui ajossakin. Peilit toimii, paitti säädöt ei, mutta pikku homma. Pikku hommia oli useampia ja moottori vie öljyä reilusti. No, tuon kohdalla ei tarvinnu miettimisaikoja yön tai kahden yli. Erään toisen kanssa piti pohtia. Auto oli sikäli kunnossa, muttei oikeen miellyttäny silmää paikan päällä nähtynä. Noita sattuu, jos myydä ei vaivaudu ottamaan yhtä kuvaa enempää nettiautoon. Hyvä puoli mietinnöissä oli, että kun oikea ajokki viimein löytyi (olin jo sillon päättäny, että jos ei tämä reissu tärppää, unohdan vanit ja keksin jotain muuta) sen tiesi siltä istumalta kun pikku lenkin ajoi.
     
  8. jariha

    jariha Double Gearhead

    olen samaa mieltä? viimevkonloppuista ostosta olin harkinnut noin 5vuotta :wink: edellistä ostosta 3pvää ja sitä edellistä parikk? ei niitä raatoja kehtaa pihaan ostaa seisomaan vaan ensin pitää harkita tarkkaan ja jättää kysymättä vaimolta/eukolta, tehdä päätös ja yllättää :rotfl:
    se onvaan täällä muutamilla se mentaliteetti että jos eka kattoja ei osta, sillä on sillon myös priipeidi :rotfl:
     
  9. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Vaikkei edes polta saati sitten salli kenenkään muunkaan polttavan matkustamossa...

    Toisaalta pikkuvioista nilittämisessä voi olla aavistus totuuden siementä. Meinaan sitä, että mikäli autossa on paljon näitä klassisia kyläseppien virityksiä esim. kojetaulun alta sojottavia johtoja mitkä eivät johda mihinkään tai saastelaitteista irrallaan olevia ohkaisia letkuja mitkä on tulpattu kiertämällä ruuvi päätyyn, voi aina miettiä että entäs ne isommat viat?
     
  10. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Jeesus tuota varaosakauppaa....

    Olen aika laiska myymään osatavaraa kun iso osa ostajista tapaa olla vähän raskaita, selkeästi kuvatut ja täsmämarkkinoidut valmiiksi irtipuretut osat jotenkin menevät oman harrastekassan kartuttamiseen.

    Latoa siivotessani nurkasta "löytyi" muutamama -70 luvun japsikinnerin kone,joiden kannet tajusin jossain määrin kysytyksi tavaraksi ja syötin myyntiin 100e pala, koko koneet 150e/kpl.

    Kohdalle osui ostaja joka oli kiinnostunut kannesta ja erittäin kiinnostunut kannen kuvista. Yritin selventää että tiedän mitä olen myymässä, ja myyn ehjää kantta. Kävin kuitenkin lopulta kuvaamassa hänelle pimeässä suulissa pölyisen ja öljyisen kannen mikä kiinni koneessa.


    "Joo, näyttää näissä sopivalta, mutta voitko irrottaa kannen ja kuvata sitä vähän joka puolelta". Vastasin: Ei, en voi, kun teet ostopäätöksen, irrotan kannen ja katson että se on ehjä, jos ei ole irrotan seuraavan kannen, voin lähettää kuvat vielä siinä vaiheessa. Viestejä oli tässä vaiheessa vaihdeltu jo toistakymmentä.

    No, lupasi ostaa, oli kova kiire joten kävin sunnuntai-iltana irrottelemassa kannen. Siinä oli reilua nakujälkeä kansitasossa tai sylinterissä pyörinyt hetken jotain ylimääräistä. Sylinterin kohdalla, mutta ei palotilan kuopassa tai jälkiä venttiileissä.

    Putsasin kannen hyvin, ja lähetin hyvät kuvat ostajalla tarkan selitekstin kera, kertoen että vaatii parinkympin plaanauksen jos nuo jäljet haluaa pois. Lupasin irrottaa seuraavan kannen mutta jokusen päivän päästä jos ei kelpaa, muistuttaen kuitenkin että kyseessä yli 40v vanhoja osia, jumissa olevista koneista jotka seisseet yli 20 vuotta, aihioita joka tapauksessa.

    Yritti tinkiä. Homma oli työllistänyt siinä kohtaa niin hemmetisti jo viestittelyineen etten tinkinyt, mutta ilmoitin että hoidetaan loppuun asti kun on lähdetty, katsotaan onko seuraava kansi parempi.

    No, sitten ei jäljet ei kuulemma kuitenkaan haitannut joten lähetin kannen yhden toisen osan kanssa.

    Jokusen päivän päästä tuli viesti että kiitti vaan, kansi oli paljon huonompi kuin kuvissa, samoin tuo toinen osa! Olisi varmaan tarvinnut tinkiä...?

    Pyysin lähettämään takaisin, ajattelin että mokoma paska on työllistänyt jo tuntitolkulla, en ehdota hyvitystä, jos en siitä sitä satasta saa niin kehystän muistutukseksi seinälle tai viskaan romulavalle. Tässä kohtaa viestejä oli vaihdettu ehkä 30-40.

    No, ei halunnut lähettää kuitenkaan takaisin.

    Vois olla ihan järkevää lukea, kuunnella ja sisäistää mitä myytävän tavaran kunnosta kerrotaan, eikä kytätä niitä vitun kuvia.
     
  11. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Yleensä kuvia kyselevät, eivät osta mitään. Kokemusta nimittäin on. Poikkeuksiakin toki löytyy, mutta pääsääntöisesti varsinkin tommosen halvemman osan kohdalla sanoisin, ettei kannata vaivautua. Jos joku jotain oikeasti haluaa ja tarvitsee, tulee hän juoksujalkaa ton hintasen osan hakemaan, eikä kuvia kysele.
     
  12. newpo62

    newpo62 1st gear

    Myyn uusia chevyn alusta osia.
    Textarilla kysyi lähetänkö mh :lla , vastasin kyllä. --> ok, laita puh .numero viiteeksi, vastasin että täälläpäin vaativat samat tiedot kuin postissakin. Lisäksi kysyin haluaako maksaa osien hinnan tilille,niin säästäisi välitys palkkion. Tuli vastaus:unohda ?
    Vissinkin vaikutan epärehelliseltä , kun yritän ostajan kuluja säästää:(
     
  13. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Et sinä ole epärehellinen....Vaan sillä "ostajalla" ei ole rahaa niihin osiin :lol: ...Ja ei siis missään tapauksessa kehtaa sanoa sitä suoraan,että on risaperseruikuttaja :lol: :wc: ....Ei siinä muuta syytä ole sille,että vastasi sinulle "unohda"....Itse tekisin nyt niin,että....Jos tämä samainen "ostaja" nyt jossain vaiheessa laittaiskin viestin,että voikin ne osat ostaa....Niin vastaisin tässä kohtaa hänelle,että "unohda :rotfl: !!!"...Ja samalla ilmoittaisin,että ei myydä risaperseruikuttajille :D ...Koska jos se ei ekalla kerralla onnistu,niin uusintaa ei tule (Ainakaan minä henkilökohtaisesti en anna tähän mahdollisuutta)...Näin se vaan menee :-?
     
  14. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Kaipa toi posti- tai matkaennakolla myynti on molemmille osapuolille se keskimääräisesti turvallisin vaihtoehto. Kyllähän näitä "maksoin etukäteen myyjän tilille, tuote jäi saamatta"-juttuja saa myös lukea ihan riittävästi.
    Jos laittaa ennakolla matkaan niin silloin ostajakin tietää että edes jotain on lähetetty.
     
  15. Qjet

    Qjet 1st gear

    Niin menee: Tyypillä ostoilmoitus ja mulla sopiva tavara, ei ihan tavallisin.Pyynti kohtuullinen ja kun sattui olemaan asiaa "ostajan" seutuville, niin lupasin toimittaa samaan rahaan. Objektin koosta johtuen rahti olisi ollut linjabiilillä n. 1/3-osa tuotteen hinnasta . Deal...paitsi seuraavana päivänä seli-seli-tekstari, jossa kauppa peruttiin. OK...paitsi n. kuukausi myöhemmin tyypiltä tekstari, jossa tarjottin pyyntiä/sovittua alempaa hintaa...En vastannut.
     
  16. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Teit aivan oikein!!! 8) ...Minä olen tähän toimintamalliin päätynyt sen takia,kun suorastaan inhoan niitä rahattomia ruikuttajia :mad: ....Ja toinen syy on se,että minun kohdalla ei ole koskaan mitään myynnissä sen takia,että olisin rahapulassa...Ei ei ei....Vaan mahdollinen tuotteen myyntiin laittaminen tapahtuu ihan vaan sen takia,että olis jotain vaihtelua harrastuksiin....Ja tosiaan jos tuote ei mene kaupaksi sillä hinnalla,jonka ilmoitukseen laitan (Koska hinnoittelen ne jo valmiiksi kohdalleen,niin jää tässäkin kohtaa se rahattomien tinkausruinaus pois,jota en todellakaan kuuntele!!!)...Niin jääköön sitten myymättä ja varastoon...En minä siitä miihinkään henkilökohtaiseen konkurssiin ajaudu :-?
     
  17. DS 325

    DS 325 Double Gearhead


    Oikea ratkaisu. Soitelkoot perään useampaankin kertaan. Ostakoon sitten pyyntihintaan tai yli ja maksakoon koko rahdin tai tulkoon noutamaan. Niin mä tekisin ja olen monasti tehnytkin.
     
  18. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Vaikutti tapaukselta jolla ei ole edes yönvanhaa satasta ja bussiennakolla ikään kuin varaa tuotteen itselleen. Sehän säilyy siellä hyllyssä viikon-kaks(???), pääsee sitten hakemaan kun tuet tulee.

    Tää on ihan hyvä periaate, ettei heti anneta luovutusvoittoa näille rahattomille "Nyt on ostajan markkinat"-tyypeille.
     
  19. Make.S

    Make.S Gearhead

    Tänään tein just kaupat tähän malliin.
    En hirveemmin tykkää otella tahi antaa rahia etukäteen.
     
  20. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    se ainoa molemminpuolin turvallisin tapa taitaa olla rahatkäteen ja samalla ostaja voi ominsilmin tsekata tavaran kunnon ja sopivuuden....
    tuossa postiennakko tapauksessahan voi myös käydä niin että mul**u ostaja jättää lunastamatta.
     

Kerro tästä muillekin!